نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 10:04

کرمانشاهیان مراقب مصرف قارچ‌های سمی در فصل بهار باشند

کرمانشاه- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاهیان مراقب مصرف قارچ‌های سمی در فصل بهار باشند.

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در فصل مرطوب با دمای مناسب مانند بهار قارچ‌ها در طبیعت به فراوانی یافت می‌شوند و معمولاً اشتباه در تشخیص قارچ‌های خوراکی خودرو با قارچ‌های سمی باعث مسمومیت‌های قارچی می‌شوند.

وی افزود: قارچ‌های خودرو هیچ‌گونه برتری بر قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در شرایط جغرافیایی استان کرمانشاه در سال‌هایی که شاهد بارش باران و رعد و برق‌های بهاری باشیم با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبرو می‌شویم.

شکیبا بیان کرد: علائم اولیه مسمومیت شامل اسهال، استفراغ و تهوع است و علائم بعدی شامل گرفتاری کبد و اختلال کلیوی است که در صورت تأخیر در درمان، مرگ اتفاق می‌افتد و یا بیمار ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند.

وی ادامه داد: تشخیص این نوع قارچ‌ها فقط در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی میسر است بنابراین تکیه بر روش‌های غیر علمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر برای تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی‌شود.

شکیبا خاطر نشان کرد: افرادی که قارچ خودرو مصرف کرده‌اند یا دارای علائم گوارشی شده‌اند باید به سرعت برای خدمات درمانی به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چون تأخیر در شروع درمان متأسفانه عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1130941

مهمترین اخبار ایران و جهان: