نیوز سیتی!
15 اردیبهشت 1402 - 12:39

کشاورزان خراسان‌شمالی ۵۰ هزار هکتار دیمزارهای گندم را رها کردند

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی موجب شد تا کشاورزان استان ۵۰ هزار هکتار از سطح گندمزارهای اراضی دیم را رها کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، وحید صباغ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با بیان اینکه کشاورزان استان ۵۰ هزار هکتار دیمزارهای گندم را رها کردند، اظهارکرد: حدود ۱۴۰ هزار هکتار از کشتزارهای استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم رفت که از این سطح ۹۴ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است.

وی گفت: تاثیر خشکسالی امسال به حدی بود که حدود ۵۰ درصد از اراضی دیم استان خشک و غیر قابل برداشت خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: خشکسالی و کاهش بارندگی موجب خسارت به سطح گندمزارهای استان شده است و بارش‌های اخیر در مجموع برای کشتزارها مناسب بوده است اما باران بهاری برای رشد گندم در دیمزارهای مناطق گرمسیر استان دیر هنگام بود.

وی عنوان کرد: گندم برخی از دیمزارهای این استان به مرحله ساقه و خوشه رسیده بود که کاهش باران مانع رشد و نمو آن شده است و در حال حاضر کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی این اراضی را رها کرده‌اند.

صباغ خاطرنشان کرد: تنها کشتزارهایی که گندم‌های کشت شده آن در مرحله پنجه‌زنی قرار دارد، بارش باران روزهای اخیر در عملکرد آن‌ها تاثیر مثبتی گذاشته است.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت از ناحیه خشکسالی مربوط به مزارع دیم شهرستان‌های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم است.

پایان پیام/ز

منبع: فارس
شناسه خبر: 1190141

مهمترین اخبار ایران و جهان: