نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1402 - 16:37

هشدار برای تهدید نژاد گیلک در گیلان!

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ما در ساختار دانشگاه، حداقل به دنبال رسیدن نرخ زادآوری به میانگین کشوری هستیم، گفت: اگر اقدامی عاجل در این خصوص انجام نشود و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موردتوجه قرار نگیرد، در ۵۰ سال آینده نژاد گیلک از میان خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت، در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه، ضمن تبریک فرارسیدن هفته سلامت، اظهار کرد: سیاست‌های کشوری و دانشگاه علوم پزشکی گیلان درمجموع ارتقا نظام سلامت است.

وی با اشاره به اینکه هفته سلامت امسال با تأکید بر نقش پزشکی خانواده در بهبود سلامت آحاد جامعه و با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده»، از نهم اردیبهشت‌ماه آغازشده و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، افزود: هفته ملی سلامت به‌عنوان یکی از برنامه مهم وزارت بهداشت، هرساله باهدف ارتقای سواد سلامت و اطلاع‌رسانی در خصوص دستاوردهای مربوط به این حوزه، برگزار می‌شود.

 

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدون شک تحقق «شعار سلامت برای همه» که یکی از اهداف اصلی سازمان جهانی بهداشت و نظام سلامت کشور است، با همت و تلاش همه‌جانبه سیاست‌گذاران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و همچنین مطالبه اصحاب رسانه، به‌عنوان کسانی که به کرسی‌های افکار عمومی تکیه زده‌اند را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه علوم پزشکی گیلان اقدامات اساسی و بزرگی را جهت رسیدن به شعار «توسعه مشارکت، برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت» به کار بسته گفت: بخش وسیعی از این اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها با تلاش، همت، اطلاع‌رسانی، نظارت و همچنین مطالبه گری‌های مستمر و منصفانه اصحاب رسانه ممکن و محقق خواهد شد.

آشوبی با بیان اینکه در استان گیلان موضوع سلامت آب، غذا و محیط‌زیست مطرح است، افزود: تمامی ما باید با هم تلاش کنیم تا عدالت در نظام سلامت در استان برقرار شود.

 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه گیلان سالمندترین استان کشور، بیان کرد: ما در ساختار دانشگاه، حداقل به دنبال رسیدن نرخ زادآوری به میانگین کشوری هستیم، زیرا اگر اقدامی عاجل در این خصوص انجام نشود و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موردتوجه قرار نگیرد، در ۵۰ سال آینده نژاد گیلک از میان خواهد رفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش بار مضاعف به بخش بهداشت و درمان استان گیلان با مهاجرت‌های معکوس، خاطرنشان کرد: بخش قابل‌توجهی از مهاجرت‌ها به استان گیلان، شامل مهاجران سالمند می‌شود که نیروی مولد نیستند بلکه خود نیازمند مراقبت‌های ویژه بهداشتی و درمانی‌اند.

 

آشوبی با بیان اینکه در راستای تحقق شعار ارتقای سلامت استان در اقدام نخست باید زیرساخت‌ها را توسعه داد، افزود: پیگیری روند اجرا و ساخت بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی جنرال رشت که در کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت مطرح و کد رهگیری پروژه نیز دریافت شده، نمونه‌ای از این اقدامات زیرساختی است.

وی با اشاره به پیش‌بینی تجمیع ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بودجه سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: موضوع تجمیع خدمات تشخیصی در بیمارستان‌های استان نیز از موضوعات اصلی مدنظر دانشگاه علوم پزشکی است، زیرا اکنون برای انجام یک خدمت تصویربرداری CT Scan یک کودک بستری باید از بیمارستان ۱۷ شهریور به بیمارستان پورسینا اعزام شود که ما به دنبال برطرف کردن این چالش هستیم و به همین منظور نیز نشستی در جهت راه‌اندازی بخش CT Scan در مرکز آموزشی و درمانی ۱۷ شهریور رشت داشته‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در استان به دنبال انجام کارهای بزرگ هستیم، گفت: موضوعات مدنظر ما از چالش‌های محیط‌زیستی تا غربالگری و همچنین پیشگیری از انواع سرطان‌ها می‌شود به این دلیل که اکنون بیماری‌هایی مانند انواع سرطان‌های گوارشی و پستان، چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به‌راحتی و با کمترین هزینه درمان خواهد شد.

به گفته آشوبی اکنون فعالیت مراکز جامع خدمات سلامت در شهرستان‌های تالش، انزلی و لاهیجان به جهت پیشگیری از بروز سرطان‌ها، یکی از اقدامات و تلاش‌های دانشگاه در این خصوص است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال همراهی اصحاب رسانه و خبرنگاران با مسئولان نظام سلامت جهت استیفای حقوق مردم گیلان هستیم، گفت: رفع عقب‌ماندگی‌های نظام سلامت هدف اصلی ما در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده و از رسانه‌ها می‌خواهیم در جهت آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم کوشا باشند تا تلاش برای ارتقا نظام ارجاع و شبکه به نتیجه برسد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص توزیع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت در استان، گفت: در شهر رشت به علت تراکم جمعیتی و اینکه قریب به یک‌سوم جمعیت استان در این شهر زندگی می‌کنند، تعدد خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت وجود دارد، اما از سوی دیگر در سطح شهرستان‌ها و بخصوص مناطق محروم مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت جهت ارائه خدمت به مردم در حال فعالیت هستند.

آشوبی همچنین در خصوص جایگزینی خانه‌های بهداشت فرسوده شهر رشت، اظهار کرد: این خانه‌های بهداشت اکنون در حال جایگزینی بوده و کارهای واگذاری چند ساختمان اهداشده توسط خیرین، به مراحل نهایی رسیده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد زباله‌های عفونی خود به‌شدت حساس است، خاطرنشان کرد: دفع و امحاء زباله توسط دانشگاه با حساسیت دنبال می‌شود تا حداقل در وضعیت کنونی دفع زباله استان، از سمت واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی باری بر دوش استان نباشد.

افزایش سرطان در گیلان

سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست گفت: سالمندی در استان گیلان یکی از موضوعات قابل‌تأمل و موردتوجه است و می‌بایست در خصوص مبحث «جوانی جمعیت» تمام تلاش خود را به خرج دهیم.

وی با بیان اینکه موضوع پزشک خانواده شهری یکی از دغدغه‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌حساب می‌آید، اظهار کرد: پزشک خانواده به‌طورکلی روند درمانی را کوتاه و در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی می‌کند.

رضوانی با اشاره به وضعیت سرطان در استان گیلان و افزایش آن به میزان ۲.۷ در هزار نفر، بیان کرد: برخی از انواع سرطان‌ها قابلیت تشخیصی داشتند و برای مثال سرطان روده با تشخیص زودهنگام، امکان درمان قطعی را داراست.

پایان پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 1178541

مهمترین اخبار ایران و جهان: