نیوز سیتی!
21 اسفند 1401 - 19:11

تدوین سند پایان بی‌سوادی در افق ۳ ساله اصفهان/ افراد دارای سواد قرآنی مدرک می‌گیرند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: امید داریم استان اصفهان در بحث سوادآموزی شتاب‌بخشی داشته باشد و اطلس و سند پایان بی‌سوادی در سه سال آینده تدوین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا عبدی معاون وزیر آموزش و مرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: نهضت سوادآموزی در ۷ دی ۱۳۵۸ به دستور امام(ره) تشکیل شد و این پیام یکی از بی‌نظیرترین پیام‌های علمی و آموزشی دنیا است. 

وی با بیان اینکه امام(ره) در پیام تأسیس نهضت سوادآموزی ۱۲ بار مردم و ۲ بار دولت و آموزش و پرورش را خطاب قرار می‌دهند، افزود: مدل حکمرانی جدید بیان می‌کند تا پیش از این مردم باید به حکمرانی کمک می‌کردند اما در نظریات جدید بیان می‌شود که حاکمیت باید به مردم کمک کند، یعنی اصالت را به مردم می‌دهد و حکومت مردمی مصداق همین مورد است که امام(ره) در سال ۱۳۵۸ آن را بیان می‌کنند. 

عبدی با یادآوری اینکه امام(ره) در این پیام تأکید داشتند باسوادان موظف‌ هستند، یاد بدهند و بی‌سوادان موظف هستند، یاد بگیرند، عنوان کرد: نهضت سوادآموزی با سازمانی شدن مورد ظلم واقع شد در حالی که امام(ره) بر مردم‌ و تکلیف‌محوری این بحث تأکید داشتند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: عده‌ای در آن زمان معتقد بودند اگر اندیشه‌های امام(ره) حرکت کند به سرعت کمر طاغوت و تفکر غرب را در هم می‌شکند و در همین راستا دنبال بودند ۲ بال مردم و تکلیف نهضت سوادآموزی را به کارمند و حقوق تبدیل کنند و در این راستا جریانی پویا را به جریانی مظلوم و قابل مدیریت تبدیل کردند. 

وی با تأکید بر اینکه ما میراث‌دار نهضتی هستیم که باید به ذات اصلی خود بازگردد، اظهار کرد: زمانی که به پیام امام(ره) در خصوص تأسیس این نهضت نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که دنبال نظام دانایی هستند و در این راستا رهبر انقلاب نیز در گام دوم انقلاب همین نکته را بیان می‌کنند. 

عبدی با تأکید بر اهمیت توسعه مفهوم سواد گفت: اگر دنبالیم نظام دانایی رقم بخورد نباید به خواندن و نوشتن محدود شویم بلکه باید به توسعه مفهوم سواد توجه کنیم و در این مسیر تازه نهضت را آغاز کردیم که همه در آن نقش دارند. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه به برکت اندیشه امام(ره) در دنیا در بحث تعلیم و تربیت صاحب جایگاه هستیم، بیان داشت: یکی از نقاط قوت نهضت سوادآموزی این است که ما را به سمت آموزش تابعی سوق می‌دهد، برای مثال کتاب کشاورزان و عشایر از یکدیگر متفاوت است، یعنی آموزش با مسائل زندگی فرد همگام است تا این آموزش پایدار باشد. 

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی به مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور ۲ ماه قبل پس از ۷ سال وقفه برگزار شد و یکی از جلساتی بود که مصوبات کم‌نظیری داشت و یکی از مصادیق آن طراحی گام دوم نهضت سوادآموزی بود که در این مسیر است که تعاریف جدید سواد ارائه می‌شود. 

عبدی با بیان اینکه از دیگر نقاط قوت نهضت سوادآموزی این است که در مکان، زمان، آموزش‌دهنده و محتوا انعطاف دارد، اظهار داشت: سال‌های سال بود که آمار بی‌سوادی طبق آمار خوداظهاری بود اما در اقدامات جدید آدرس و مشخصات حدود ۴ میلیون بی‌سواد را شناسایی کردیم و در ادامه نیاز به حمایت داریم تا آموزش‌دهندگان به آدرس‌ها مراجعه کنند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عده‌ای از افراد سواد قرآنی دارند که نباید این افراد را بی‌سواد به حساب بیاوریم و دنبالیم به این افراد نیز مدرک بدهیم تا بار بی‌سوادی را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: در آموزش رسمی ظرفیت‌هایی داریم و در این راستا مواردی مانند آموزش از راه دور و آزمون تعیین پایه را داریم اما این ظرفیت‌ها به‌درستی به مردم معرفی نشده است. 

وی عنوان کرد: امید داریم استان اصفهان در بحث سوادآموزی شتاب‌بخشی داشته باشد و اطلس و سند پایان بی‌سوادی در سه سال آینده تدوین شود و در این راستا بنا به صحبتی که با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، هزینه‌های این موارد در مصوبات سفر ریاست جمهوری تأمین خواهد شد.

پایان پیام/63125/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1089041

مهمترین اخبار ایران و جهان: