نیوز سیتی!
21 اسفند 1401 - 18:31

محور کرفتو در کردستان ثبت جهانی می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: فروردین سال آینده فرایند ثبت جهانی محور کرفتو آغاز می‌شود که میدواریم در بازه زمانی کوتاهی به سرانجام برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، منصور مهرزاد عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج، اظهار کرد: ستاد خدمات سفر با عضویت 26 دستگاه تشکیل شده و تا امروز 40 جلسه با 350 مصوبه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کردستان در زمینه ورود گردشگران به جاذبه‌های گردشگری تا قبل از شرایط کرونایی، از استان‌های برتر بود و سال 98 بیش از 15 درصد افزایش گردشگران داشت اما شرایط کرونایی این میزان را کاهش داد.

مهرزاد عنوان کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود نوروز امسال نسبت به سال‌های قبل میزبان مسافران و گردشگران زیادی باشیم.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های گردشگری بسیار خوبی در سطح استان کردستان داریم که بستر را برای جذب گردشگران و مسافرین نوروزی فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: در قالب بسته‌های گردشگری، جاذبه‌های گردشگری در سطح استان معرفی می‌شوند و تعدادی از سرمایه‌گذاران به واسطه همین بسته‌ها به استان ورود می‌کنند.

مهرزاد خاطرنشان کرد: برای استفاده از ظرفیت اقلیم کردستان عراق، فم‌تورهایی را برگزار کرده‌ایم که با جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی استان آشنا شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 57 دفتر مسافرتی در سطح استان فعال است که تورهای یک روزه مختلفی برای آشنایی بیشتر گردشگران را برگزار می‌کنند.

مهرزاد به ثبت جهانی اورامان و تاثیرات آن بر اقتصاد استان گریزی زد و گفت: دیوزناو به عنوان روستای ارغوان بافی، کاکوی علیا به عنوان روستای گلیم‌بافی، مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، آرمرده به عنوان شهر شالبافی در استان  ثبت جهانی شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ و تاریخ استان کردستان به دلیل کهن بودن ظرفیت بسیار مناسبی برای رونق و توسعه گردشگری است، گفت: محور کرفتو به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار قابل توجه گردشگری در استان براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال آینده فرایند ثبت جهانی آن دنبال می‌شود.

محور کرفتو شامل غار باستانی کرفتو و قاپلانتو است که در مسیر دیواندره به تکاب قرار دارد.

وجود 5300 تخت مسافر

سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه کرد: در حال حاضر287 مورد تاسیسات گردشگری با ظرفیت  5 هزار و 300 تخت شامل 32 هتل، 24 مهمان پذیر، 24 مجتمع اقامتی، 102 رستوران بین راهی، یک مرکز گردشگری سلامت، 57 دفتر خدمات و...در سطح استان فعال است.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 80 مورد موافقت‌نامه اصولی در استان صادر شده است و برای جذب سرمایه‌گذار تلاش می‌کنیم.

مهرزاد با بیان اینکه برخورد قاطعانه با تاسیسات غیرمجاز از سیاست.های اصلی در میراث فرهنگی کردستان است، عنوان کرد: افتتاح موزه مسجد دارالاحسان افتتاح و موزه حاج صالح تجهیز شده است.

به گفته وی، مرمت بناهای شاخص در سطح استان به عنوان یک اولویت دنبال می‌شود.

وی افزود: در راستای صیانت از میراث تاریخی طرح محوری بافت تاریخی سنندج شامل، موزه کرد، خانه آصف، مسجد دارلاحسان، خانه مشیر دیوان، مسجد خورشیدلقاخانم، یمنی لشکر و عمارت های تاریخی اطراف با کمک شهرداری سنندج انجام و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه 12 هکتار زمین در تپه پیرچنار حسن آباد برای احداث نمایشگاه دائمی صنایع دستی در نظر گرفته شده است، گفت: در کنار این مهم باغ ایرانی و تاسیسات گردشگری ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1088985

مهمترین اخبار ایران و جهان: