نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 01:01

پاسخ منفی زلفی‌گل به نوری/ امکان پذیرش نیمه متمرکز رشته آموزش ابتدایی وجود ندارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به نامه وزیر آموزش و پرورش در خصوص معرفی چند برابر ظرفیت و انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی برای رشته آموزش ابتدایی در آزمون سراسری، اعلام کرد: امکان پذیرش نیمه متمرکز رشته آموزش ابتدایی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، یازدهم دی ماه امسال در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرده است تا پذیرش دانشجو در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان به شیوه نیمه متمرکز به منظور ایجاد فرصت کافی برای انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی معرفی داوطلبان واجد شرایط به میزان حداکثر تا دو برابر ظرفیت پذیرش، همزمان با اعلام نتایج رشته‌های متمرکز یا حداکثر تا هفته اول مهر 1402 انجام شود.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به نامه وزیر آموزش و پرورش در خصوص معرفی چند برابر ظرفیت و انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی برای رشته آموزش ابتدایی در آزمون سراسری اعلام کرد: در آزمون سراسری سال 1401، ظرفیت رشته‌های دوره فرهنگیان 25 هزار و 558 نفر بود که از این تعداد حدود 73 درصد یعنی 18 هزار و 683 نفربه رشته آموزش ابتدایی اختصاص داشت.

در آزمون سراسری پذیرش دانشجو مختص دانشگاه فرهنگیان نیست و پذیرش تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات از طریق این آزمون انجام می‌شود و لازم است برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای صورت پذیرد که دانشگاه‌ها و مؤسسات، سال تحصیلی جدید را در اول مهر آغاز کنند.

پذیرش به شیوه نیمه متمرکز که در سنوات گذشته برای برخی از رشته‌ها یا دانشگاه‌های دارای آزمون عملی یا مصاحبه از جمله دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شد، مشکلات زیادی را برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد می کرد به این علت که بسیاری از افراد معرفی‌ شده ابتدا در رشته‌های متمرکز قبول و سپس با شرکت در آزمون عملی، یا مصاحبه و پذیرش نهایی در رشته‌های نیمه متمرکز عملا جابه‌جا می‌شدند در نتیجه بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌ها در نیمسال دوم ریزش داشتند. 

بر این اساس، برای حل این مشکلات، زمان آزمون عملی یا مصاحبه این رشته‌ها به قبل از گزینش نهایی انتقال یافت تا خللی در برنامه دانشگاه‌ها به وجود نیاید. در صورت پذیرش نیمه متمرکز رشته آموزش ابتدایی، با توجه به استقلال داوطلبان از رشته‌های دوره فرهنگیان و اشاره به این امر که بیشتر پذیرفته‌شدگان در دوره فرهنگیان از سطح علمی مطلوبی برخوردارند، بسیاری از آنان ابتدا در رشته متمرکز قبول و با اشغال ظرفیت این کدرشته‌محل‌ها مانع قبولی سایر داوطلبان علاقه‌مند می‌شوند و با انتقال به دانشگاه فرهنگیان ظرفیت رشته‌ محل‌های قبولی اولیه خالی می‌ماند. 

با توجه به موارد فوق، امکان پذیرش نیمه متمرکز رشته آموزش ابتدایی وجود ندارد و این وزارت با برگزاری آزمون سراسری در اوایل خرداد یا بازه زمانی جلوتر به این علت که مستلزم تغییر برنامه امتحانات نهایی است نیز موافق نیست.

لذا پیشنهاد می‌شود در زمان ثبت‌نام برای آزمون، سراسری گزینه علاقه به تحصیل در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان به شکل نیمه متمرکز برای داوطلبان لحاظ شود تا از ابتدا تعداد افراد علاقه‌مند مشخص و برای مصاحبه به آن وزارت معرفی می‌شوند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1043685

مهمترین اخبار ایران و جهان: