نیوز سیتی!
29 بهمن 1401 - 14:00

«مبعث» بزرگ‌ترین پیچ تاریخی بشر است

قزوین- یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه «مبعث» بزرگترین پیچ تاریخی بشر است، گفت: تمام حرکات مثبت الهی در دنیا وابسته به مبعث است.

حجت الاسلام روح‌الله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در موضوع مبعث دو مسئله مهم وجود دارد، اظهار کرد: با بررسی تاریخ می‌توان سه پیچ تاریخی مهم را در دنیا مشاهده کرد.

وی افزود: اولین پیچ تاریخی مربوط به مبعث بود که تا پیش از آن علم با وجود دانشمندانی مثل ارشمیدس و… در غرب جوشش داشت و شرق درگیر خرافات بود اما مبعث این روند را تغییر داد و شاهد رشد دانشمندانی بزرگ همچون بوعلی سینا و ابن حیان در شرق و درگیر شدن غرب با خرافات برآمده از قرون وسطا و کلیسا بودیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دومین پیچ تاریخی بشر مربوط به رنسانس و تغییر دوباره جایگاه غرب و شرق است تا جایی که رنسانس و انقلاب صنعتی غرب را قوی و شرق را نیز ضعیف ساخت و حتی شاهد شکل گیری نظام سلطه و استعمار از سوی غرب و استیلای بر شرق بودیم.

حجت‌الاسلام محمدی تاکید کرد: سومین پیچ تاریخی دنیا مربوط به انقلاب اسلامی و شکل گیری آن است و می‌بینیم که امروز غرب رو به افول رفته و شاهد تغییر در نظامات پیشین بین غرب و شرق هستیم.

وی ادامه داد: اما مسئله دوم در حوزه مبعث توجه به اثرات آن و حتی تغییری است که مبعث در دنیا و ساخت انسان‌هایی با طراز متفاوت ایجاد کرد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: پیامبر (ص) ظرفیت بزرگی را داشتند که توانایی دریافت دگرگونی و تحول بسیار بزرگی را داشت که ما از آن به عنوان بعثت یاد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: وظیفه پیامبر اکرم (ص) بعد از بعثت این بود که این دگرگونی الهی و عظیمی را که در خود رخ داده بود به تمام جامعه و جهان پس از خود منتقل کند.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: آنچه در صحرای کربلا و در روز عاشورا در ۷۲ یار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌بینیم نتیجه انتقال این دگرگونی بزرگ است.

وی اظهار کرد: اتفاق بزرگی که در هشت سال دفاع مقدس رخ داد و یا رشد شخصیت‌های بزرگی همچون قاسم سلیمانی و شهید بهشتی نیز نتیجه انتقال این دگرگونی به عصر حاضر است که باعث تربیت چنین شخصیت‌های بزرگی شده است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: با نگاهی به تحولات صورت گرفته در افراد بزرگ می‌بینیم که هرچقدر این ظرف درونی انسان بزرگ‌تر باشد انسان می‌تواند تحول بزرگ‌تری را درک کند.

وی در پایان یادآور شد: تمام حرکات مثبت الهی در دنیا وابسته به مبعث است که اینقدر این حرکت بزرگ است که اسم این حرکت بزرگ را شکل گیری تمدن اسلامی و ظهور می‌نامیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1043041

مهمترین اخبار ایران و جهان: