نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 10:08

بزرگداشت حکیم نظامی در زادگاهش برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی از برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی در زادگاهش خبر داد.

 علی مرزبان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگارفارس در اراک اظهار کرد: نکوداشت  حکیم نظامی گنجوی با حضور میهمانان استانی و کشوری، چهره‌های علمی، هنری، فرهنگی و شاعران بزرگ کشور ۲۱ اسفندماه در زادگاهش برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی گنجوی شاعر و حکیم قرن ششم است، افزود: نکوداشت این شاعر بزرگ ایران زمین در قالب کار مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی خاستگاه و زادگاه نیاکان این شاعر بزرگ و برجسته پارسی‌سرا را شهرستان تفرش و روستای طاد عنوان کرد و ادامه داد: حکیم نظامی در سده ششم هجری در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، آثارِ این حکیم بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است.

مرزبان با بیان اینکه سال گذشته، خانه تاریخی حکیم نظامی در روستای طاد پلاک‌کوبی و ثبت جهانی شد ادامه داد: آیین بزرگداشت حکیم امسال نیز  روز ۲۱ اسفندماه با حضور  چهره‌های ورزشی، فرهنگی و هنری کشور و مقامات ملی و استانی در  منزل تاریخی حکیم نظامی در روستای طاد شهرستان تفرش برگزار خواهد شد.

جمال‌الدین ابو محمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید متخلص به نظامی و نامور، حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری مصادف با قرن دوازدهم میلادی به‌ عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی است که در روستای طاد از توابع شهرستان تفرش چشم به جهان گشود.

 روستای طاد واقع در حاشیه شهرستان تفرش خطه ای سرسبز و قدیمی است که افتخار پرورش اجداد حکیم نظامی گنجوی یکی از بزرگ مردان تاریخ ایران را دارد.

 نظامی گنجوی (گنجه ای)، شاعر و داستانسرای ایرانی تبار و پارسی‌ گوی قرن ششم هجری است که به‌ عنوان یکی از مفاخر مسلم ادب فارسی مشهور است.

ریشه نیاکان و اصالت این شاعر بزرگ به دیار تفرش پیوند خورده و اجداد وی زاده روستای طاد بوده اند که در مقطعی از زمان به گنجه مهاجرت کرده‌اند.

روستای طاد در فاصله 500 متری شهر تفرش قرار دارد و قدمت آن به دوران پس از اسلام می‌رسد و این روستا درسال 87 با شماره ثبت 25 هزار به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 روستای طاد از مناطق گردشگری مهم در تفرش است که خانه منسوب به نظامی گنجوی در این روستا از آثار ملی به ثبت شده است.
پایان پیام

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1062685

مهمترین اخبار ایران و جهان: