نیوز سیتی!
19 بهمن 1401 - 09:05

دامداری ها مقصد صدف کوهی گلستان/ ذخیره گاه خاورمیانه تاراج می شود

گرگان- با وجود آنکه گلستان تنها استان برخوردار از معادن صدف کوهی در کشور است اما برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده این ماده معدنی، اقدام موثر اجرایی نشده و خام فروشی گوش ماهیان ادامه دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گلستان از نظر برخورداری ذخایر طبیعی و معدنی از جمله استان‌های حائز اهمیت کشور بوده که برخی از این ذخایر طبیعی مانند زغال سنگ و یُد با حمایت سرمایه‌گذاران دولتی، نیمه دولتی و خصوصی مورد استحصال و بهره برداری قرار گرفته و این معادن زمینه اشتغال هزاران نفر و درآمدزایی ارزی و ریالی را به همراه داشته است.

اما برخی از ذخایر مانند نفت و گاز و یا «صدف کوهی» کمتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته که لازم است در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، از استحصال و فرآوری این معادن غفلت نشود.

معادن صدف کوهی که از ذخایر طبیعی و معدنی محسوب می‌شود، در خاورمیانه کم نظیر بوده اما علیرغم ظرفیت بالای این معادن و استحصال آسان آن، استفاده از این ماده صرفاً به شکل خام فروشی است.

صدف کوهی با بررسی و فرآوری می‌تواند در ایجاد اشتغال، تامین مواد اولیه صنایع دیگر، ارزش افزوده، صادرات و ارزآوری نقش مهمی داشته باشد.

به گفته کارشناسان و بهره برداران، صدف کوهی، در صنایعی از جمله داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کارخانه‌های سیمان، کلید و پریز، ظروف ملامین و عایق‌های رطوبتی، صنایع پی وی سی، تهیه کود و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با این حال صنایع تکمیلی آن ایجاد نشده است.

کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به تغییرات اقلیمی و مشکلات ناشی از خشکسالی و ضرورت پیش بینی مشاغل جایگزین کشاورزی، سرمایه گذاری روی معادن و ذخایر معدنی امری ناگزیر و اجتناب ناپذیر است.

با توجه به اینکه ذخایر و معادن مربوط به صدف کوهی نسبت به سایر معادن آلودگی و پیامدهای مخرب زیست‌محیطی کمتری دارند این رشته معادن می‌تواند راهگشایی بخشی از مشکلات اقتصادی و اشتغال گلستان باشد.

دامداری ها مقصد صدف کوهی گلستان/ ذخیره گاه خاورمیانه تاراج می شود

رویداد ملی صدف کوهی

به دلیل اهمیت بالای صدف کوهی و تکمیل زنجیره آن مقرر شده که رویداد ملی آن در گلستان برگزار شود.

از صدف کوهی تنها در خوراک دام و طیور استفاده شده و مصارف دیگر آن در صنایع مورد غفلت قرار گرفته است مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: گلستان در حوزه‌های مختلفی از جمله صدف کوهی و ید پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد که تکمیل زنجیره‌های تولید در آنها می‌تواند ارزش افزوده بالایی را برای استان به همراه داشته باشد.

درویش علی حسن زاده افزود: در حوزه صدف کوهی علی رغم اینکه ذخایر بالایی از آن در استان وجود دارد و کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد اما تنها به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: به توجه به شعار سال می‌خواهیم ضمن اینکه نهادهای مرتبط را پای کار می‌آوریم از ظرفیت علمی و دانشگاهی هم بهره ببریم و پتانسیل‌های حوزه صدف کوهی استان را هم معرفی و زمینه استفاده بیش از پیش از این ماده معدنی موجود در استان را فراهم کنیم.

حسن زاده با بیان اینکه معادن صدف کوهی در دو شهرستان گنبدکاووس و کلاله قرار دارند، استقبال سرمایه گذاران را از این حوزه اندک برشمرد.

وی در ادامه از ایجاد بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران سخن گفت و افزود: ما با ارائه تسهیلات مناسب و همکاری‌های لازم با سرمایه گذار، زمینه را برای فرآوری این محصول آماده کرده اما با استقبال کم سرمایه گذاران روبرو شده‌ایم.

دامداری ها مقصد صدف کوهی گلستان/ ذخیره گاه خاورمیانه تاراج می شود

کمبود نقدینگی

یکی از بهره برداران صدف کوهی در گلستان در خصوص مشکلات معادن به خبرنگار مهر، گفت: کمبود نقدینگی بیشترین ضرر را به معادن گلستان از جمله صدف کوهی وارد کرده است.

محمدزمان سلامتی افزود: اگرچه پیش از این تسهیلاتی اخذ شده اما دیرکرد در پرداخت تسهیلات نگرانی بسیاری را برای بهره برداران داشته و این مسأله ضربه بزرگی به تولید است.

وی ادامه داد: بنا بر سخنان رهبر معظم انقلاب، امسال سال تولید، نامگذاری شده و باید رفع موانع تولید در دستور کار مسئولان قرار گرفته و از نوسان بازار جلوگیری شود.

سلامتی که بهره بردار ۶ معدن صدف کوهی در روستای آق بند گنبدکاووس است، افزود: اگر در بازار ثبات وجود داشته باشد، تولیدکننده با یک برنامه ریزی منظم می‌تواند در چرخه تولید کشور موثر واقع شود و برای فرآوری و صادرات برنامه ریزی کند.

۱۸ معدن فعال صدف کوهی

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ۱۸ معدن صدف کوهی در استان داریم که در شهرستان‌های گنبدکاووس و کلاله واقع شده است، این معادن حالت ماده طبیعی داشته و صدف دو کفه‌ای هستند که به مرور به فسیل تبدیل شده و در صنایع دام و طیور استفاده می‌شود.

رضا حسنی نسب افزود: در حال حاضر معادن صدف کوهی تنها تک استفاده شده و فقط در خوراک دام و طیور استفاده می‌شوند لذا باید مطالعات و تحقیقات علمی برای آن انجام شود.

وی با بیان اینکه صدف کوهی در سایر نقاط کشور وجود ندارد و در خاورمیانه هم بی نظیر است، اما گفت که این مواد قابلیت صادرات هم نداشته و تنها نیاز کشور را تأمین می‌کند و کسی هم اقدام خاصی برای صادرات آن انجام نداده است.

دامداری ها مقصد صدف کوهی گلستان/ ذخیره گاه خاورمیانه تاراج می شود

حسنی نسب بیان کرد: صادرات مواد معدنی مشکلات خاص خود را دارد و باید استانداردهای خاص کشور هدف رعایت شود.

وی در خصوص کاربرد صدف کوهی در صنعت ساختمان، اضافه کرد: از صدف کوهی به عنوان پودرسنگ در حد آزمایش و محدود در صنایع ساختمان استفاده شده است.

خام فروشی صدف کوهی

رئیس خانه معدن گلستان هم در خصوص صدف کوهی به خبرنگار مهر گفت: تعداد معادن استان نسبت به سایر استان‌های کشور عدد کمتری بوده و خام فروشی جز در صدف کوهی معنی ندارد.

علی علمشاهی افزود: در صدف کوهی خام‌فروشی اتفاق می‌افتد و در حال حاضر تنها برای مصارف خوراک دام و طیور و آبزیان استفاده شده در حالی که می‌توان آن را برای مصارف صنعتی استفاده کرد.

وی عنوان کرد: مقرر شده همایشی برای صدف کوهی در استان برگزار شده تا از نظرات متخصصان استفاده و کاربردهای مختلف آنها بررسی شود که در این صورت ارزش افزوده بالایی را ایجاد خواهد کرد.

علمشاهی افزود: صدف کوهی می‌تواند در صنعت لاستیک سازی، روکش سیم و کابل، کاغذ، رنگ، روکش سرامیک، کلید و پریز، ملامینه و غیره استفاده شود.

وی توضیح داد که صدف کوهی و ید گلستان در کشور و خاورمیانه انحصاری بوده و باید بر روی آن‌ها بیشتر کار شود.

رئیس خانه معدن گلستان گفت: اداره کل صمت باید بستر سرمایه گذاری و مطالعه و همچنین کاربردی کردن مواد استحصالی از معادن را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهره برداری و ایجاد زنجیره تکمیلی معادن صدف کوهی که در محدوده شرقی و کم برخوردار گلستان واقع شده و هیچ مشابهی ندارد، می‌تواند در زمینه رونق اقتصاد و اشتغال کمک کرده و استان را هم از خام فروشی نجات دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1026841

مهمترین اخبار ایران و جهان: