تهران- ایرنا- کریستوفر نولان به فیلمنامهنویسان توصیه میکند از سطحینویسی بپرهیزند، تعلیق را چاشنی کارشان کنند و انتظارات مخاطبان را به چالش بکشند.
کریستوفر نولان، سینماگر مطرح هالیوودی، نگارش فیلمنامه فیلمهای موفقی چون انگاشته، یادگاری، میان ستارهای، تلقین، شوالیه تاریکی، پرستیژ و دانکرک را در کارنامه دارد. در ادامه توصیههای این کارگردان و نویسنده ۵۱ ساله انگلیسی برای نوشتن فیلمنامههای موفق را مرور میکنیم:
کریستوفر نولانانگاشته، یادگاری، میان ستارهای، تلقین، شوالیه تاریکی، پرستیژدانکرک۱. از سطحی نویسی بپرهیزید و با خلق قهرمانی که مخاطبان بتوانند با او ارتباط برقرار کنند، احساسات تماشاچی را برانگیزید
۱. از سطحی نویسی بپرهیزید و با خلق قهرمانی که مخاطبان بتوانند با او ارتباط برقرار کنند، احساسات تماشاچی را برانگیزید۱. از سطحی نویسی بپرهیزید و با خلق قهرمانی که مخاطبان بتوانند با او ارتباط برقرار کنند، احساسات تماشاچی را برانگیزیداحساس آن چیزی است که شما را تا پایان داستان میکشاند. برای این که توجه تماشاچیان را جلب کنید باید مطمئن شوید که آنها احساساتی را که پیش برنده داستان هستند و انگیزه انتخابات شخصیت اصلی هستند، درک میکنند.
۲. تعلیق بصریترین زبان فیلم است. با روایت داستان از یک زاویه دید ذهنی، زبان تعلیق را چاشنی آن کنید
۲. تعلیق بصریترین زبان فیلم است. با روایت داستان از یک زاویه دید ذهنی، زبان تعلیق را چاشنی آن کنید۲. تعلیق بصریترین زبان فیلم است. با روایت داستان از یک زاویه دید ذهنی، زبان تعلیق را چاشنی آن کنیدکار شما این است که تماشاچی را سرگرم نگه دارید. آیا میتوانید کاری کنید که نگران کاراکترها باشند؟ آیا میتوانید همزمان هم حس هیجان و هم حس ترس را در آنها ایجاد کنید؟ برای جذب تماشاچی، کارهای زیادی میتوان انجام داد.
وقتی از زاویه دید ذهنی به چیزها نگاه کنید، افراد را براساس اعمالشان قضاوت خواهید کرد و به آنچه در ادامه اتفاق خواهد افتاد، علاقه شخصی پیدا خواهید کرد.
۳. کاری کنید تماشاچیان خود را در ذهن قهرمان داستان بگذارند و انتظاراتشان را به چالش بکشید
۳. کاری کنید تماشاچیان خود را در ذهن قهرمان داستان بگذارند و انتظاراتشان را به چالش بکشید۳. کاری کنید تماشاچیان خود را در ذهن قهرمان داستان بگذارند و انتظاراتشان را به چالش بکشیدقهرمان شما دنبال چیست؟ کل داستانی که مینویسید باید بر محور کاراکتر شما و چیزی که به دنبالش است، بچرخد. به تماشاچیان اجازه دهید انگیزه های قهرمان را درک کنند. به این ترتیب به ذهن قهرمان راه خواهند یافت و شروع به دلیل و برهان آوردن میکنند. اگر تماشاچیان انتخابهای متفاوتی کنند، میتوانید خلاف انتظاراتشان عمل کنید و به این ترتیب یک فیلمنامه جذاب خواهید داشت.
۴. وقتی فیلمنامه را مینویسید، فکر کنید کاراکترها آدمهای واقعی هستند
۴. وقتی فیلمنامه را مینویسید، فکر کنید کاراکترها آدمهای واقعی هستند۴. وقتی فیلمنامه را مینویسید، فکر کنید کاراکترها آدمهای واقعی هستنداین که کاراکترها را در ذهنتان به آدمهای واقعی تشبیه کنید، میتواند به پیشبرد فیلمنامه کمک بزرگی کند. مطمئن شوید این آدمهای واقعی پشت هر انتخاب خود انگیزه ای دارند و از خواسته ها و تمایلات واقعی برخوردارند.
۵. خود را به حدومرزهای فیلمسازی محدود نکنید؛ این حقیقت را قبول کنید که هنر سینما هیچ قانون و محدودیتی ندارد
۵. خود را به حدومرزهای فیلمسازی محدود نکنید؛ این حقیقت را قبول کنید که هنر سینما هیچ قانون و محدودیتی ندارد۵. خود را به حدومرزهای فیلمسازی محدود نکنید؛ این حقیقت را قبول کنید که هنر سینما هیچ قانون و محدودیتی نداردشاید هالیوود محدودیتهایی داشته باشد اما این مساله در مورد فیلمسازی صدق نمیکند. سعی کنید انتظارات افراد درباره داستان پردازی را به چالش بکشید. ژانرها را سروته کنید، از استعارات ساختارزدایی کنید، انتظارات را دور بریزید و چیزی خلق کنید که کسی انتظارش را ندارد.
۶. حتی اگر داستانتان در یک دنیای غیرواقعی اتفاق میافتد، این دنیا باید قوانین و قواعد خاص خودش را داشته باشد
۶. حتی اگر داستانتان در یک دنیای غیرواقعی اتفاق میافتد، این دنیا باید قوانین و قواعد خاص خودش را داشته باشد۶. حتی اگر داستانتان در یک دنیای غیرواقعی اتفاق میافتد، این دنیا باید قوانین و قواعد خاص خودش را داشته باشدوقتی در یک فیلمنامه جهان جدیدی خلق میکنید، این دنیا باید قوانین و قواعد خاص خودش را داشته باشد. در این جهان چه اتفاقاتی میافتد و تماشاچیان باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. این قوانین لحن فیلم را مشخص کرده و به افراد در تشخیص ژانر فیلم و درک و تعبیر لحظات خاص کمک میکنند. آیا دنیایی که خلق کرده اید قانون دارد؟ کاری کنید که این قوانین به خوبی تبیین شده و به راحتی قابل درک باشند.
۷. هر وقت از یک عنصر داستانی استفاده میکنید، دلیل قانع کننده برای این کار ارائه دهید
۷. هر وقت از یک عنصر داستانی استفاده میکنید، دلیل قانع کننده برای این کار ارائه دهید۷. هر وقت از یک عنصر داستانی استفاده میکنید، دلیل قانع کننده برای این کار ارائه دهیداین که بگویید این کار را کردم چون به نظرم جالب میرسید همیشه جواب نمیدهد. لازم است مطمئن شوید پشت هر انتخاب یک انگیزه وجود دارد. فیلمنامه ها زنجیره ای از واکنش ها هستند. هر اتفاق ریشه در یک اتفاق دیگر دارد و ناگهانی و بی دلیل رخ نمیدهد.
۸. کاراکترها را با اعمالشان معرفی کنید نه دیالوگهایشان
۸. کاراکترها را با اعمالشان معرفی کنید نه دیالوگهایشان۸. کاراکترها را با اعمالشان معرفی کنید نه دیالوگهایشانبسیاری از نویسندگان تازه کار به اشتباه کاری می کنند که کاراکترها به جای این که با عملشان به تماشاچی نشان دهند، چه میخواهند بکنند، آن را به زبان میآورند. کاری کنید کاراکترهایتان به جای این که لب و دهان باشند، خود را با اعمالشان به بیننده معرفی کنند.
۹. یک کاراکتر غیرمعمول را در جهانی عادی که ریشه در حقیقت دارد، قرار دهید
۹. یک کاراکتر غیرمعمول را در جهانی عادی که ریشه در حقیقت دارد، قرار دهید۹. یک کاراکتر غیرمعمول را در جهانی عادی که ریشه در حقیقت دارد، قرار دهیدمحور داستان شما کیست؟ وقتی کاراکترتان را خلق میکردید، تصمیم گرفتید در چه چیزی خوب باشد؟ چه چیزی آنها را در این جهان به یک شخصیت استثنایی تبدیل می کند؟ چرا جالب هستند و اهدافشان چیست؟
۱۰. وقتی شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنید که پایان را میدانید
۱۰. وقتی شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنید که پایان را میدانید۱۰. وقتی شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنید که پایان را میدانیدهیچوقت چیزی را ننویسید که پایانش را نمیدانید. هرچه بیشتر برای داستانتان طرح و نقشه داشته باشید، فیلمنامهتان زودتر به نتیجه خواهد رسید. فقط وقتی شروع به نوشتن کنید که میدانید پایان داستان چه خواهد شد.
۱۱. به ساز نقاط قوتتان برقصید
۱۱. به ساز نقاط قوتتان برقصید۱۱. به ساز نقاط قوتتان برقصیددر چه چیزِ نوشتن خوب هستید؟ دیالوگ خوب مینویسید یا در خلق فضا قوت دارید؟ کارتان در ژانر ترسناک و دیگر ژانرها چطور است؟ به ساز نقاط قوتتان برقصید و بگذارید آنها شما را به جایی که میخواهید بروید، برسانند.
۱۲. ببینید چه چیزی برایتان جالب است و آن را طوری ارائه دهید که برای تماشاچی هم جالب باشد
۱۲. ببینید چه چیزی برایتان جالب است و آن را طوری ارائه دهید که برای تماشاچی هم جالب باشد۱۲. ببینید چه چیزی برایتان جالب است و آن را طوری ارائه دهید که برای تماشاچی هم جالب باشدخیلی اهمیت دارد چیزی بنویسید که برایتان جالب است. راجع به آن چیزی بنویسید که میخواهد درباره آن بیشتر بدانید، چیزی که برای اکتشافش فوقالعاده کنجکاو هستید و بگذارید این عشق و باور به مخاطبتان هم سرایت کنید.
۱۳. فیلمی بسازید که خودتان میخواهید ببینید
۱۳. فیلمی بسازید که خودتان میخواهید ببینید۱۳. فیلمی بسازید که خودتان میخواهید ببینیدشاید کلیشهای به نظر برسد اما باید چیزی بنویسید که خودتان دوست دارید در سینما ببینید. دنبال مد روز نباشید. آن فیلمنامه ای را بنویسید که خودتان میخواهید نگاهش کنید وگرنه دلیلی ندارد سراغ نوشتن بروید.
۱۴. درباره آنچه برایتان الهام بخش است بنویسید
۱۴. درباره آنچه برایتان الهام بخش است بنویسید۱۴. درباره آنچه برایتان الهام بخش است بنویسیدبرای به پایان بردن یک فیلمنامه به عشق نیاز دارید. به چه چیزی علاقه شدید دارید؟ همان باید نقطه شروع شما باشد. اگر بدون الهام گرفتن و با بی تفاوتی چیزی بنویسید تماشاچی متوجهش خواهد شد. به پروژه خود و قدرت آن در تاثیرگذاری روی دیگران باور داشته باشد.
۱۵. با دید ریاضیاتی به ساختار فیلمنامه نزدیک شوید
۱۵. با دید ریاضیاتی به ساختار فیلمنامه نزدیک شوید۱۵. با دید ریاضیاتی به ساختار فیلمنامه نزدیک شویدپرداختن به ساختار فیلمنامه کار سختی است. به این ساختار به چشم یک پازل نگاه کنید که باید قطعاتش را کنار هم قرار دهید تا یک چیز فوق العاده بسازید. صفحات را بشمارید و این را در نظر داشته باشید که هر جزئیات کوچکی که به داستان اضافه میکنید، به جزئی از کل فیلمنامه تبدیل میشود.
۱۶. ژانر موردعلاقهتان را سروته کنید
۱۶. ژانر موردعلاقهتان را سروته کنید۱۶. ژانر موردعلاقهتان را سروته کنیدهمه ما دوست داریم در یک ژانر به خصوص فیلمنامه بنویسیم. ایدهها و استعاراتی را که در نظر دارید، در نسخه سروته شده ژانر موردنظرتان بگنجانید و خلاف انتظارات عمل کنید تا ایده ای ناب از آب درآید.
شناسه خبر: 351041