نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 10:04

هوشمند شدن ارسال لیست‌های بیمه توسط کارفرمایان در زنجان

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان از اول دی‌ماه سال‌جاری لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان در استان به صورت هوشمند خواهد بود.

محمود عزیزخانی، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با تشریح فرآیند طراحی و تولید سامانه لیست هوشمند حق‌بیمه اظهار کرد: طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال 1401 آغاز و باتوجه‌به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی‌کردن فاز آزمایشی در تعدادی از شعب، در نهایت به‌‌صورت کامل عملیاتی و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و به‌تدریج در همه شعب تأمین‌اجتماعی سراسر کشور اجرایی می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان افزود: در راستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند تهیه لیست و پرداخت حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی اقدام به طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند کرده است که برای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، کارفرمایان باید با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir و انتخاب گزینه ورود به سامانه، از منوی کارفرمایان لیست حق بیمه ارسال لیست حق بیمه، نسبت به انتخاب کارگاه موردنظر اقدام و پس از انتخاب یک گزینه از فهرستی که شامل گزینه‌های مختلف ازجمله سوابق لیست ارسالی، بارگذاری فایل لیست حق بیمه، ایجاد لیست حق بیمه آنلاین، کپی لیست از ماه قبل، دریافت فایل راهنما و .... است، گزینه مدنظر را انتخاب و فرایند ارسال لیست را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه کارفرمایان پس از درج اطلاعات بیمه‌شدگان به صورت دستی یا بارگذاری فایل DBF (برحسب انتخاب گزینه مربوطه) باید گزینه ثبت لیست حق بیمه و تایید و ارسال را انتخاب کنند، افزود: در صورت انجام صحیح مراحل فوق، سامانه ضمن نمایش موفقیت‌آمیز بودن بارگذاری لیست و ارائه کد رهگیری، کارفرما را به صفحه جزئیات لیست هدایت می‌کند که وضعیت درخواست در این مرحله «ثبت اولیه» است.

 عزیز خانی با بیان اینکه صفحه ثبت اولیه دارای سه سربرگ ریز اطلاعات لیست، کارکنان یا بیمه‌شدگان و خطاها و هشدارها است که در صورت وجود خطای بازدارنده لیست قابل دریافت نبوده و باید از قسمت جزئیات لیست نسبت به مشاهده خطاها و رفع آن اقدام شود، ادامه داد: در این صفحه کاربر باید برای ادامه فرآیند و انجام محاسبات به‌صورت برخط و لحظه‌ای گزینه پردازش را انتخاب کند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان ادامه داد: سامانه پس از پردازش لیست و در صورت مغایرت در محاسبات، ضمن اصلاح آن و نمایش مبالغ صحیح در ستون پردازش، وضعیت لیست را در مرحله « تأیید نهایی لیست هوشمند» قرار خواهد داد که در صورت مورد تایید بودن محاسبات، کارفرما باید نسبت به انتخاب گزینه «پذیرش نتایج پردازش سیستمی» و «ثبت لیست» اقدام و در غیر این صورت گزینه اصلاح لیست یا حذف لیست را انتخاب کند. 

وی تأکید کرد: در صورت انتخاب ثبت لیست و تایید نهایی لیست از سوی کارفرما، سامانه کاربر را برای پرداخت حق بیمه به مرحله بعدی هدایت می‌کند و لیست در این مرحله در وضعیت «در انتظار پرداخت لیست هوشمند» قرار خواهد گرفت. عزیزخانی با بیان اینکه کارفرما ضمن مشاهده مشخصات مربوط به پرداخت می‌تواند از طریق گزینه پرداخت از طریق درگاه بانک رفاه نسبت به پرداخت حق بیمه کارکنان به صورت اینترنتی و بدون محدودیت مبلغ اقدام کند و پس از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما وضعیت لیست به «تأیید پرداخت» تغییر می‌یابد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان افزود: سامانه لیست هوشمند به گونه‌ای تعبیه شده است که تا زمانی که پردازش و پرداخت توسط کارفرما موفقیت‌آمیز نباشد هیچ‌گونه سابقه‌ای ایجاد نشده و لیست به شعبه ذیربط منتقل نخواهد شد.

وی با تشریح مزایای اجرا این طرح گفت: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.

عزیزخانی افزود: در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن به‌صورت کشوری، همه پردازش‌های لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز و هوشمند و هم‌زمان با تکمیل لیست انجام می‌شود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان مهم‌ترین مزایا و دستاوردهای لیست هوشمند را شامل پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجادنشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان اعلام کرد.
پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632785

مهمترین اخبار ایران و جهان: