نیوز سیتی!
13 اسفند 1402 - 16:35

تولید سالانه ۲۴۰۰ تن عسل در استان چهارمحال و بختیاری

معاون سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۲۶۷ هزار و ۶۵۹ کندوی زنبور عسل استان سالانه بیش از  ۲ هزار و ۴۰۰ تُن عسل تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، همایش تأثیر زنبورعسل در گرده‌افشانی باغات با حضور بیش از یکصد نفر از زنبورداران، باغداران و مروجین برگزار شد.

حمید فتح‌اللهی در این همایش اظهار داشت:  مشارکت زنبورداران، باغداران  و زارعین تأثیر شگرفی در افزایش کمی وکیفی تولیدات بخش کشاورزی دارد.

وی بیان کرد: گفته می‌شود که هفتاد درصد از محصولات غذایی که 90 درصد جمعیت جهان را تغذیه می‌کنند، به گرده افشانی زنبورها مرتبط است. 

سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: یک‌سوم مواد غذایی مورد استفاده انسان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از گیاهان تأمین می‌شود که به گرده‌افشانی حشرات وابسته هستند. زنبورها و سایر حشرات گرده‌افشان به خاطر کمک به رشد میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های روغنی، قهوه، کاکائو و ادویه جات،دارای ارزش فوق العاده ای هستند.

عباس میراحمدی نیز در این همایش اظهار داشت: استان چهارمحال وبختیاری با توجه به نوع اقلیم و تنوع وپوشش گیاهی دارای پتانسیل وقابلیت‌های عالی زنبورداری و تولید عسل با کیفیت بالا است.

وی گفت: از 267 هزار و 659 کندوی زنبور عسل استان سالانه بیش از  2 هزار و 400 تُن عسل تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان  ادامه داد: با توجه به تاثیرات وسیع حضور کندوهای زنبور عسل در مزارع وباغات، در افزایش کمی وکیفی محصولات، در دنیا اهمیت زیادی به زنبورداری قائل هستند و هم اکنون در باغات ومزارع در دنیا اجاره‌بهای قابل توجهی برای استقرار کندوهای زنبور عسل پرداخت می‌شود.

میراحمدی عنوان کرد: در کشور ما متاسفانه این موضوع کم‌تر قابل توجه قرار می‌گیرد که در راستای مشارکت وهمکاری مشترک زنبور داران و باغداران و زارعین این همایش برگزار شد و انتظار می رود با مشارکت دوجانبه، وبرنامه ریزی لازم، افزایش کمی وکیفی محصولات و افزایش درآمد هم در صنعت زنبور داری وهم در باغداری وزراعت در استان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/7540

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1681741

مهمترین اخبار ایران و جهان: