نیوز سیتی!
14 اسفند 1402 - 10:43

"برقی شدن حمل و نقل عمومی" اجرایی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای پایتخت

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در تهران، به واسطه نقش ۷۰ درصدی که خودروها در افزایش آلودگی هوا دارند، توسعه خودرو برقی و در واقع برقی شدن سیستم حمل و نقل پایتخت، اجرایی‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری جدید، برقی کردن پایتخت را اصلی‌ترین اقدام خود در راستای کاهش آلودگی هوای تهران قرار داده و این اقدام را با واردات موتورسیکلت، تاکسی و اتوبوس برقی شروع کرده است. در واقع برقی شدن پایتخت از ناوگان حمل و نقل عمومی شروع شده که با توجه به تعداد بالای سفرهای درون شهری که از طریق این وسائل صورت می‌گیرد، می‌تواند گام بزرگی به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا باشد.

البته این اقدام شهرداری نیازمند حمایت دولتی‌ها جهت تأمین ارز این وسائط نقلیه برقی است.

در این رابطه، محمد حمزه؛ کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار تسنیم گفت: خودرو برقی در کشور ما به این دلیل که تاکنون در رسانه‌ها به آن نپرداخته شده، اقبال چندانی نداشته است و واردکنندگان خودرو طوری این موضوع را برای مردم جا انداخته‌اند که انگار فقط ماشین بنزینی است که راه می‌رود!

وی ادامه داد: به همین دلیل که خودرو برقی در کشور ما جا نیفتاده است، طبیعتاً فراهم کردن زیرساخت‌های آن نیز تا همین چند وقت پیش جزو اولویت‌های کشور نبوده و کمتر دیده‌ایم که در یکی از شهرهای کشور ازجمله پایتخت ایستگاه شارژ برقی تأسیس شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در یک سال اخیر اما رویکرد عوض شده و می‌بینیم که شخص وزیر صمت و شهرداری تهران مجدانه پیگیر واردات خودرو برقی و توسعه زیرساخت‌های آن هستند. شهرداری تهران نخستین تاکسی‌های برقی خود را تحویل گرفته و وزارت صمت نیز در پی واردات خودروهای برقی از برخی برندهای مطرح چینی و همچنین برندهای مطرح ژاپنی مانند هوندا است.

حمزه تأکید کرد: قوای محرکه خودرو برقی به جای سوخت فسیلی از انرژی الکتریسیته تامین می‌شود و به کمک یک تا چهار الکتروموتور که بسته به نوع خودرو درون آن تعبیه شده این کار را انجام می‌دهد. مهم‌ترین مزیت خودرو برقی بحث‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و به تبع آن کاهش آلایندگی ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، الان در کشور ما هزینه آلودگی هوا چیزی درحدود 30 میلیارد دلار است و تعداد تلفات آن در کلانشهرها نیز 20 هزار نفر است که توسعه خودرو برقی به کاهش این موارد کمک می‌کند. به ویژه در پایتخت، به واسطه نقش 70 درصدی که خودروها در افزایش آلودگی هوا دارند، توسعه خودرو برقی و در واقع برقی شدن سیستم حمل و نقل پایتخت، عملی‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران است.

این کارشناس با اشاره به نقش خودرو برقی در کاهش مصرف بنزین به واسطه توسعه این خودروها گفت: با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشور که حدود 120 میلیون لیتر در روز رسیده است، خودرو برقی می‌تواند در صرفه‌جویی مصرف سوخت‌های فسیلی و بنزین کمک کنند و به جلوگیری از ناترازی که در سال‌های آینده در انتظار کشور است، کمک کند. از نظر صرفه‌جویی در محل سوخت، برای یک خودرو که سالانه 20 هزار کیلومتر راه برود به اندازه 50 میلیون تومان برای دولت صرفه‌جویی می‌شود.

حمزه خاطرنشان کرد: بنابراین هم از نظر ملاحظات زیست محیطی و هم کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، خودرو برقی می‌تواند یک نقش موثر و کلیدی را برای سیستم حمل و نقل کشور به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: یک ویژگی دیگر خودروهای برقی شتاب ایده‌آل آنهاست؛ در حالی که خودروهای احتراقی تنها در یک شرایط خاص می‌توانند به یک شتاب 5 تا 6 ثانیه برسند، خودرو برقی این مدت را برای سرعت صفر تا 100 کیلومتر به صورت کاملاً نرمالی طی می‌کنند و الان خودروهای برقی با شتاب سه تا سه و نیم ثانیه توسعه پیدا کرده‌اند.

این کارشناس در رابطه با توسعه زیرساخت‌های خودرو برقی نیز توضیح داد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که روند توسعه خودرو برقی در این کشورها یک روند آرام و همراه با توسعه زیرساخت بوده و لذا ما هم نباید توقع داشته باشیم که از همان ابتدا تمام زیرساخت‌های خودروی برقی در کشور مهیا باشد.

حمزه در پایان اضافه کرد: اگر بخواهیم به عنوان یک ضرورت به خودروهای برقی بپردازیم باید اجازه بدهیم ابتدا آنها وارد بازار شوند و مناسب با ورود آنها زیرساخت‌های لازم برای شارژ نیز مهیا شود‌.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1681941

مهمترین اخبار ایران و جهان: