نیوز سیتی!
29 دی 1402 - 17:55

بهترین موضوعی که باید بین ایران و پاکستان تقویت شود دیپلماسی علمی است

مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال پاکستان بهترین مبحثی که باید بین دو کشور ایران و پاکستان تقویت شود را دیپلماسی علمی دانست و گفت: اشتراکات فرهنگی و دینی بین دو کشور ایران و جمهوری پاکستان زمینه‌ساز علاقه بین مردم دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد رفیق طاهر روز گذشته در اولین نشست از سلسله نشست های موضوعات علمی و فرهنگی میان ایران و پاکستان با موضوع فرصت ها و ظرفیت ها که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، گفت: خوشحالم که دانشگاه ادیان مذاهب برای دیپلماسی علمی زمینه چینی کرده است ، من این احساس را دارم بهترین مبحثی که باید بین دو کشور تقویت شود دیپلماسی علمی است .

مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال تصریح کرد: اشتراکات فرهنگی و دینی بین دو کشور ایران و جمهوری پاکستان زمینه‌ساز علاقه بین مردم دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان شده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از دانشجویان پاکستانی خاطرات خوبی از حضور و سخنرانی اساتید ایرانی در دانشگاه‌های پاکستانی در ذهن دارند، این پیام مثبتی بر ادامه فعالیت های ما می‌تواند باشد .

* راه‌اندازی کلاس زبان فارسی در دانشگاه علامه اقبال پاکستان

رییس دانشگاه قم نیز در ادامه گفت: طبق توافقات انجام شده ۲ کلاس درس آموزش زبان اردو و فارسی در دانشگاه قم و دانشگاه علامه اقبال پاکستان راه‌اندازی خواهد شد.

حجت السلام و المسلمین شریفی در ادامه اظهار کرد :جهت ارتقای علمی و فناوری بین ۲ کشور ایران و پاکستان، باید تعامل و تبادلات بین دانشگاه‌های ۲ کشور تقویت شود که در این بین دانشگاه قم در ورود به فناوری‌های جدید ظرفیت بسیار بالایی دارد.

* برگزاری نشست دوم در پاکستان

حامد شاه رفعتی مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این نشست گفت :  در این نشست پنج دانشگاه جمهوری اسلامی ایران به نام های  ، دانشگاه بین المللی قم ، دانشگاه حکیم سبزواری ، دانشگاه بوعلی سینا همدان ، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه ادیان و مذاهب استان قم و پنج دانشگاه بزرگ جمهوری پاکستان به نام های دانشگاه قاعد اعظم ، دانشگاه پنجاب ، دانشگاه علامه اقبال ،دانشگاه تعلیم و تربیت لاهور و دانشگاه جی سی به همراه رئیس فرهنگستان لاهور اعلام آمادگی کردند تا دبیرخانه گفت‌وگوهای میان علمی و فرهنگی ایران و پاکستان تاسیس نمایند .

وی افزود: دبیر خانه به صورت سالانه نشست های علمی و تخصصی برگزار خواهد کرد تا به بحران ها و مسائل و چالش های پیش روی دو کشور و منطقه همراه با ارائه راهکار های متفاوت حل و فصل نماید .

شاه رفعتی در ادامه گفت: دبیرخانه می‌تواند برای آیندگان و دانشگاهیان و مردم دو کشور فضای همکاری و توسعه را رونق بخشد .

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که دانشگاهیان و دانشگاه ها میتوانند نقش راهبردی میان حل مناسبات بین المللی داشته باشند ، کشور پاکستان از جهات متعدد دارای اهمیت برای ایران است که در سالهای قبل کم توجهی و غفلت شده است .

وی افزود: اکنون هم وزارت علوم ایران و پاکستان مصمم هستند تا خلا های همکاری ما بین دو کشور تکمیل شود و با در دست داشتن دستان یکدیگر مسائل مربوط به تروریسم ، خشونت و ... در دو کشور و منطقه همراه راه حل های گوناگون کنترل کنند ، این میتواند عمل مثبتی در جهت توسعه و پیشرفت هر دو ملت باشد .

شاه رفعتی افزود:  این نشست که اولین آن در دانشگاه ادیان و مذاهب قم اجرا شد، مقرر گردید سال آینده در یکی از دانشگاه پاکستان برگزار شود و به همین منوال یکسال در ایران و یک سال در پاکستان میباشد .

سپس روئسای سایر دانشگاه های ایران و پاکستان ضمن خشنودی از تاسیس دبیر خانه علمی و فرهنگی میان دو کشور به بیان ظرفیت های موجود در دانشگاه های دو کشور پرداختند.

پایان پیام/ 78041

منبع: فارس
شناسه خبر: 1642885

مهمترین اخبار ایران و جهان: