نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 14:00

قاسم‌پور: سبک بازی ایران خاصیت طارمی را گرفت/ نتیجه هم می‌گرفتیم، هیچ چیزی تغییر نمی‌کرد

ابراهیم قاسم‌پور می‌گوید حتی اگر تیم ملی در جام ملت‌های آسیا نتیجه می‌گرفت به دلیل مشکلاتی که در فوتبال ایران وجود دارد باز هم چیزی تغییر نمی‌کرد.

ابراهیم قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره شکست 3 بر 2 ایران مقابل قطر در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2023، اظهار داشت: شانس‌های گلزنی زیادی داشتیم، اما بعد از گل سوم قطر ممکن بود حتی گل‌های چهارم یا پنجم را هم دریافت کنیم. البته ما هم از موقعیت‌های گلزنی‌مان خوب استفاده نکردیم.

* مهاجمان و مدافعان ما مقابل قطر خوب نبودند

وی افزود: مهاجمان وقتی از چند موقعیت خوب نمی‌توانند استفاده کنند یعنی روز خوبی نداشتند. وقتی 3 گل می‌خوریم و در آستانه دریافت 2 یا 3 گل دیگر هم قرار می‌گیریم یعنی در خط دفاعی اشتباه داشتیم. منظور ما از این صحبت‌ها تخریب نیست و نقد منصفانه است. وقتی در دور گروهی مدافعان ما مقابل فلسطین، هنگ‌کنگ چنین اشتباهاتی می‌کنند معلوم است که مقابل تیم با تجربه‌تر تنبیه خواهیم شد.

* تاریخ نشان داده تیم ملی مقابل رقبای سخت‌تر بهتر بازی می‌کند

پیشکسوت فوتبال ایران درباره علت حذف تیم عنوان کرد: تاریخ نشان داده، وقتی به حریف قوی‌تر و صخره سخت می‌خوریم بهتر عمل می‌کنیم. در بازی مقابل ژاپن مهره ارزشمند و کلیدی به نام مهدی طارمی را نداشتیم؛ اما از توپ‌های دوم و سوم به خوبی استفاده کردیم. بازیکنان خط هافبک ما هم به خوبی عمل کردند؛ ولی در بازی مقابل قطر با استفاده از  توپ‌های بلند به سود ما نبود و خط هافبک‌مان از کار افتاد. ضمن اینکه با توجه به میانگین قدی تیم ژاپن ما بر آنها مسلط بودیم، اما در بازی قطر خط دفاع آنها 90 درصد توپ‌های بلند را به خوبی پوشش داد.

* استفاده از قلی‌زاده و قایدی بیشتر به تیم ملی کمک می‌کرد

قاسم‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا ترکیب اولیه تیم ملی مقابل قطر اشتباه انتخاب شد، تصریح کرد:  مربیگری سلیقه‌ای است و هر مربی تفکرات خاص خودش را دارد. نظر شخصی من بدون تخریب و بر اساس انتقاد منصفانه این است که اگر ما مقابل قطر از بازیکنانی نظیر علی قلی‌زاده و مهدی قایدی استفاده می‌کردیم با توجه به دفاع کُند قطر بهتر نتیجه می‌گرفتیم. امثال قایدی و قلی‌زاده سرعت و خلاقیت دارند. بازیکنان حریف عمدتاً خاصیت فیزیکی داشتند و با حضور قایدی و قلی‌زاده وادار به خطا می‌شدند. خطاهایی که عموماً اطراف محوطه هجده قدم بود و شانس موفقیت ما را افزایش می‌داد.

* سبک بازی ایران خاصیت طارمی را گرفت!

وی درباره عملکرد طارمی مقابل قطر در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2023، یادآور شد: هر کسی که مربی تیم ملی ایران باشد، بعید است که از بازیکنی نظیر مهدی طارمی استفاده نکند. مشکل اما ما این بود که مهدی طارمی در سمت چپ مایل به درون محوطه جریمه بازی کرد. یعنی هر وقت ما در آستانه تصاحب موقعیت بودیم، او باید استارت می‌زد که به محوطه جریمه برسد و صاحب موقعیت شود. با اینکه طارمی با تمام پتانسیل و توانش بازی کرد؛ اما این مسئله به ما کمک نکرد چرا که جای او درست انتخاب نشده بود. خصلت بازی طارمی اینگونه نیست که تحرک زیادی داشته باشد. با سبکی که اتخاذ کردیم، خاصیت طارمی را از او گرفتیم.

تیم ملی فوتبال ایران , جام ملت‌های آسیا 2023 ,

* جز یک نیمه امارات و ژاپن بازی خوبی در جام ملت‌های آسیا 2023 نداشتیم

پیشکسوت فوتبال در مورد نوسان عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های 2023، گفت:  دلیلش را نمی‌دانم. ما به جز یک نیمه در بازی امارات و نیمه دوم بازی ژاپن بازی خیلی خوبی ارائه ندادیم. مربیان ما قبلاً می‌گفتند که اینکه یک بازی 100 باشید و بازی بعدی 10، 15 یا 20 خوب نیست اما  اینکه همیشه حالت 70 درصدی داشته باشید خیلی خوب است. تیم ملی در نیمه دوم بازی ژاپن 80 یا 90 خودش را نشان داد؛ اما در برخی بازی‌ها فراز و نشیب داشتیم. باید بررسی شود چرا مقابل قطر استرس و اضطراب داشتیم و در کل مسابقات نوسان. باید این مسئله را کارشناسی و ریشه‌یابی دقیقی کنیم.

* مشکل اساسی فوتبال ما چیست؟

وی ادامه داد: مشکل فوتبال ما این موارد نیست؛ خانه از پای بست ویران است. مشکل اساسی ما مسئولانی هستند که عمدتاً سیاسی بوده و به فوتبال آمدند. تعجب من اینجاست با اینکه این مسئولان کسب موفقیتی هم ندارند کماکان به کار خودشان ادامه می‌دهند. هر بار هم توجیهات مختلفی دارند.

* تأثیر صندلی‌های لرزان و نتیجه‌گرایی در انتخاب لیست تیم ملی ایران

قاسم‌پور راجع‌به اینکه آیا قلعه‌نویی لیست اولیه تیم ملی را با اشتباه و میانگین سنی بالا انتخاب کرد، گفت: امیر قلعه‌نویی، ابراهیم قاسم‌پور، یحیی گل‌محمدی یا کارلوس کی‌روش هر کسی سرمربی باشد، یک نقد و حرفی به لیستش وجود دارد و همیشه این حرف‌ها هست اما به این مسئله هم توجه کنید که برخوردها در فوتبال ما طوری است که مدیر و مربی ترجیح می‌دهند به فکر حال و کوتاه مدت‌ باشند. بعد از چنین نگاه‌هایی عملاً پشتوانه‌سازی ممکن نیست. شما به تیم فعلی ما نگاه کنید. با توجه به میانگین سنی خیلی از این بازیکنان عملاً نمی‌توانند در جام ملت‌ها و جام جهانی بعدی باشند اما صندلی‌های لرزان و نتیجه‌گرایی باعث شد ما بازیکنان با تجربه را به جام ملت‌های آسیا ببریم. نمی‌خواهیم، نمی‌توانیم یا می‌ترسیم به بازیکنان جوان اعتماد کنیم. البته من به مربیان در این خصوص حق می‌دهند چون برخوردها نتیجه‌گرایانه است.

* بازیکنان باید سلسله مراتب را از فوتبال پایه طی کنند

«امیر قلعه‌نویی بعد از بازی قطر خبر از تغییر 50 یا 60 درصدی تیم ملی داد.» وی در واکنش به این جمله، گفت ما به یکباره نمی‌توانیم لیست تیم ملی ایران را زیر و رو کنیم. باید در یک مقطع زمانی 3 تا 4 ساله، به صورت کم کم تغییر نسیل دهیم. در گذشته بازیکنان 17 ساله تیم ملی به دلیل  طی کردن سلسله مراتب کلی تجربه داشتند. خود من از مسابقات آموزشگاه‌ها، جوانان، امید و... وقتی  به ترکیب تیم ملی رسیدم 17 ساله بودم. مثل حالا نیست که بازیکن در 29 سالگی بعد از چند بازی خوب به لیست تیم ملی می‌رسد.

* در فوتبال ایران به زیرساخت‌ها توجه نمی‌شود

پیشکسوت فوتبال ایران درباره اینکه با وجود ناراحتی پیرامون حذف تیم ملی، رسیدن به فینال مشکل زیرساخت‌های فوتبال کشور را پنهان می‌کرد، گفت: متأسفانه در فوتبال ما به زیرساخت‌ها خیلی توجه نمی‌شود. حتی باشگاه‌های‌مان زیر ساختی ندارند. برای تیم ملی هم در دوران صفایی فراهانی تأسیساتی درست کردند؛  اما بعد از آن عملاً‌ اتفاقی نیفتاده است. استقلال و پرسپولیس که مردم واقعاً با آنها زندگی می‌کنند، سرمایه‌ای ندارند.  ببینید شکل آکادمی سرخابی‌ها  چطور است. چقدر سرمایه صرف این تیم‌ها می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران , جام ملت‌های آسیا 2023 ,

* بعضی می‌خواهند حضور در نیمه نهایی را دستاورد خودشان معرفی کنند

وی افزود: سپاهان و فولاد که می‌گویند، آکادمی خوبی دارند، عملاً بازیکن شاخصی تولید نمی‌کنند. چند نفر از بازیکنان آنها به لیست تیم سال بعدشان اضافه می‌شوند؟ حتی سپاهان و فولاد که مدعی داشتن آکادمی قوی هستند، مشغول خرید بازیکنان شاخص دیگر تیم‌ها هستند. آکادمی آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. بعضی مسئولان قصد دارند پشت موفقیت‌های تیم ملی پنهان شوند. حتی صعود به نیمه نهایی را جزو دستاوردشان می‌دانند. ما باید برای تیم‌های پایه زمین مناسب و مربی آموزش دیده کم داریم. انتخاب مربی در سطوح پایه باید ساز و کاری داشته باشد و اینطور نیست که باری به هر جهت مربی انتخاب کنند. این مربیان باید دارای مدرک باشند. تا این موارد درست نشود و استعدادیابی اصولی و تخصصی صورت نگیرد مقطعی و جرقه‌ای پیش می‌رویم. فوتبال پایه برنامه ریزی و هزینه می‌خواهد آیا ما  می‌توانیم انجام دهیم؟

* اگر نتیجه می‌گرفتیم هم هیچ چیزی تغییر نمی‌کرد

قاسم‌پور در پایان گفت: اگر نتیجه می‌گرفتیم هم هیچ چیزی تغییر نمی‌کرد. به خاطر ساختار  فوتبال ما روی همان چرخه قبلی پیش می‌رود.  اگر بازیکنان و مربیان بر اساس تعصب و توانایی خودشان در مقطع خاصی موفق می‌شوند و جرقه می‌زنند، دلیلی بر ساختار درست ما نیست. در واقع پشت این موفقیت پنهان می‌شدیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1667085

مهمترین اخبار ایران و جهان: