نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 13:07

آرژانتینی‌ها پارسال 200 درصد تورم را تحمل کردند

اقدامات جدید دولت آرژانتین برای مهار تورم سبب شد تا آرژانتینی‌ها پارسال همه چیز را 211 درصد گران‌تر بخرند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، تورم سالانه آرژانتین در سال گذشته میلادی 211 درصد شده است که بالاترین رقم در بیش از 3 دهه گذشته به شمار می‌رود؛ این را جدیدترین آمار اداره ملی آمار آرژانتین نشان می‌دهد.

این آمار نشان می‌دهد، اقدامات دولت جدید این کشور برای مقابله با تورم از جمله کاهش 50 درصدی ارزش پول این کشور و افزایش 133 درصدی نرخ بهره بانکی شوک شدیدی به اقتصاد این کشور وارد کرده و حتی رئیس‌جمهور آرژانتین، خاویر مایلی توافق‌ها برای تثبیت قیمت‌ها را ملغی کرده است.

نرخ تورم سالانه آرژانتین نسبت به تورم 95 درصدی سال 2022 بیش از 2 برابر و نرخ تورم ماهانه در ماه دسامبر 25.5 درصد شده که از تورم 12.8 درصدی ماه نوامبر بسیار بیشتر است.

افزایش قیمت‌ها سبب شده تا این کشور برای نخستین بار در چند دهه گذشته بالاتر از ونزوئلا و در میان کشورهایی که با تورم فزاینده دست‌و پنجه نرم می‌کنند، قرار بگیرد.

کارشناس اقتصادی، فرناردو مارول می‌گوید، قدرت خرید آرژانتینی‌ها در ماه دسامبر(ماه پایانی سال 2023) حدود 10 درصد کاهش یافته زیرا رشد دستمزدها از افزایش قیمت‌ها کمتر بوده است.

نظرسنجی فدراسیون کسب‌وکارهای متوسط آرژانتین هم نشان می‌دهد، فروش خرده‌فرشان این کشور در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.7 درصد کاهش یافته است.

مارول معتقد است، فعالیت‌های تورمی و اقتصادی در ماه‌های ژانویه و فوریه (2 ماه نخست 2024) هر 2 «وحشتناک» بوده است.

اما در عین حال این کارشنال اقتصادی می‌گوید، اگر برنامه‌های اقتصادی مایلی موفق باشد، ما می‌توانیم شاهد تغییر اوضاع باشیم.

در عین حال، صندوق بین‌المللی پول اوایل هفته گذشته با پرداخت 4.7 میلیارد دلار به آرژانتین موافقت کرد. این درحالی است که بوینوس آیرس نتوانسته برنامه‌های پرداخت وام 43 میلیارد دلاری خود را انجام دهد.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1637241

مهمترین اخبار ایران و جهان: