نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 22:23

باقری: ناتو نه‌ تنها امنیت ساز نیست، بلکه عامل ترویج ناامنی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جمع تعدادی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم لهستان گفت: ناتو نه‌ تنها امنیت ساز نیست، بلکه به‌ عنوان عامل ترویج ناامنی نیز عمل می‌کند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که برای برگزاری دور جدید رایزنی‌های سیاسی با همتای لهستانی در ورشو به سر می‌برد، در دیدار با تعدادی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم لهستان عنوان کرد: سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اینکه مناسبات سیاسی دوجانبه ایران و همسایگان را در این مقطع ارتقاء داد، بسترساز ثبات و مشوق همکاری‌های اقتصادی نیز شد.

باقری با اشاره به کارآمدی سیاست راهبردی همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران و در تبیین مولفه‌های اصلی این سیاست تصریح کرد: اعتماد متقابل سیاسی، اتکا به ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مشکلات، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرامنطقه برای توسعه و پیشرفت و در نهایت تحکیم پیوندهای اقتصادی و به عبارت دیگر، نهادینه سازی همکاری‌های اقتصادی و ارتقای سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت بین کشورهای منطقه از جمله مهم‌ترین مولفه‌های سیاست همسایگی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به احیای روابط ایران و عربستان اظهار داشت: ابتکار راهبردی ایران و عربستان نشان داد کشورهای منطقه از بلوغ سیاسی لازم برای حل و فصل مشکلات در درون منطقه برخوردارند.

باقری با اشاره به استقبال همه بازیگران سیاسی از توافق ایران و عربستان، گفت: تنها موجودیت که از تعامل تهران و ریاض نگران شد و حتی نتوانست ناراحتی و دل‌مشغولی خود را پنهان کند، رژیم اشغالگر قدس بود، چراکه ماهیت آن بر تنش و بی‌ثباتی بنا شده و تنها عامل ناامنی و آشوب در منطقه است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسش یکی از سفرا درباره نقش ناتو در منطقه تصریح کرد: حضور ناتو در افغانستان بر همه ثابت کرد که ناتو نه‌ تنها امنیت ساز نیست، بلکه به‌ عنوان عامل ترویج ناامنی نیز عمل می‌کند. 

وی افزود: حاصل ۲۰ سال حضور کشورهای عضو ناتو در افغانستان ۴۵ برابر شدن تولید مواد مخدر در این کشور بود. 

در این نشست که سفرا و دیپلمات‌هایی از آسیا و اروپا حضور داشتند چند تن از سفرا  به اظهارنظر پرداختند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1374085

مهمترین اخبار ایران و جهان: