نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 15:59

بررسی اصالت نقش برجسته ساسانی استردادی

اصالت نقش برجسته ساسانی استرداد شده به کشور فردا در اولین مرحله بررسی شده و نتایج آنالیزها و عکسبرداری ها در اختیار همه پژوهشگران قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی امروز در محل پژوهشگاه برگزار شد. در این نشست معاونان و رؤسای پژوهشکده‌های مختلف نیز حضور داشتند.

مصطفی ده پهلوان از برگزاری نشست فردا با موضوع نقش برجسته استرداد شده ساسانی خبر داد و گفت: بحث استرداد آثار تاریخی در کشورمان باید جدی تر دنبال شود. پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها در حوزه ارتقای سطح توان اصالت سنجی باید کار کند جعل آثار تاریخی در کشورمان شوخی نیست. بالای ۵۰ درصد از آثار فضای مجازی جعل هستند.

وی گفت: نقش برجسته ساسانی که اخیراً وارد کشور شد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. باید به آثار استردادی کشور به دید تردید نگاه کرد. باید اینطور باشد که اصالت آن را تعیین کنیم و بعد مطمئن شویم این آثار اصیل هستند. در شأن وزارت میراث فرهنگی و پژوهشگاه نیست که اثری بعد از ۱۰ سال مشخص شود جعل بوده یا نه. فردا نشستی با حضور کارشناسان خواهی داشت تا هر کسی نظرات خود را بیان کند. در فضای مجازی دوستان غیر باستان شناس نظر داده اند که ۹۵ درصد این اثر اصیل نیست فردا مرحله اول این بررسی‌ها انجام می‌شود. عکس‌های دیجیتالی و حرفه‌ای که گرفته شده به همراه آنالیزهای مختلف در اختیار پژوهشگران به صورت مساوی قرار خواهد گرفت و گزارش آنها نیز فردا ارائه می‌شود.

وی گفت: ما نباید آثار را از دید پژوهشگران پنهان کنیم چون خودمان می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. متأسفانه چرخه علمی از فضای قاچاق عقب تر است. برخی از جاعلان تحصیلکرده هستند و حتی شش کتاب چاپی دارند. بنابراین تشخیص آثار سوپرجعل از آثار اصل بسیار مشکل است.

ده پهلوان گفت: وزارت میراث فرهنگی زمانی که نقش برجسته ساسانی به ایران آمد اعلام کرد اصالت اولیه تأیید شده است ولی باید بررسی‌های بیشتر انجام شود. من به دوستان پژوهشگر گفته ام هیچ اصراری نداریم که بگوییم این اثر اصیل است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1428985

مهمترین اخبار ایران و جهان: