نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 11:11

هوای نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفت

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بر اساس شاخص لحظه‌ای وضعیت کیفیت هوای شهرستان نهبندان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک قرار دارد.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ از ابتدای امسال تا پایان تیر، ۴۲ روز با کیفیت هوای ناسالم در خراسان جنوبی به ثبت رسید که ۲۲ روز آن مربوط به ماه گذشته است.

همچنین شهرستان‌های بیرجند و سرایان در تیر ماه ۱۵ روز و نهبندان ۱۱ روز هوای نامطلوب داشت که البته ایستگاه سنجش هوا در این شهرستان برخی روزها غیرفعال بود.

در مجموع آمار ارائه شده حکایت از افزایش  تعداد روزهای ناسالم خراسان جنوبی طی ماه های گذشته دارد که گزارش های هواشناسی نیز تایید کننده این موضوع است.

همچنین اگر شاخص پایش آلودگی بین صفر تا ۵۰ باشد، محدوده پاک است، شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ محدوده قابل قبول را نشان می‌دهد و از ۱۰۱ تا ۱۵۰ محدوده ناسالم را شامل می‌شود که برای گروه‌های حساس در این محدوده قرار گرفتن ضرر دارد.

علاوه براین محدوده بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا نشان‌دهنده وضعیت خطرناک است.

خراسان جنوبی امسال چند مرحله حاد گرد و غبار را پشت سر گذاشت و براساس اعلام مسوولان استان ۳۰ تا ۳۵ درصد این گرد و غبارها منشاء داخلی دارد.

گرد و غبار علت اصلی آلودگی هوا در این استان است که در بهار و تابستان متاثر از بادهای ۱۲۰ روزه تشدید می‌شود.

 گفته اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز از آمار مراکز پایش هوا در استان حکایت از این دارد که بر اساس شاخص لحظه‌ای وضعیت کیفیت هوای شهرستان  نهبندان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک و سایر شهرستان‌ها در وضعیت قابل قبول هستند. 

مسوولان توصیه می‌کنند  هنگام آلودگی همه افراد جامعه و به طور ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی از تردد غیر ضرور در فضای باز خودداری کنند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1424341

مهمترین اخبار ایران و جهان: