نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 08:06

برخورد قانونی با ۴۵ مشاور املاک متخلف در همدان

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان همدان از سرکشی به واحد صنفی مشاور املاک در شهر همدان و برخورد قانونی با ۴۵ واحد متخلف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مرضیه یونسی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نظارت بر بنگاه‌های مشاور املاک تشدید شده و تعزیرات حکومتی در کنار دیگر دستگاه‌های نظارتی حضور فعال دارد و بنگاه‌های غیر مجاز شناسایی و برابر قانون پلمپ می‌شود.

وی افزود: در ادامه تشدید نظارت‌ها بر عملکرد مشاوران املاک شهرستان همدان با حضور کارشناسان سازمان صمت، اداره کل مسکن و شهرسازی و اتاق اصناف از بنگاه‌های معاملاتی بازدید شد. 

 مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: تعداد ۲۵ تیم بیش از ۲۰۰ واحد مشاور املاک را مورد بازرسی قرار دادند که برای ۴۵ واحد صنفی  پرونده تخلف تشکیل شده است‌.

وی عمده تخلف‌های این واحدهای صنفی را عدم صادر فاکتور، نصب نکردن نرخ نامه و دریافت حق کمیسیون بیش از نرخ مصوب دانست و ضمن هشدار به مردم برای بررسی مجوز و گرفتن کد رهگیری برای مبایعه‌نامه و اجاره نامه، افزود: در بررسی‌ها مشخص شد برخی مشاوران املاک، توکن‌های اختصاصی که از سوی اتحادیه برای اجاره و خرید و فروش واحد‌های دارای پروانه تخصیص داده می‌شود را به افراد فاقد پروانه اجاره می‌دهند که باعث اخلال در نظم بازار مسکن شده است.

 یونسی گفت : یکی دیگر از عوامل اخلال در بازار مسکن خرید املاک توسط مشاوران املاک است که تحت عنوان سرمایه‌گذار املاک را خریداری می‌کنند و به قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند که نوعی دلالی است.

وی بیان داشت؛ بنگاه های معاملاتی باید بر پایه مقررات و نرخ مصوب عمل کنند، در صورت مشاهده هرگونه تخلف چون رعایت نکردن سقف افزایش اجاره‌بها، دریافت مبلغ اضافه برای کد رهگیری، دریافت حق کمیسیون غیر قانونی و درج نکردن حق کمیسیون دریافتی در قولنامه با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان افزود: بر اساس دستورالعمل تشدید نظارت بر عملکرد مشاوران املاک، تعزیرات حکومتی، صمت و مسکن و شهرسازی در راستای تحقق شعار سال و برای پیشگیری از تخلفات احتمالی و ساماندهی واحدهای صنفی، گشت‌های سیار را مستمر در سطح استان، برای نظارت بر عملکرد مشاوران املاک فعال کرده‌اند.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1445085

مهمترین اخبار ایران و جهان: