نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 08:44

فعالیت بیش از ۱۰۰ شرکت تعاونی در راستای احیای منابع طبیعی سمنان

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیش از ۱۰۰ تعاونی و تشکل فعال در زمینه حفظ و احیا، توسعه و بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی در استان سمنان مشارکت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا رهایی، رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جمع تشکل‌ها و اعضای شرکت تعاونی اظهار کرد: در راستای حفظ و حراست و احیای منابع طبیعی استان سمنان بیش از ۱۰۰ شرکت تعاونی و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال وجود دارد تا علاوه بر حفاظت از منابع طبیعی در احیا، توسعه و بهره‌برداری از آن تلاش کنند.

وی گفت: استان سمنان یکی از استان‌های غنی و برخوردار از عرصه‌های منابع طبیعی است و این منابع خدادادی، غنی و بکر نیازمند نگهداری، حفظ و حراست به صورت ویژه است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: واگذاری احیای منابع طبیعی به مردم در قالب تعاونی‌ها و تشکل‌های فعال تجربه‌ای موفق در استان سمنان است چراکه بهترین نوع حراست و برقراری امنیت زیست‌محیطی و امنیت غذایی، امنیت مردمی است که امور توسط مردم انجام پذیرد.

رهایی گفت: همه‌ساله از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سیاست‌های بهره‌برداری از محصولات جنگلی و مرتعی تهیه و به استان‌ها ابلاغ می‌شود که در سیاست‌های ابلاغی نوع گیاهان قابل برداشت در سه بخش برداشت ممنوع، مجاز مشروط و مجاز با نظارت تقسیم‌بندی شده است.

وی تأکید کرد: تعاونی‌های بهره‌برداری برای ادامه فعالیت خود باید در حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های طبیعی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و ادارات شهرستان‌های تابعه همکاری داشته باشند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در راستای مجوزهای اخذ شده جهت بهره‌برداری از محصولات فرعی مرتعی و جنگلی شامل باریجه، وشق، آنغوزه، کتیرا و.... به منظور نظارت بر حسن انجام بهره‌برداری فنی و اصولی از گیاه باریجه امسال نظارت بر بهره‌برداری از این گیاه با همکاری کارشناسان نظام مهندسی و منابع طبیعی و تشکل‌ها و تعاونی‌های دارای مجوز انجام می‌گیرد.

رهایی افزود: استان سمنان با دارا بودن بیش از ۱۰۰ تعاونی و تشکل، بهره‌برداری فعال در سال‌هایی که بهره‌برداری به صورت متناوب صورت می‌گیرد می‌تواند به طور میانگین برای 2 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: مردم اگر هرگونه حریق در جنگل‌ها و مراتع، تخلف و تخریب سرزمین یا برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی را مشاهده کردند با سامانه گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند و موارد را گزارش دهند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: کلیه تشکل‌ها و تعاونی‌ها می‌توانند جهت اخذ مجوز فعالیت و تعیین صلاحیت از محل آئین‌نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی به کارگروه‌های مرتبط در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان مراجعه و برای فعالیت‌های پیمانکاری و نظارت و.... رتبه‌بندی شوند.

در حال حاضر ۴۰ تشکل و تعاونی در استان سمنان داری مجوز فعالیت و رتبه‌بندی شده‌اند.

 پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1441085

مهمترین اخبار ایران و جهان: