نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 16:47

مراودات تجاری با کشورهای همسایه توسعه یافته است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: با وجود برخی افکار منفی در خصوص عدم پیوستن به FATF و حل نشدن مسئله ترانزیت در برجام، امروز شاهد توسعه و رونق صادرات و واردات غیرنفتی با کشورهای همسایه هستیم‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مهدی صفری ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی با فعالین اقتصادی استان اردبیل که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد اظهار کرد: آینده اقتصاد ما در بازارهای کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین است و تولیدکنندگان و صادرکنندگان علاوه بر بازارهای کشورهای همسایه روی پیدا کردن جایگاه ایران در بازارهای آفریقا و امریکای لاتین توجه و تمرکز کنند.

وی گفت: سیاست دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور در سفرهای خارجی  بیشتر روی محور اقتصاد و مسائل مربوط به صادرات کالا متمرکز شده و صادرات ۱۴ دستگاه رباتیک جراحی همراه با آموزش بیش از ۱۲۰ متخصص اندونزیایی جهت کار با این دستگاه‌ها و صادرات دستگاه لاپاراسکوپی به بیش از ۳ هزار جزیره اندونزی جزء دستاوردهای سفر رئیس جمهور به اندونزی بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به نقش ابرقدرتی ایران در منطقه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سایر حوزه‌ها از جمله تکنولوژی و اقتصاد نیز نقش موثری در منطقه ایفا می‌کند و با وجود برخی افکار منفی در خصوص عدم پیوستن به FATF و حل نشدن مسئله ترانزیت در برجام، امروز شاهد توسعه و رونق صادرات و واردات غیرنفتی با کشورهای همسایه هستیم و در کنار آن بازارهای کشورهای چین، هند و روسیه نیز جزء اهداف اصلی دولت سیزدهم برای صادرات است.

صفری از تولید کنندگان و صادرکنندگان استان اردبیل خواست با توسعه صادرات و افزایش مراودات مالی خود به دنبال بازارهای جدید و ایجاد جایگاه در نقاط مختلف دنیا مخصوصا کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین باشند.

وی به خرید ۱۰ تا ۱۲ کشتی  توسط بخش خصوصی و دولتی در دریای خزر اشاره کرد و ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها در افزایش صادرات نقش مهمی دارد و دولت با همراهی بخش خصوصی به دنبال تامین زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: صادرکنندگان با بررسی و شناسایی نیاز بازارهای کشورهای مختلف همراه با ارائه بسته‌بندی‌های مدرن و زیبا می‌توانند جایگاه خود را در بازارهای دنیا تثبت و توسعه بازارهای جدید را رقم بزنند.

ظرفیت بالای استان اردبیل برای افزایش صادرات به کشورهای همسایه

در بخش دیگری از این جلسه هم‌اندیشی، حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل اظهار کرد:  در بررسی ۶۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، کشورهای اوراسیا و روسیه، آذربایجان، عراق و چین جز بازارهای هدف برای صادرات هستند و در این میان روسیه از بابت فروش محصولات کشاورزی برای استان اردبیل اهمیت دارد چرا که اردبیل یک استان کشاورزی با ۱۶۰۰ هکتار گلخانه، و اعطای یک میلیارد دلاری از سوی مقام معظم رهبری برای مهار آب‌های مرزی پارس آباد مغان و بیله سوار و وجود مجموعه کشت و صنعت مغان در این منطقه دارای اهمیت بسزایی است.

وی به مرز مشترک ۶۲۰ کیلومتری با کشور آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: کشور آذربایجان به‌واسطه روابط دیرینه فرهنگی، مذهبی و اقتصادی به عنوان دومین کشور هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی برای استان اردبیل اهمیت دارد و روابط سنتی تجاری و صادرات اقتصادی در طول دوران مختلف حتی در زمان شیوع کرونا که تمام مرزها بسته بود تداوم داشت که نشان‌دهنده روابط خوب حاکم در این خصوص است.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه در دنیا دیپلماسی اقتصادی ترسیم کننده مسیر دیپلماسی سیاسی کشورها است افزود: روابط اقتصادی می‌تواند در مقطعی که روابط سیاسی خشک وجود دارد باعث جهش روابط همسایگی و افزایش ارتباط معنوی دو کشور شود.

پیرموذن در ادامه از بالا بودن تراز تجاری ایران نسبت به عراق سخن گفت و افزود: تنها مشکلی که در روابط صادرات و واردات به عراق وجود دارد مربوط به بالاتر بودن تراز تجاری ایران به عراق و نبود کالایی برای واردات از این کشور است.

وی از معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران خواست با اعطای معافیت پیمان سپاری ارزی به واحدهای کوچک و زودبازده در جهت تداوم حیات این واحدها حمایت لازم را انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل به مشکلات مربوط به ترانزیت در آستارا و بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: نبود دستگاه ایکس‌ری در گمرک بیله سوار و ظرفیت کم اجازه خروج کانتینر در آستارا باعث شده تا صدور اجازه خروج کانتینرها چندین روز زمان ببرد که بر کیفیت محصولات که اغلب محصولات کشاورزی هستند اثرات منفی دارد که نیازمند یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ایران برای تسریع در صدور اجازه خروج کانتینرها است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1338385

مهمترین اخبار ایران و جهان: