نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 14:05

واشنگتن: صلح بین باکو و ایروان امکانپذیر است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که همچنان امکان صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) با تأیید حمایت واشنگتن از مذاکرات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت که همچنان امکان توافق صلح بین ایروان و باکو وجود دارد.

بنا بر گزارش وبگاه آرکا، میلر در خصوص موضع واشنگتن درباره روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: «فکر می‌کنم، یک نشان دیگر، ادامه مذاکرات ادامه مذاکرات است که ما همچنان از آن حمایت می‌کنیم. ما همچنان معتقدیم که توافق امکانپذیر است و انتظار داریم که در ماههای آینده مذاکرات بیشتری انجام گیرد».

وی در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن در آینده‌ای نزدیک، میزبانی دور دیگری از نشست میان مقام‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان را برعهده خواهد گرفت، گفت: «من قصد ندارم بیش از این در این باره صحبت کنم».

دور قبلی مذاکرات باکو و ایروان در سطح وزرای خارجه در تغریخ 27 تا 29 ژوئن در واشنگتن برگزار شد.

پس از گفت‌وگوهای واشنگتن، وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد که مواضع طرفین در خصوص برخی موضوعات نیازمند شفاف‌سازی بیشتر است. این موضوعات شامل تعیین مرز بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، عقب‌نشینی نظامیان از مناطق مرزی و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برا گفت‌گو بین قره باغ کوهستانی و جمهوری آذربایجان می‌شود.

چند روز بعد، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که نشست جدیدی در اواخر «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در بروکسل برگزار خواهد کرد.

تنش‌ها اخیراً بین ایروان و باکو تشدید شده است به طوریکه ارمنستان می‌گوید که جمهوری آذربایجان جریان انتقال گاز به ناگورنو قره باغ را دوباره قطع کرده است. این درحالیست روز گذشته بعد از شش ماه توقف، انتقال سوخت به این منطقه از سر گرفته شده بود. 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، جمهوری آذربایجان از دسامبر ۲۰۲۲ منطقه ناگورنو قره باغ با جمعیت اکثریت ارمنی را تحت محاصره قرار داده است.

باکو اخیرا با استقرار یک ایست و بازرسی نظامی مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است. این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه وزارت امور خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349441

مهمترین اخبار ایران و جهان: