نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 16:21

نخبگان تحقیق و توسعه را ملاک عمل خود قرار دهند

سرپرست دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کردستان گفت: نخبگان در کنار این که باید تغییر ایجاد کنند، لازم است تحقیق و توسعه را نیز ملاک عمل خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد رضایی سرپرست دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کردستان در آیین تجلیل از مدال‌آوران استان کردستان در المپیادهای علمی سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، با تبریک افتخارآفرینی دانش آموزان برتر در المپیادهای علمی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در سپهر علمی دنیا افق.های جدیدی را ترسیم کرده و دارای جایگاه ویژه‌ای است.

وی افزود: این افتخارآفرینی مرهون تلاش و زحمات همه کسانی است که در مولفه‌های تعلیم و تربیت تاثیر گذارند.

رضایی با اشاره به اینکه دانشگاه و آموزش و پرورش به عنوان دو عرصه مهم و تاثیرگذار در تعلیم و تربیت هستند، خاطرنشان کرد: نخبگان کسانی هستند که کنش در عرصه آموزش و پرورش را سریع‌تر از معمول انجام‌ داده و وارد عرصه آموزش عالی می‌شوند.

رضایی با اشاره به اینکه ملاک باسوادی از دید یونسکو در عصر حاضر، «تغییر» است، افزود: امروز و در نسل ششم دانشگاه‌ها، تحقیق و‌ توسعه محور اصلی فعالیت آنهاست و اگر این دو مولفه کنار هم قرار بگیرند سبب پیشرفت خواهند شد.

وی گفت: نخبگان در کنار این که باید تغییر ایجاد کنند، لازم است تحقیق و توسعه را نیز ملاک عمل خود قرار دهند.

رضایی در پایان سخنان خود به آسیب‌های این راه نیز اشاره کرد و خطاب به مدال آوران المپیادهای علمی تصریح کرد: باید با مراقبت جدی از غرور، ناامیدی و از هم گسیختگی نسلی جلوگیری کرده، خود را تافته جدابافته ندانسته و در تعامل با مردم زندگی کنید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این آیین، ارزش انسان را وابسته به علم و دانایی او عنوان کرد و‌گفت: این علم است که انسان را به بهترین مسیرها هدایت می‌کند.

هاشم ناظمی‌جلال با بیان اینکه دانش آموزان نخبه با حرکت در این راستا مسیر خوبی را برای خود انتخاب کرده‌اند، از زحمات اولیاء و مربیان آنان قدردانی کرد.

وی از دانش آموزان نخبه خواست قدر خود را بدانند و برای رسیدن به مقصدی که بسیار طولانی‌تر است، تلاش کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: نخبگان باید از امروز به بعد به فکر انتخاب مسیر درست باشند و قدر اولیاء خود و آموزش دهندگان خود را بدانند.

ناظمی.جلال با اشاره به نقش رهبری نخبگان در جامعه و ارزش معنوی این نقش گفت: نخبگان احترام ویژه‌ای در میان مردم دارند چرا که محبت و نفوذ آنها بر قلب می‌نشیند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه المپیادهای علمی در ۱۴ رشته برگزار می‌شود، افزود: ۶ رشته ریاضی، فیزیک، زیست، شیمی، کامپیوتر، نجوم و اختر فیزیک رقابت‌های جهانی دارند.

وی تعداد شرکت کنندگان این المپیادها را در سطح کشور در حدود ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۴۰۰ نفر از این شرکت کنندگان به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و از هر رشته ۴۰ نفر در کلاس‌های تابستانی دانش پژوهان جوان شرکت می‌کنند که با برگزاری آزمون‌هایی مدال آوران طلا، نقره و برنز ملی معرفی می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: از میان ۸ مدال آور طلا در هر رشته از این المپیاد، ۴ دانش آموز با سطح بالاتر به عنوان اعضای تیم جمهوری اسلامی ایران در آن رشته به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

وی همچنین از کسب مدال طلا المپیاد شیمی توسط ژیار مسلمی دانش آموز اهل شهرستان بانه خبر داد و افزود: وی به شایستگی عضویت تیم ملی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به مسابقات جهانی درآمد.

طیب سالاروندیان در ادامه سخنان خود به آمار شرکت کنندگان در المپیادهای علمی پرداخت و عنوان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲، ۳ هزار و ۱۲۰ دانش آموز کردستانی در مرحله منطقه.ای المپیادهای علمی شرکت کردند که از این میان، ۲۷۲ نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند و ۸ نفر نیز موفق به کسب مدال در مرحله نهایی شدند.

وی افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ نیز در مرحله منطقه‌ای ۲ هزار و ۸۷۳ نفر شرکت کننده داشتیم که ۲۱۲ نفر به مرحله دوم رسیدند و نتایج مرحله کشوری نیز به زودی مشخص خواهد شد.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1290841

مهمترین اخبار ایران و جهان: