نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 05:45

شبکه آلمانی: مذاکرات صلح اوکراین تا چند روز دیگر آغاز می‌شود

یک شبکه تلویزیونی آلمان روز دوشنبه خبر داد که مذکرات صلح درباره جنگ اوکراین از اوایل ماه آینده میلادی (جولای) آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه «اِی‌آردی» تلویزیون دولتی آلمان روز دوشنبه مدعی شد که مذاکرات صلح درباره جنگ اوکراین می‌تواند از اوایل ماه آینده میلادی (جولای) آغاز شود.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، مقامات ارشد از تعدادی از قدرت‌های جهانی هفته پیش در کپنهاگن، پایتخت دانمارک درباره این موضوع جلسه داشته‌اند.

شبکه اِی‌آردی روز یکشنبه گزارش داد که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا از جمله حاضران در این رویداد بوده است. در این گزارش آمده است هدف اصلی از این تجمع،‌ تضمین حمایت کشورهای بی طرف نظیر چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است. 

این شبکه تلویزیونی آلمان با استناد به گزارش دفتر بروکسل خود اضافه کرد که این نشست مقامات بلندپایه نشان دهنده گام مهمی به سوی مذاکرات صلح واقعی است و احتمالا اوایل ماه جولای برگزار شود.

تاکنون طرح‌های ابتکاری متعددی از سوی طرف‌های مختلف از جمله، برزیل، فرانسه، واتیکان، چین، اندونزی برای حل بحران جنگ اوکراین ارائه شده، اما کی‌یف اصرار دارد که تنها حاضر به بحث درباره ابتکارعمل صلح مطرح شده از سوی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین است. ابتکار عملی که مسکو، مفاد آن را مضحک توصیف می‌کند.

طرح صلح زلنسکی که در نوامبر ۲۰۲۲ ارائه شد شامل ۱۰ بند است. خروج نیروهای روسیه از اوکراین، بازیابی تمامیت ارضی اوکراین، مبادله اسرای جنگی با فرمول «همه در ازای همه» برخورداری کیف از امنیت نظامی، هسته‌ای، غذایی، بیولوژیکی و انرژی از طریق سازوکارهای بین‌المللی و گرفتن غرامت از روسیه برای تمامی خسارات وارده به اوکراین در این جنگ، از جمله بندهای ابتکار صلح پیشنهادی رئیس‌جمهور اوکراین بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1312141

مهمترین اخبار ایران و جهان: