نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 08:03

استقرار اکیپ های آتش‌نشانی در پارک‌های جنگلی سنندج

سنندج - معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج از استقرار اکیپ های اطفای حریق در پارک‌های جنگلی سطح شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شهرداری سنندج، مرتضی کرمی از استقرار ۳ اکیپ برای اطفای حریق در پارک‌های جنگلی سطح شهر خبر داد و گفت: این اکیپ‌های خودرویی و موتورسوار در راستای تسریع در اطفای حریق هر روز از ساعت ۱۴ الی ۲۱ شب در ۳ نقطه شامل پارک جنگلی «آبیدر»، ورودی پارک «کودک» و پارک جنگلی «توس نوذر» مستقر می‌شوند.

وی افزود: انتظار می‌رود با توجه به در پیش بودن گرما و خشکی هوا و وجود پوشش علفی و خشک در عرصه‌های منابع طبیعی و به منظور پیشگیری از هرگونه حریق احتمالی، مردم از روشن کردن آتش در طبیعت بخصوص در کوه آبیدر و سایر پارک‌های جنگلی خودداری کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج توصیه‌هایی هم برای جلوگیری از حریق مراتع، باغات، زمین‌های کشاورزی و پارک‌های جنگلی ارائه کرد و افزود: شهروندان مدنظر داشته باشند که نباید هرگز مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده‌شیشه و اشیای مشابه را در داخل جنگل‌ها و مراتع رها کنند.

کرمی افزود: این ‏اشیا همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و باعث ‏ایجاد آتش‌سوزی می‌شوند‎.

وی خاطرنشان کرد: خودداری از پرت کردن ته سیگار یا چوب‌کبریت استفاده شده در جنگل‌ها و مراتع از دیگر امور پیشگیرانه در جلوگیری از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع بوده و باید گیاهان و علوفه سطح جنگل و مرتع را با چرای دام و برداشت دستی کاهش داد و تنه‌های پوسیده و خشک ‏درختان پاک‌سازی شود‎.

ایجاد مرزهای خاکی مثل کانال، خاک‌ریز و سنگ‌چین بین مزارع و حاشیه جنگل و مرتع، خودداری از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع مجاور جنگل‌ها و مراتع و خودداری از روشن کردن آتش در نواحی جنگلی و مراتع از دیگر نکاتی بود که معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج بر آن تأکید کرد.

کرمی افزود: خواهشمندیم شهروندان و مسافرین در مواقع ضروری آتش را در جایگاه‌های ویژه یا سطوح بدون ‏پوشش گیاهی روشن و دور آن را با سنگ چین محصور کنند و هنگام خاموش کردن آتش، خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (به‌وسیله آب یا مدفون کردن با خاک) رها نکنند‎. ‎

وی از شهروندان خواست که درصورت مشاهده آتش‌سوزی سریعاً با شماره ١٢۵ تماس و موقعیت محل آتش سوزی را دقیق و واضح اعلام کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1341341

مهمترین اخبار ایران و جهان: