نیوز سیتی!
23 تیر 1402 - 20:07

اردوغان: ترکیه آماده همکاری در پروژه جاده توسعه در راستای منافع منطقه است

رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه بر آمادگی کشورش برای همکاری در پروژه جاده توسعه در راستای خدمت به منافع ملت‌های منطقه تاکید کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از موازین نیوز، دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیری عراق امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق درباره روابط دوجانبه بین دو کشور و راه‌های تقویت آن گفت‌وگو کرد.

اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی بر رویکرد کشورش برای گسترش همکاری با عراق تاکید کرد و گفت: ترکیه و شرکت‌های ترکیه‌ای آماده هستند در پروژه جاده توسعه همکاری کنند و در این فرصت اقتصادی در جهت تبادل و ارتباط بین دو ملت دوست و در راستای منافع همه ملت‌های منطقه شریک شود.

نخست وزیر عراق هم به نوبه خود در بر اهتمام کشورش برای ایجاد مشارکت‌های منطقه‌ای وبین المللی در جهت توسعه اقتصادی ملی کشورهای برادر و دوست وتلاش برای رویارویی با چالش‌ها و تحکیم امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.

پروژه ۱۷ میلیارد دلاری معروف به «جاده توسعه» امتداد کشور عراق را در برمی‌گیرد و شامل خط آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود. این جاده از مرز شمالی با ترکیه تا خلیج فارس در جنوب به طول ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۴۵ مایل) امتداد می‌یابد.

این پروژه در سال ۲۰۲۸ به بهره برداری می‌رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.

ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به ۳.۵ میلیون کانتینر در سال و ۲۲ میلیون کالا علاوه بر خدمت‌رسانی به حدود ۱۵ میلیون مسافر در سال می‌رسد وحجم پیش بینی شده برای درآمدها از حمل کالا حدود چهار میلیارد دلار و از مسافر نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار در سال است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1359185

مهمترین اخبار ایران و جهان: