نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 14:40

۱۵۰ لیتر بر ثانیه به آب شرب گرگان اضافه می شود

گرگان- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از اضافه شدن ۱۵۰ لیتر بر ثانیه به آب شرب گرگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حیدریان گفت: تا پایان فروردین ۱۸۰ میلی متر از مجموع متوسط ۴۵۰ میلی متر بارش سالیانه داشتیم که ۱۰۰ میلی متر در اردیبهشت ماه اتفاق افتاد.

وی افزود: برای عبور از چالش کم اّبی با همفکری با آب و فاضلاب از ۱۵ خرداد تا کنون ۸۰ لیتر بر ثانیه چاه وارد مدار شد و تا یک هفته دیگر ۷۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری و در مجموع با اقداماتی که صورت گرفته است ۱۵۰ لیتر بر ثانیه به آب شرب گرگان اضافه می‌شود.

حیدریان با بیان اینکه بخشی از منابع تأمین شرب به طرح آبرسانی به گرگان از منابع آب زیرزمینی اختصاص دارد، گفت: موافقت نامه‌ای که برای طرح آبرسانی به مرکز استان پیش بینی شده است ۷۶ حلقه است که ۷۳ حلقه تاکنون حفاری و تحویل شده است.

وی با بیان اینکه تا انتهای این طرح حدود ۳ تا ۴ حلقه چاه دیگر باید حفاری و تحویل شود، افزود: کاهش نزولات جوی باعث شده است تغذیه آب‌های زیرزمینی و در نتیجه آبدهی چاه‌ها کاهش یابد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان در خصوص طرح نکاشت گفت: با توجه به مصوبه شورای حفاظت و سازگاری با کم آبی، ۳۷ حلقه چاه در محیط پیرامونی گرگان در زون تأمین آب شرب با ظرفیت تولید ۷۱۰ لیتر بر ثانیه شناسایی شد که در گام اول ۱۵ حلقه چاه با دبی ۲۲۵ لیتر بر ثانیه اولویت دارند و می‌توانند به شبکه انتقال و توزیع متصل شوند که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب استان این طرح در حال پیگیری است.

حیدریان افزود: در ارتباط با تأمین آب استفاده از آب‌های نامتعارف از ظرفیت دریای خزر نیز باید استفاده شود و اقدامات جدی با حمایت وزارت نیرو، استاندار و مجمع نمایندگان انجام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1308085

مهمترین اخبار ایران و جهان: