نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 09:25

وقتی گفته می‌شود جاهلیت مدرن دقیق از چه سخن گفته می‌شود

چگونه می‌توان با انتقال خبرهای ضد ارزش بی‌نقد و تحلیل به ترویج نادانی و گمراهی پرداخت.

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری فارس، مدتی است که «تیلور سوییت» خواننده آمریکایی دوباره تور کنسرت‌های دور امریکا و اروپا خود را آغاز کرده است، اما مانند همیشه آن چه بیش از متن اخبار مرتبط با این موضوع خودنمایی می‌کند حاشیه‌های بی‌پایان سوییت و سوییتی‌هاست.

سال‌ها پیش در نقد این بازی‌های رسانه‌ای و شلوغ کاری‌ها آلیسون دیویس در مجله کات نوشت: {سوییفت خواننده 23 ساله‌ای است که بیش از شمار واقعی شرکای جنسی سابق خود، درباره آن‌ها آهنگ خوانده است} در صنعت هنر بازاری آمریکایی می‌گویند بدنامی بهتر از گمنامی است و بر اساس همین فرمول است که چهره‌های زرد و بی‌هنر خود را همیشه در صدر اخبار نگه می‌دارند.

  این روزها دوباره حاشیه‌ای از کنسرت های خواننده یاد شده تیتر اخبار رسانه‌های مختلف شده است. رفتاری که به عنوان خبری جالب در رسانه‌های غربی همرسان شده و بعد به سرعت پای آن به رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی هم کشیده شد، مانند العین فارسی که تیتر زد: «طرفداران تیلور سوییفت، خواننده آمریکایی می‌گویند در کنسرت‌های او پوشک به تن می‌کنند.» و به شرح رویداد پرداختند. 

برای اینکه به موضوع اصلی خبر بپردازیم، لازم است در ابتدا کمی درنگ کنیم و به عقب برگردیم.

مفاهیم قرآنی و احادیث، ازلی و ابدی هستند و کلام پروردگار و امامان همیشگی، یکی از مفاهیمی که در قرآن و احادیث بسیار به آن پرداخته شده عقل و جهل و عاقل و جاهل است. ساده اندیشانی گمان می‌کنند جهل و جاهلیت فقط برای حجاز پیش از بعثت کاربرد داشته از یک سو و از دیگر سو، تاریک دلانی  گمان می‌کنند هر چه غربی و فرنگی باشد درست،روا و خردگرایانه است و هر چیز اسلامی-ایرانی کهنه و بی‌مقدار و عقب مانده. بی‌شک پروپاگاندای تبلیغاتی غرب تاثیری مستقیم در ساختن این نوع نگاه به موضوعات و مفاهیم داشته است. 

با این همه روزی فیلسوفی نوشته بود، در جهان امروز هیچ نشانی از تمدن نیست که در آن رنگی از بربریت نباشد. یعنی در دل تمدن به اصطلاح مدرن غربی رویکردهای بدوی کاملا مشهود است. رهبر انقلاب اسلامی نیز بارها بر این نکته تاکید داشته‌اند، به طور مثال در سخنرانی تلویزیونی به‌مناسبت عید مبعث (۱۴۰۰/۱۲/۱۰)، فرمودند: «...جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان میدهد.»

و نمود این دید سطحی به شبکه‌های اجتماعی رسید و نتیجه آن در خام شدن جوانانی که بی‌آگاهی در اغتشاشات اخیر به هر چه برآمده از فرهنگ و تاریخ شان بودند تاختند و حتی کارشان به توهین مقدسات رسید.

مقام معظم رهبری در واپسین سخنانشان به مناسب درگذشت بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی با بیانی دلسوزانه و لحن پدرانه‌شان بیش‌تر این جوانان را غافل و کم عمق و احساساتی خواندند. دقایقی بعد رسانه‌های غربی پر شد از تیترهای دروغ، در حالی که رهبر انقلاب فرمودند بیشتر اغتشاشگران غافل و احساساتی بودند، آن‌ها فقط بخشی را برجسته کردند که دلشان می‌خواست.

بله غرق شدن در رسانه‌های غربی و ضد ایرانی و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها تاریکی، غفلت و سطحی نگری می‌آورد.

مگر نه آن که شیخ الائمه فرموده‌اند که: [در نادانی تاریکی و در علم نور است]

آیا چیزی تاریک تر از این سراغ دارید که شماری برای شرکت در کنسرت خواننده‌ای مبتذل خود را پوشک کنند تا به سرویس بهداشتی نروند بر خود کثافت زنند اما لحظه‌ای را از دست ندهند!:«تیک تاکری به نام کاترین در ویدئویی با انتشار تصویری از یک بسته پوشک بزرگسال، گفت: « می‌خواهم یک پوشک بزرگسال بپوشم چون نباید حتی یک دقیقه از کنسرت را هم از دست بدهم.»

رفتارهایی از این دست بسیار از آنچه گمان می‌کنید در میان جوانان پرستنده بت‌های مدرن رایج‌تر است.

بعد از این ویدیو سونامی در شبکه‌های اجتماعی غربی راه افتاد جوانان جاهل به اعلام تجربه مشترک‌شان پرداختند و خبرگزاری‌های غربی هم با ژست بی‌طرفی بی‌هیچ تحلیلی به بازتاب آن پرداختند و بعدتر هم رسانه‌های فارسی زبان معاند بی‌هیچ نقدی آن را بازتاب دادند.

به عنوان نمونه کاربری در ّپای این خبر نوشت: «کار هوشمندانه‌ای است.»

بله با دوری از عقل و آموزه‌های اصیل و دوری از نور، زیر تاثیر بمباران رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی می‌توان در کرانه‌ای از تاریکی فرو‌ رفت که نور را در مشرق ندید و تاریکی غرب را روشنایی انگاشت و به نجس کردن خود افتخار و حتی آن را کاری هوشمندانه خواند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1267585

مهمترین اخبار ایران و جهان: