نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 10:52

فارس من| درخواست اختصاص سهام برای متولدان 1400

برخی مخاطبان سامانه فارس من خواستار اختصاص سهام برای متولدان 1400 شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «متولدین 1400 هم سهامدار بورس شوند» خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

مخاطبان نوشتند: « طبق قانون جوانی جمعیت دولت مکلف شده که به متولدین سال 1400 به بعد، سهام دولتی تخصیص دهد، اما متاسفانه در اقدامی بسیار عجیب و دور از عدالت، وزیر اقتصاد اعلام کرد، امکان تخصیص سهام به متولدین سال 1400 وجود ندارد و تنها به متولدین سال 1401 به بعد، این سهام تعلق می‌گیرد.»

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد ‌شود، مبلغ ۱۰ میلیون ریال تا سقف سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. این رقم برای سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

طبق تبصره یک این ماده، هر سال به میزان نرخ تورم سالانه اعلامی مرکز آمار ایران به مبلغ اشاره شده در این ماده اضافه می‌شود. همچنین طبق تبصره دو این ماده، سرپرست مجاز است، صرفاً نسبت به جابه جایی بین واحدهای صندوق های سرمایه گذاری موضوع این ماده اقدام کند. خارج کردن منابع مالی ناشی از فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری صرفاً پس از ازدواج یا در صورت عدم ازدواج پس از بیست و چهار سالگی مجاز است.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در ماده ۱۱ قانون جوانی جمعیت، وزارت اقتصاد مکلف شده بود سالانه سهامی را برای نوزادان در نظر بگیرد. این عدد برای نوزادان متولد ۱۴۰۱، یک و نیم میلیون تومان سهام به ازای هر نوزاد است.

وی افزود: والدین درگاه بانک را انتخاب کرده و یکی از صندوق‌های قابل معامله (ETF) را انتخاب می‌کنند. این سهام در سن ۲۴ سالگی قابل برداشت توسط آن فرزند خواهد بود و یک سرمایه ارزشمند برای تشکیل زندگی او خواهد شد.

بنابراین گزارش، انتخاب صندوق‌های سهامی بر عهده والدین گذاشته است، بیش از ۱۰۴ صندوق سهامی در بازار سرمایه داریم که در این واگذاری 35 صندوق می تواند توسط والدین انتخاب شود.  والدین می ‌توانند 3 صندوق را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

پایان پیام/           

منبع: فارس
شناسه خبر: 1199685

مهمترین اخبار ایران و جهان: