نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 20:12

رونمایی از کتاب «موزه پارس» در فارس

شیراز-همزمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی از کتاب «موزه پارس» رونمایی و کارگاه مرمت اشیای تاریخی در فارس افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسمی که روز دوشنبه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و جمعی از مجموعه‌داران بخش خصوصی در موزه پارس برگزار شد از کتاب موزه پارس رونمایی شد.

کتاب «موزه پارس» مجموعه نفیسی از تصاویر و اطلاعات موزه پارس است که به کوشش محبوبه رستمی تألیف و گردآوری‌شده است.

این کتاب که با حمایت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس به چاپ رسیده، مشتمل بر اطلاعات کاملی از اشیا، تابلوهای نقاشی، قرآن‌های نفیس از آثار چهار هزار سال قبل از میلاد تا دوران معاصر و همچنین تاریخچه و مختصات معماری بنای عمارت کلاه‌فرنگی که هم‌اکنون به موزه پارس شهرت دارد، است.

افتتاح کارگاه مرمت اشیا تاریخی و رونمایی از کتاب موزه پارس در استان فارس

همچنین به مناسب هفته میراث فرهنگی کارگاه مرمت اشیا تاریخی در فارس افتتاح شد. مرمت سکه‌های تاریخی بر اساس اصول مرمتی با حفظ اصالت سکه‌ها، آسیب‌شناسی و آسیب نگاری آثار و اشیا، پاک‌سازی نقوش اشیا موزه‌ای و وصالی با مواد مرمتی، رسوب‌شناسی و پاک‌سازی سفالینه‌های تاریخی ازجمله اقداماتی است که توسط کارشناسان مرمت بر روی اشیا در این کارگاه انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در آئین گشایش این کارگاه مرمت گفت: استان فارس به لحاظ وجود آثار شاخص و ارزشمند موزه‌ای و لزوم مرمت این اشیا و حفاظت و نگهداری علمی از آن‌ها نیازمند وجود یک کارگاه مرمت اشیا بود که این کارگاه در فاز اول راه‌اندازی شد.

سید مؤید محسن نژاد افزود: فازهای بعدی کارگاه مرمت و همچنین فضای قرنطینه و حفاظت از اشیا نیز راه‌اندازی می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1231141

مهمترین اخبار ایران و جهان: