نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 14:01

وضعیت قرمز در بازار مسکن و اجاره‌بها، مستأجران را دریابید

مشاور املاک کرمانی با تاکید بر اینکه در طول عمرم چنین وضعیتی را ندیده‌ام، گفت: صاحبخانه‌ها با مستاجرانشان راه نمی‌آیند، برخی اجاره را ۵ برابر کرده‌اند، من به چشم دیدم که مستاجر چگونه اشک می‌ریخت و چطور التماس می‌کرد.

خبرگزاری فارس کرمان/ آمنه شهریارپناه: به فصل تابستان نزدیک می‌شویم، به روزهایی که التهاب و دلهره در برخی از خانواده‌ها زیاد شده و آنها به این فکر می‌کنند که چگونه قرارداد منزل مسکونی خود را تمدید و یا چطور منزل جدید با قیمت مناسب پیدا کنند.

تورم و رشد افسارگسیخته قیمت‌ها خیلی وقت است که به حوزه مسکن رسیده و مردم به سختی نیازهای خود را تامین و برخی هم در آن مانده‌اند.

امسال نیز در ادامه نوسانات قیمت مسکن، مشکلات زیادی برای مستاجران در فصل جابه‌جایی ایجاد کرده و آنها را از این املاک به آن املاک و از این سایت به آن سایت می‌کشانند تا شاید بتوانند مکانی را با بودجه خود هماهنگ کنند.

 مسوولان صدای ندارهای مظلوم را بشنوند

اگر سری به سایت‌ها و املاکی‌ها زده باشید متوجه قیمت‌های بالای اجاره‌بها و رهن شده‌اید اما سوال اینجاست که آیا مسوولان امر این معضل بزرگ را ندیده‌اند و صدای مردم مظلوم و ندار را نشنیده‌اند؟ یا دیده و از کنارش رد می‌شوند؟

قیمت‌هایی که اکثر مستاجران را به حاشیه شهرها کشانده و معضلات آن در سال‌های آینده مشخص می‌شود.

 سایت دیوار عامل اصلی افزایش افسار گسیخته اجاره‌بها

احمد بوذرجمهری یکی از قدیمی‌ترین مشاوران املاک کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان از اوضاع درهم و برهم اجاره‌بها در کرمان سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه اینطور وضعیتی در تمام عمر کاری و زندگی خود ندیده‌ام، گفت: ما بی‌تقصیریم.

وی اضافه کرد: صاحبخانه‌ها کوتاه نمی‌آیند و ما شرمنده مردم می‌شویم، از روی آنها خجالت می‌کشیم، منزلی که اجاره آن سال گذشته ۵ میلیون بوده حالا ۲۵ میلیون شده است.

بوذرجمهری سایت دیوار را دلیل همه این گرانی‌ها خواند و تاکید کرد: صاحبخانه می‌آید در دفتر املاک همین که می‌گوییم باید ۲۰ درصد اضافه کنیم، می‌گوید: می‌گذارم در سایت دیوار، قیمت‌های آنجا را نگاه کنید!

وی اضافه کرد: البته برخی از همکاران ما هم بدشان نمی‌آید در این آتش بدمند اما باید بدانند اگر منصف باشند، هم برکت برایشان می‌آورد و هم راه برای خودشان باز می‌شود.

وی عنوان کرد: خواهر زاده‌ام چند روز پیش با ۵۰۰ میلیون ودیعه و ماهی ۲۰ میلیون تومان منزلی اجاره کرد، البته او و همسرش شغل‌های خوبی دارند اما مردم عادی چه؟ آیا می‌توانند در این شرایط بغرنج اقتصادی و در این بازار سخت کاریابی سرپناهی برای خودشان اجاره کنند؟

وی با تاکید بر اینکه اوضاع اجاره‌بها بسیار عجیب و گران شده است، گفت: صحنه‌های بسیار بدی را شاهد هستیم، در همین املاکی خودمان داریم صاحبخانه‌ای که از بازاریان است اما با مستاجرش راه نمی‌آید، اجاره را ۵ برابر کرده است، من به چشم خود دیدم که مستاجر چگونه اشک می‌ریخت و چطور التماس می‌کرد و می‌گفت سال گذشته همه طلاهای خانمم را فروختم و توانستم اجاره بپردازم.

 دولت کاری کند که صاحبخانه‌ها نتوانند به راحتی مستأجران را بیرون کنند

وی با بیان اینکه دولت باید کاری کند و تدبیری بیندیشد تا صاحبخانه‌ها نتوانند به راحتی مستاجران را بیرون کنند، گفت: در دوران کرونا خیلی خوب بود، ۲۰ درصد به اجاره‌ها اضافه کردند و مستاجران هم نشستند، اما حالا هیچ نظارتی نیست.

بوذرجمهری عنوان کرد: البته صاحبخانه‌های منصف هم داریم که خیلی با مستاجران خود راه می‌آیند و خدا را در نظر می‌گیرند اما خیلی‌ها هم واقعا بی‌انصاف هستند.

وی اضافه کرد: ساختمان‌های نوساز اما داستان دیگری دارند، صاحبخانه‌ها هزینه‌های زیادی در ساخت و تکمیل ساختمان کرده‌اند، مصالح ساختمانی، دستمزد کارگرها و غیره دست در دست هم گذاشته و هزینه رهن و اجاره را بالا برده‌اند.

 با وجود این همه مشکلات در حوزه مسکن، امیدواریم دولت و دولتی‌ها با طرح‌ها و تدابیری شرایط تامین مسکن را تسهیل و راه‌های جولان دلال‌ها و سایت‌ها را ببندند.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

 
منبع: فارس
شناسه خبر: 1275185

مهمترین اخبار ایران و جهان: