نیوز سیتی!
06 خرداد 1402 - 10:48

اثرات منفی که مصرف سیگار بر سلامت باروری می‌گذارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: یکی از اثرات منفی سیگار در دوران بارداری می‌توان به افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد. سیگار به واسطه اثری که روی کاهش اکسیژن رسانی روی جنین دارد و تولید بیش از۲۵۰۰ماده سمی که در آن وجود دارد سلامت مادر و جنین را به خطرمی‌اندازد.

مریم هاشم نژاد، فلوشیپ طب مادر و جنین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، ضمن گرامیداشت هفته مبارزه با دخانیات، در مورد اثرات مصرف دخانیات بر سلامت باروری، گفت: مصرف سیگار و سایر محصولات نیکوتینی مثل قلیان، پیپ، آدامس‌های نیکوتینی، برچسب‌های نیکوتینی و حتی سیگار‌های الکترونیک اثرات سوء مادری، جنینی و حتی نوزادی فراوانی دارد.

وی افزود: یکی از وظائف متخصصین زنان غربالگری مادران باردار و خانم‌هایی است که قصد بارداری دارند. در مشاوره‌های قبل از بارداری و اولین ویزیت باید اثرات استفاده از محصولات دخانیاتی برای خانم‌ها تشریح می‌شود.

این پزشک متخصص اضافه کرد: سیگار به واسطه اثری که روی کاهش اکسیژن رسانی روی جنین دارد و تولید بیش از۲۵۰۰ماده سمی که در آن وجود دارد اثرات سوء بسیاری روی سلامت مادر و جنین و حتی نوزاد دارد.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است خانم هایی که سیگار مصرف می کنند قدرت باروری در آنها کاهش می یابد. این خانم ها ممکن است دچار فشار خون بالا، سرطان ریه و سایر اندام ها شوند.از اثرات سیگار در دوران بارداری می توان به افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد. حتی در صورت بارداری دیده شده ۵۰ درصد خطر مرگ وجود دارد.

هاشم نژاد افزود: با مصرف سیگار ۲ تا ۵ برابر افزایش خطر پارگی کیسه آب و ۱.۵ تا ۳.۵ برابر خطر وزن کم ( کمتر از ۲۵۰۰ گرم که وزن استاندارد هنگام تولد نوزاد است) وجود دارد.احتمال زایمان زودتر از ۳۲ هفته و حتی احتمال ایجاد جفت سر راهی در اثر مصرف سیگار وجود دارد. سیگار به واسطه افزایش فعالیت سمپاتیکی که در بدن مادر و جنین ایجاد می کند می تواند عوارضی مثل افزایش تعداد ضربان قلب جنین و کاهش حرکات تنفسی جنین را ایجاد کند. این دو علامت می تواند روی سونوگرافی و تست های ارزیابی سلامت جنین تاثیر بگذارد و باعث نگرانی مادر و پزشک شود و گاهی موجب زایمان های زودتر از موعد می‌شود.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان داده اند که حتی اگر  مادر  سیگار مصرف نکند و نزدیکان  او سیگاری باشند، این مواجهه هم می‌تواند عوارضی مثل مرگ داخل رحمی و وزن کم موقع تولد را برای جنین ایجاد کند.

این عضو هیات علمی اظهار کرد: از دیگر اثرات سیگار می توان به افزایش میزان ناهنجاری های مادرزادی مثل شکاف کام، لب ، گاستروشزی، آترزی مقعد، نقایص اندام ها مثل پلی داکتیلی ، افزایش تعداد انگشتان، به هم چسبیدن انگشتان، فقدان انگشتان، آسیب های قلبی و کلیوی اشاره کرد.

به گفته این متخصص فلوشیپ طب مادر، عوارضی نوزادی مصرف سیگار دیده شده نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می‌شوند عوارضی مثل بی قراری، افزایش فعالیت‌های بدن و حتی مرگ مرگ ناگهانی نوزاد را طی سال اول تولد تجربه می کنند. در دوران شیردهی هم نوزاد از عوارض مصرف سیگار توسز مادر خلاصی ندارد و سیگار موجب کاهش حجم و غلظت شیر مادر می شود و به واسطه آن نوزاد وزن گیری مناسبی نخواهد داشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1241085

مهمترین اخبار ایران و جهان: