نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 18:45

علت حادثه عاشورا، کمرنگی مفاهیم اسلامی بود

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت:کمرنگ شدن مفاهیم اسلامی بین مردم و سرگرم شدن مردم به مال دنیا از مهم ترین علل حادثه عاشورا در زمان سیدالشهدا بود.

حجت‌الاسلام منوچهر رئیسی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام عصر جمعه در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام به تببین واقعه عاشورا پرداخت و گفت: کمرنگ شدن مفاهیم اسلامی بین مردم و سرگرم شدن مردم به مال دنیا از مهم ترین علل حادثه عاشورا در زمان سیدالشهداء بود.

 وی افزود: جامعه آن زمان از نظر اعتقادی جامعه ای منحط، اسلام ناب محمدی به واسطه حکام فاسد زمان به شدت مورد فراموشی قرارگرفته ،ارزش ها درجامعه جای خود را  به ضدارزش ها عوض کرده بود ونفاق سرتاسر جامعه را فراگرفته بود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام ادامه داد: با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان که آن زمان در شبه جزیره ی عربستان زندگی می کردندو در پایان خلافت « عمر » متولد شده بودند و پیامبر را ندیده بودند، تنها چیزی که اکثر مردم ( به ویژه نسل جوان که چرخ فعالیت اجتماع را به حرکت درمی آورد ) از نظام اسلامی یاد گرفته بودند، این بود که به نام اسلام بجنگند تا غنیمتی به دست آورده و آن را بین خود تقسیم کنند. 

حجت السلام رئیسی خاطرنشان کرد: هم چنین بذل و بخشش های فراوانی که در زمان عثمان شد، روح اسلام را از بین برد و از اسلام جز وسیله ای که بتوانند با آن جایی را فتح کنند و مالی به دست آورند، نمانده بود.

این کارشناس مذهبی افزود: به همین دلایل اگر این مردم، دوره ی پیامبر (ص) و علی (ع) را دیده بودند شاید حادثه ی عاشورا به وجودنمی آمد.

این مقام مسئول  گفت: بر همین اساس خود امام حسین (ع) فرمودند که « من نیامدم که بخواهم بر شما حکومت کنم و قدرتی به دست آورم؛ بلکه سنت پیامبر (ص) از بین رفته و بدعت جای آن را گرفته است، من قیام کردم برای این که سنت نبوی را زنده کنم و بدعت را بمیرانم. »

آری فرهنگ عاشورا برگرفته از قیام امام حسین (ع) و حرکت ایشان میباشد که اساس آن امربه معروف و نهی ازمنکر است. این فرهنگ همانند گفته امام خمینی (ره) باید زنده نگه داشته شود و امروزه در جامعه ما نیازمند احیای مجدد است، چرا که با یک سری خرافات و ارزش های موهوم ادغام شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1413519

مهمترین اخبار ایران و جهان: