نیوز سیتی!
24 مرداد 1402 - 05:12

«سازمان همکاری‎‌های اسلامی» حمله تروریستی شیراز را محکوم کرد

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی حمله تروریستی در شهر شیراز ایران را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «حسین ابراهیم طه»، دبیر کل سازمان همکاری‎‌های اسلامی مستقر در بندر جده عربستان، حمله تروریستی در شهر شیراز که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد را محکوم کرد.

دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی در پیام خود با اعلام تسلیت صمیمانه به دولت ایران و خانواده قربانیان، همچنین برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

دبیرکل سازمان همکاری‎‌های اسلامی در واکنش خود اقدامات تروریستی را به صورت کلی قاطعانه رد کرد و مخالفتش را با چنین اقدامات شنیعی مورد تاکید قرار داد. به گفته ابراهیم طه، موضع اصولی سازمان همکاری‌های اسلامی در برابر هر گونه تروریسم بدون توجه به انگیزه آنها بارها تکرار و چنین اقداماتی محکوم شده است.

پیش از این نیز، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مسکو حمله تروریستی در (حرم شاهچراغ شیراز) ایران را به شدت محکوم می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده بود که مسکو قرار است همکاری‌های ضد تروریستی خود را با شرکای ایرانی گسترش دهد.

این وزارتخانه یادآور شد که حمله مسلحانه به مسجد شاهچراغ در استان فارس واقع در جنوب غربی ایران با تعدادی کشته و زخمی همراه بوده و در ادامه گفته شده است: «طرف روسی حمله تروریستی وحشیانه را قویاً محکوم می‌کند و با خانواده‌هایی که بستگانشان با این فاجعه مواجه شده‌اند ابراز همدردی صمیمانه می‌کند. امیدواریم که عاملان این جنایت مجازات شوند.»

به گفته این وزارتخانه، هیچ شهروند روس در میان مجروحان حمله تروریستی ایران حضور نداشته است. این وزارتخانه تاکید کرد: «ما بر آمادگی خود برای همکاری بیشتر با شرکای ایرانی خود در مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنیم.»

پیش از این نیز، «استفان دوجاریک»، سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که موضع دبیرکل سازمان ملل درباره حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ در شیراز را جویا شد، این حادثه را محکوم کرد. دوجاریک به نقل از دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: «دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی روز ۱۳ مردادماه در شیراز را به شدت محکوم می‌کند که همانطور که می‌دانید دومین حمله در ۱۰ ماه گذشته است. اعمالی که مکان‌های مذهبی و عبادتگاه‌ها را هدف قرار می‌دهد منفور است. دبیرکل بر لزوم محاکمه عاملان این جنایت علیه غیرنظامیانی که از حق خود برای انجام آزادانه مذهب خود استفاده می‌کنند، تاکید می‌کند. دبیر کل سازمان ملل متحد عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل دارد.»

دوجاریک همچنین وقتی با این پرسش روبرو شد: «آیا می‌توان انتظار محکومیت شورای امنیت را داشت؟ آیا شورای امنیت معیار دوگانه‌ای در محکومیت تروریست‌ها دارد یا خیر؟»، پاسخ داد: «این سوالی است که باید از ریاست شورای امنیت، اعضای شورای امنیت بپرسید. من نمی‌توانم به جای اعضای شورا امنیت صحبت کنم.»

این اظهارنظر سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، شفاف‌ترین موضع این سازمان در قبال حمله تروریستی شیراز به شمار می‌رود، هرچند تا کنون شخص دبیر کل سازمان ملل به صورت شخصی اظهارنظری درباره حادثه تروریستی نداشته است و موضع او برای محکومیت این حادثه تروریستی از زبان سخنگویش مطرح شده است.

روز گذشته، «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ایران را محکوم کرد. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص نوشت: اتحادیه اروپا حمله تروریستی دیروز یکشنبه به حرم مطهر شاهچراغ در شیراز را قاطعانه محکوم می‌کند. «پیتر استانو» در این خصوص تأکید کرد: این (حمله تروریستی) نمونه دیگری از هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه توسط تروریست‌ها است. اتحادیه اروپا با خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1442819

مهمترین اخبار ایران و جهان: