نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 09:02

گفت‌وگوی تفصیلی| امیر یوسفی: نیروی هوایی ارتش در مأموریت‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

فرمانده پایگاه دوم شکاری نیروی هوایی ارتش با اشاره به استفاده نیروی هوایی ارتش از علوم و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی گفت: این علوم اکنون تحت بهره‌برداری ما هستند و از آنها در مأموریت‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی روزهای اخیر ضمن سفر به منطقه شمال غرب کشور از یگان‌های نیروهای مسلح در این منطقه بازدید کرد.

یکی از پایگاه هایی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جریان سفر خود از آن بازدید کرد،‌ پایگاه دوم شکاری نیروی هوایی ارتش در تبریز بود. این پایگاه به علت موقعیت خاص خود در منطقه، وظایف و ماموریت‌های مهمی را برعهده دارد. یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آن رصد و پایش منطقه شمال غرب و تحرکات آن است. برای آشنایی با پایگاه دوم شکاری شهید فکوری نیروی هوایی ارتش و مأموریت‌های آن با امیر خلبان محمدرضا یوسفی فرمانده این پایگاه به گفت‌وگو نشستیم.

امیر خلبان محمدرضا یوسفی دهه ۷۰ شمسی وارد نیروی هوایی و دانشگاه هوایی شهید ستاری شد و همه دوره‌های آموزشی خود را در ایران گذراند. وی تا پیش از انتصاب به عنوان فرمانده پایگاه دوم شکاری، سمت‌های ریاست اشراف نیروی هوایی ارتش، جانشین فرمانده پایگاه دهم شکاری چابهار و معاونت عملیات پایگاه شکاری اصفهان را در کارنامه خود دارد.

روی لباس امیر یوسفی، پچ خلبانی جنگنده میراژ F-۱ به چشم می‌خورد. او می‌گوید که با هواپیماهای F-۵ و میراژ پرواز و در حوزه شناسایی نیز فعالیت می‌کنم.

 

 

مهم‌ترین محورهای این مصاحبه به شرح ذیل است:

* ماموریت‌های جنگ الکترونیک به پایگاه دوم شکاری افزوده شده است

* ماجرای صدور حکم اعدام برای شهید فکوری توسط ضد انقلاب

* انجام ۱۲ هزار سورتی پرواز از پایگاه دوم شکاری در دفاع مقدس

* ساخت قطعات مورد نیاز برای اورهال همه پرنده‌ها در پایگاه دوم شکاری

* انجام آموزش‌های خلبانی جنگنده در سه سطح در پایگاه دوم شکاری

* آموزش و استفاده رزمی از سه جنگنده‌ در پایگاه دوم شکاری

* طرح‌ریزی‌های مشترک پایگاه دوم شکاری و پدافند شمال غرب

 متن گفت وگو با فرمانده پایگاه دوم شکاری تبریز در ادامه آمده است:

ماموریت‌های جنگ الکترونیک به پایگاه دوم شکاری افزوده و تقویت شده است

فارس: امیر سلام و سپاس از اینکه فرصتی به خبرگزاری فارس اختصاص دادید تا درباره پایگاه دوم شکاری نیروی هوایی ارتش در تبریز بیشتر بدانیم. لطفاً درباره این پایگاه و اهمیت آن در منطقه شمال غرب بفرمائید.

امیر یوسفی:‌ در ابتدا تشکر می کنم از خبرگزاری فارس که نقش اثرگذاری در عرصه رسانه‌ای کشور و خدمت‌گذاری به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

ما نماینده نیروی هوایی در شمال غرب ایران هستیم و ماموریت‌های این نیرو را در شمال غرب کشور انجام می‌دهیم.

درخصوص پایگاه دوم شکاری، تقسیم‌بندی فضای کشور با توجه به آمایش سرزمینی انجام شده، یک بحث داخل کشور داریم و یک بحث خارج از مرزها. بر حسب این تقسیم‌بندی پایگاه‌های مختلف شکل گرفتند و ماموریت‌های هر قسمت نیز مشخص است. پایگاه دوم شکاری در شمال غرب با پوشش فضای ۵ استان کشور شامل؛ زنجان، اردبیل، آذربایجان‌های شرقی و غربی و کردستان وظیفه دفاع، حراست و مراقبت از آسمان آن‌ها را برعهده دارد.

ما به عنوان پایگاه دوم شکاری؛ فضا، اتفاقات و فعالیت‌های هوایی را که مرتبط با تخصص‌های نیروی هوایی است، رصد می‌کنیم. نگاه تهدیدی یا رزمی ما به آن سمت است و در داخل نیز نگاه دفاعی نسبت به سرزمین خود داریم.

سابقه تاسیس این پایگاه به گذشته باز می‌گردد و دومین پایگاه هوایی است که در ایران تاسیس شده است. با توجه به اهمیت منطقه شمال غرب نیز اولین نقطه‌ای بوده که در کشور تشکیل شد. چرا که نقطه اول در تهران به عنوان پایتخت پایگاه یکم شکاری تشکیل شد، پایگاه دوم اولین نیاز سرزمینی برای دفاع و قدرت هوایی بوده، این منطقه تشخیص داده و پایگاه دوم شکاری مستقر شده است.

آغاز فعالیت رسمی پایگاه دوم شکاری از سال ۱۳۲۵

از همان روزهای نخست که گروه هوایی، قدرت هوایی و نیروی هوایی تشکیل شد؛ این پایگاه پایه‌گذاری شده بود ولی فعالیت خود را رسماً از سال ۱۳۲۵ آغاز و از آن موقع به نام پایگاه شکاری شناخته شده است. از سال ۱۳۲۹، هواپیماها در پایگاه دوم شکاری مستقر شدند و در حال انجام ماموریت هستند. نخستین پروازهای این پایگاه مربوط به هواپیماهای U-۲ و F-۸۶ با محوریت پروازهای شناسایی بود.

از سال ۱۳۵۱ این پایگاه به صورت اساسی تقویت شد و هواپیماهای جنگنده به روز آن زمان در اینجا مستقر شدند. تا به امروز نیز، در حال انجام ماموریت و فعالیت‌های خود است. پایگاه با افزوده شدن هواپیماهای مختلف رزمی تقویت شد و پرنده‌های بدون سرنشین نیز اینجا مستقر شده و فعالیت می‌کنند.

ماموریت‌های جنگ الکترونیک به این پایگاه افزوده و تقویت شده است. ماموریت‌های سایبری نیز جزو ماموریت‌های واگذاری به پایگاه دوم شکاری است. به همین صورت، متناسب با نیاز کشور در شمال غرب و متناسب با تهدیداتی که در پیرامون ما ایجاد می‌شود و با توجه به تدابیر و راهبردهایی که نیروی هوایی دارد، این پایگاه تقویت شده و تجهیزات و منابع‌َش آماده ماموریت و مستقر هستند.

 

 

فارس: آیا دریای خزر نیز جزو منطقه ماموریتی پایگاه دوم شکاری به شمار می‌رود؟

امیر یوسفی:‌ سطح دریای خزر منطقه ماموریتی ما نیست ولی نوار ساحلی آن به این دلیل که جزو استان اردبیل به شمار می‌رود تحت پوشش ما قرار دارد.

پایگاه دوم شکاری در هر سه حوزه جنگ الکترونیک فعال است

فارس: شما در معرفی پایگاه دوم شکاری گفتید که ماموریت‌های جنگ الکترونیک جنگال هم توسط این پایگاه انجام می‌شود. ماموریت‌های جنگالی پایگاه دوم شکاری به چه نحو و به چه شکلی انجام می‌شود؟

امیر یوسفی:‌ ما در حوزه جنگ الکترونیک در دو بحث اقدام می‌کنیم. مباحث حفاظتی، اقدام و پشتیبانی در این حوزه مطرح است. در این راستا، بخشی از این کار با جنگنده، بخشی با بدون سرنشین‌ها و بخشی دیگر نیز به صورت زمین‌پایه انجام می‌شود. پایگاه دوم شکاری در هر سه حوزه جنگ الکترونیک فعال است.

به طور نرمال، هر جنگنده‌ای که در آسمان حضور دارد سیستم‌های حفاظتی دارد و کار حداقلی جنگ الکترونیک این است که بررسی می‌شود که چه تهدیداتی در منطقه وجود دارد؛ هم از زمین به هوا و هم از هوا به هوا.

 

 

پرواز ۳۶ فروند جنگنده از پایگاه دوم شکاری در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹

فارس: امیر لطفا قدری درباره نقش پایگاه دوم شکاری در دفاع مقدس بفرمائید. فعالیت پایگاه دوم شکاری در دفاع مقدس چه تأثیری داشت؟

امیر یوسفی:‌ پایگاه دوم شکاری مانند همه بخش‌های نیروی هوایی ارتش از پیش از انقلاب حضور دارد. همانطور که می‌دانید نیروی هوایی ارتش سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای این موضوع فعال بود. مردم ما مردمی غیرتی، مذهبی و دینی هستند، همین مردم در نیروهای مسلح و نیروی هوایی هم حضور دارند. فضا در نیروی هوایی به گونه‌ای بود که آن‌ها بازتر و شفاف‌تر فعالیت کردند. یعنی این کار را از پیش از انقلاب آغاز کردند.

پایگاه دوم شکاری در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب و یک‌سال پیش از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بود. پایگاه به‌شدت در خصوص اتفاقاتی که بر خلاف مصالح کشور و مذهب حساس بود و از همان زمان، آن‌ها مقاوم بودند و محکم ایستادگی کردند.

ماجرای صدور حکم اعدام برای شهید فکوری توسط ضد انقلاب

آن زمان گروهک‌ها اقداماتی مانند تهدید فرمانده پایگاه را انجام دادند، برنامه‌ریزی جهت اشغال پایگاه انجام دادند، شهید فکوری که امروز نام پایگاه به نام او مزین است، در آن زمان فرمانده پایگاه بود و چندین بار توسط گروهک‌ها تهدید شد. حتی یک شب او را دستگیر و حکم اعدام برایش صادر کردند. خواسته آن‌ها این بود که شهید فکوری پایگاه را به این گروهک‌ها تسلیم کند یا علیه مردم تبریز وارد عمل شود. اما، او نپذیرفت. به همین صورت، اتفاقات بسیاری رخ داده است.

از روزی که عراق در ۳۱ شهریور ۵۹ به کشورمان حمله کرد تا آخرین ماه آن سال نیروی هوایی بود که در مقابل لشکرکشی‌های رژیم بعث از کشور دفاع و مانع از پیشروی نظامی دشمن در داخل کشورمان شد. یعنی هنوز نیروهای زمینی فرصت نکرده بودند که سازماندهی شوند. این فاصله کمک کرد تا نیروهای زمینی سازماندهی شده و مقدمات تهاجمات علیه رژیم بعث عراق را فراهم کنند. پایگاه دوم شکاری نیز به همین شکل به عنوان بخشی از نیروی هوایی درگیر دفاع از کشور بود.

پایگاه دوم شکاری از روز آغاز جنگ در روز ۳۱ شهریور، بعدازظهر که اولین حمله هوایی آغاز شد؛ عصر همان روز ۳۶ فروند از این پایگاه به سوی عراق پرواز و شمال شرق عراق را بمباران کردند که یکی از پایگاه‌های مهم هوایی بعثی‌ها در آنجا قرار داشت.

خلبانان پایگاه دوم شکاری در عملیات وسیع ۱۴۰ فروندی که علیه بعثی‌ها انجام شد نیز شرکت داشتند. در آن عملیات، پایگاه دوم شکاری از صبح تا شب فعال بود و قریب به ۶۰ سورتی پرواز انجام داد. البته باید درباره عملیات ۱۴۰ فروندی به این نکته اشاره کنم که فقط ۱۴۰ فروند هواپیما یا هواگرد در آن مشارکت نداشتند بلکه در یک لحظه ۱۴۰ فروند هواپیما در حال بمب‌ریزی بر روی مواضع بعثی‌ها در عراق بودند.

انجام ۱۲ هزار سورتی پرواز از پایگاه دوم شکاری در دفاع مقدس

شاید آن روز از صبح تا شب حدود بیش از هزار سورتی پرواز انجام شده بود چرا که این برای اولین روز دفاع مقدس بود. از روز بعدی، دفاع هوایی در منطقه و حمله به مواضع برون‌مرزی و همچنین؛ اهداف اقتصادی، نظامی و ماشین جنگی رژیم بعث مورد هدف قرار گرفت. البته این مأموریت‌ها در تمام طول دوران دفاع مقدس انجام شده است.

نزدیک به ۱۲ هزار سورتی در پرواز در دوران دفاع مقدس از پایگاه دوم شکاری انجام شده است و در این میان، ۲۹ شهید خلبان به نظام جمهوری اسلامی و ملت عزیز ایران برای دفاع از امنیت کشور تقدیم شده است. ما مأموریت‌های مختلف دیگری هم داشته‌ایم از جمله پوشش هوایی، مأموریت‌های مشترک، دفاع و پشتیبانی از نیروهای زمینی که از سپاه یا ارتش بودند.

همچنین، یکی از اقدامات ما به طور ویژه در این منطقه مقابله با اهداف گروهک‌های تجزیه طلب کُرد است. البته این گروهک‌ها پیش از آغاز دفاع مقدس فعال‌تر بودند. در آن زمان هم، پایگاه دوم شکاری بسیار موثر واقع شد و پشتیبانی لازم را در مناطق صعب‌العبور از نیروهای مسلح انجام داد.

در مجموع نیروی هوایی چون یک نیروی تخصصی است مأموریت‌های ذاتی خود را هر آنچه بوده انجام داده‌اند و پایگاه دوم شکاری فراتر از آنچه می‌توانسته با پیشنهاد نیروی هوایی انجام داده است.

 

 

علت برگزاری رزمایش‌ها با اهداف خاص

فارس:‌ با نگاه به دوران پس از دفاع مقدس نگاهی، پایگاه دوم شکاری تبریز در بسیاری از مأموریت‌ها همچون عملیات‌های پشتیبانی و رزمایش‌ها حضور مؤثری داشته است. از نظر شما به عنوان فرمانده پایگاه دوم شکاری تأثیرگذاری این پایگاه در مأموریت‌ها و رزمایش‌های مختلف به چه میزان است؟

امیر یوسفی:‌ طبق فرموده قرآن کریم و تأکید خداوند متعال این است که مسلمانان باید تجهیزات و توان نظامی را به نمایش بگذارید تا در دل دشمنان رعب و وحشت ایجاد کنید. رزمایش‌ها نیز برهمین‌اساس طرح‌ریزی و انجام می‌شود.

هر موقع که رزمایش‌ها انجام می‌شوند، بخش کوچکی از توان نیروهای مسلح را به نمایش می‌گذارد و معمولاً از قبل پیش‌بینی شده هستند. حداقل از یک‌سال قبل برنامه‌ریزی می‌شود تا استعدادی که قرار است در رزمایش حضور پیدا کند، مشخص شود. ماهیت رزمایش یکی بحث نمایش و نشان دادن خلاصه توان است که هم برای مردم ایران قوت قلب باشد و هم برای مستضعفان جهان؛ البته مهم‌ترین این نکته ایجاد وحشت و یأس در دل دشمنان است. 

هر رزمایشی یک مأموریت و هدف خاص دارد که برای آن تعریف شده است. یک مقطع موضع هماهنگی‌های عملیاتی است یا در مقطع دیگر تجهیزات و تسلیحات جدیدی که قرار است، آزمایش شود و یا قرار است در یک مقطع دیگر یک فرماندهی و کنترل جدید ایجاد شود. هر کدام از این موارد می‌تواند هدف رزمایش‌ها باشد و همه تلاش‌های نیروهای حاضر در رزمایش دستیابی به اهداف ترسیم شده آن است. باید اعلام کنم، پایگاه دوم شکاری طبق نقشی که برای آن ترسیم شده به خوبی و به نحو احسن در اجرای آن حاضر شده است.

ماهیت همه رزمایش‌های ما حمایت و اعلام پشتیبانی صلح از مستضعفین است

در بحث رزمایش‌ها اینگونه نیست که یک یگان یا رده توان خود را فراتر از آنچه که هست به نمایش بگذارد. فرمانده رزمایش دقیقاً از قبل پیش‌بینی کرده تا هر یگان به اندازه خودش نقش ایفا کند که در واقع یک توان مختصر از مجموعه توان اصلی یک نیرو است. معمولاً گفته می‌شود یک بخش از فعالیت یگان رزمی خود را در رزمایش مشارکت دهید تا در مجموع جورچین هدف رزمایش تکمیل شود. 

رزمایش‌ها که عموماً در این منطقه انجام می‌شود، بارها توسط فرماندهان اعلام شده است که ماهیت همه آن‌ها حمایت و اعلام پشتیبانی صلح از مستضعفین است. ما در این رزمایش‌ها برای هیچ شخصی تهدید ایجاد نکرده‌ایم و همواره از مهربانی، صلح و رأفت گفته‌ایم که پیام آن صلح و دوستی بوده است. از طرفی هم بهره‌برداری که در داخل انجام می‌دهیم سر جای خود باقی است. به هر حال، ما در این رزمایش‌ها موضوعاتی چون تقویت و ارتقای روحیه کارکنان، تمرین با تجهیزات و مهمات جدید و تاکتیک‌های نوین را تمرین می‌کنیم. البته ما در حوزه نیروی انسانی هم ارتقاهای مورد نیاز خود را بهره‌برداری می‌کنیم.

 

 

انجام اورهال همه پرنده‌ها توسط نیروهای پایگاه دوم شکاری

فارس: یکی از بخش‌هایی که نیروی هوایی در آن جزو بخش‌های پیشرو است،‌ حوزه اورهال و نهضت قطعه‌سازی است. فعالیت‌های اورهالی در پایگاه دوم شکاری تبریز چگونه انجام می‌شود؟ 

امیر یوسفی: اورهال از بابت مأموریت و وظیفه برعهده وزارت دفاع قرار دارد و سطح مأموریت برای آنجا تعریف شده است. اما، با توجه به قابلیت‌های نیروی هوایی، امکان اورهال در حد یک پایگاه هوایی وجود دارد تا با نیروی انسانی متخصص و دانشمند کارها را انجام دهد. این می‌تواند یکی از اخبار خوب باشد که کارکنان یک یگان نظامی مستقر در خارج از مرکز توانمندی ساخت قطعات حساس را دارند. مهندسان و افسران ما رقابت دارند که محصولات فنی و قطعات پروازی با کیفیت بالا و طبق استاندارد بسازند؛ همه این توانمندی‌ها یک‌جا جمع شده و به ما قدرت اورهال را بخشیده  است. 

ساخت قطعات مورد نیاز برای اورهال همه پرنده‌ها

ما در این پایگاه تمام پرنده‌های خودمان را اورهال می‌کنیم و هیچ‌کدام را به پایگاه دیگری نمی‌فرستیم. قطعات مورد نیاز را هم با استعداد همین پایگاه و همین استان طراحی کرده و می‌سازیم. اگر دست ما را باز بگذارند کارهای بیشتر و بهتری می‌توانیم انجام بدهیم. چرا که ما یک یگان اجرایی و مأموریتی هستیم و بر روی انجام مأموریت‌های خود متمرکز هستیم. ولی اگر قرار باشد، می‌توانیم در حوزه سازندگی و اورهال یا ساخت وسایل پروازی جدید نیز اقدام کنیم. 

این کار علاوه بر پرنده‌های باسرنشین در خصوص پرنده‌های بی‌سرنشین نیز انجام می‌شود و همه تعمیرات پهپادها توسط خود پایگاه دوم شکاری انجام می‌شود. البته ما در حوزه تجهیزات پشتیبانی رزمی نیز فعال هستیم و همه آنچه نیاز داریم را خودمان انجام می‌دهیم. 

آذری‌ها مردمی بسیار هنرمند و خوش‌فکر هستند و با تخصصی که دارند این مجموعه را ایجاد کرده که توانمندی صنعتی آذربایجان و افراد متخصص به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده‌اند. این به ما و مردم آذربایجان قابلیتی بخشیده که هر کاری را می‌توانیم انجام دهیم.

انجام آموزش‌های خلبانی جنگنده در سه سطح در پایگاه دوم شکاری

فارس: حوزه تربیت و آموزش یک حوزه بسیار مهم در نیروهای مسلح است. آموزش‌های افراد و نیروهای حاضر در پایگاه دوم شکاری نیروی هوایی ارتش چگونه انجام می‌شود؟

امیر یوسفی: آموزش‌های ما به دو حوزه تخصصی و عمومی تقسیم می‌شوند؛ در آموزش عمومی کلیه کارکنان مشمول آن هستند. آموزش رزمی هم داریم که فقط مختص پرسنل رزمی است.

آموزش‌های هواپیمای جنگنده ما در سه سطح انجام می‌‌شود که در اصطلاح به آن UPT گفته می‌شود. هم در سطح CCTS است و تاکتیک و هم در سطح ارتقا به سطوح بالای تخصصی است که مباحث معلمی، خلبان‌های آزمایشگر هستند که در داخل پایگاه دوم شکاری انجام می‌شود. این آموزش‌ها در سه نوع جنگنده‌ای که در اختیار داریم،‌ انجام می‌شود.

ما تعدادی افسر جوان دانشجو داریم که در حال آموزش آن‌ها هستیم. تعدادی از افسران ما در مرحله آموزشی طولی قرار گرفته‌اند که به آن‌ها آموزش پروازی می‌دهیم. در مجموع باید گفت آموزش در پایگاه دوم شکاری به طور مستمر ادامه دارد. 

مشابه چنین مراتبی را هم در حوزه بدون سرنشین‌ها داریم؛ از نفر و تجهیز از صفر وارد شده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به متخصص یک وسیله تبدیل می‌شوند و آن وسیله هم به وسیله عملیاتی تبدیل می‌شود. یعنی ما هم وسیله را خودمان آماده می‌کنیم و هم نفرات خودمان را؛ به عبارتی دستگاه‌ها هم رگلاژ می‌شود. 

 

 

فارس: طی سال‌های اخیر شاهد ورود آزمایشی جنگنده کوثر برای انجام تست و آزمایش‌های آن بودیم. آیا برنامه‌ای برای افزودن جنگنده کوثر به پایگاه دوم شکاری دارید؟

امیر یوسفی:‌ خیر. جنگنده کوثر را هنوز به این پایگاه نیاورده‌ایم. بله. برنامه‌های توسعه‌ای وجود دارد. جنگنده کوثر از نظر آمایش سرزمینی متناسب با محدوده پایگاه دوم شکاری است. البته باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. 

تجهیز پایگاه دوم شکاری به نسبت تهدیدات پیرامون

فارس:‌ استعداد رزمی پایگاه دوم شکاری چگونه است؟ 

امیر یوسفی: استعداد رزمی محاسبه‌ای است. فرض کنید یک روزی ۱۰۰ خلبان باید آماده در این پایگاه حضور داشته باشند، یک روز دیگر ۵۰۰ نفر. این کار با توجه به تهدیداتی محاسبه می‌شود که از طریق سامانه‌های اطلاعاتی ما رصد شده و یک استعداد خاص برای پایگاه مشخص می‌شود. اکنون طبق ساختاری که به ما اعلام شده، فعالیت می‌‌کنیم. اما، قادر به اعلام اعداد و ارقام به صورت شفاف نیستیم ولی با توجه به تهدیداتی که پیرامون ما وجود دارد به همان نسبت هم تجهیز شده‌ایم.

سیستم دفاع و قدرت هوایی جمهوری اسلامی ایران یک سیستم یکپارچه است. یعنی متفکران و استراتژیست‌های ما در ستاد نیروی هوایی و ستاد ارتش با  توجه به تهدیدات یک استعدادی را برای ما تدوین کرده‌اند و به همان نسبت هم منابع در اختیار ما گذاشته‌اند. اما، از بابت تجهیزات همچون پرنده‌ها، مهمات به‌روز و هوشمند و نیروی انسانی آموزش دیده؛ ما بالاتر از چیزی هستیم که باید باشد. 

 

 

آموزش و استفاده رزمی از سه جنگنده‌ در پایگاه دوم شکاری

فارس:‌ جنگنده صاعقه یکی از پرنده‌هایی است که شما در سازمان رزمی پایگاه دوم شکاری در اختیار دارید آیا این جنگنده‌ها کاربرد رزمی هم دارند یا در کنار کاربرد رزمی، کاربرد آموزشی هم دارند؟

امیر یوسفی:‌ جنگنده صاعقه را هم به صورت رزمی و هم به صورت آموزشی استفاده می‌کنیم. یک زمانی صاعقه به مهمات تجهیز می‌شود و یک زمان دیگر بدون مهمات استفاده آموزشی دارد. 

فارس:‌ شما اشاره کردید که سه تایپ پروازی از جنگنده‌ها در اختیار دارید. آیا هر سه تایپ در حوزه آموزشی هم کاربرد دارند؟

امیر یوسفی:‌ بله. ما از هر سه تایپ پروازی یعنی MIG-۲۹ ، F-۵ و صاعقه علاوه بر استفاده رزمی استفاده آموزشی هم داریم.

 

 

حضور چندین نوع پهپاد در پایگاه دوم شکاری

فارس: پایگاه دوم شکاری علاوه بر تجهیز به جنگنده‌های مختلف از پهپاد نیز بهره می‌برد؟

امیر یوسفی:‌ بله. پرنده‌های بدون سرنشین که در نیروی هوایی استفاده می‌شود و آن‌ها که اختصاصی در این پایگاه بهره‌برداری می‌کنیم هم از نوع شناسایی هستند و هم از نوع هستند که از قبل هم فعال بودند و الان با  تجهیزات به‌روز شناسایی مأموریت خود را انجام می‌دهند. هم پهپادهای رزمی در این پایگاه موجود است، هم جنگ الکترونیک و هم چند نوع مأموریت که برای پرنده‌های بدون سرنشین تعریف شده است. شناسایی یک زمان‌هایی بحث دوربین‌های تصویربرداری بود که به این پهبادها اضافه شده است. البته آن‌ها را با افزودن حساسه‌های دیگری تقویت کرده‌ایم. ما علاوه بر حوزه مرئی در حوزه امواج و سیگنال نیز فعالیت می‌کنیم. 

ما به صورت پسیو می‌توانیم شناسایی خود را در حوزه‌‌های مرئی و الکترومغناطیس استفاده کنیم و شناسایی و رصد خود را دائماً انجام دهیم. این شناسایی و رصد بخشی نیازهای تاکتیکی ماست و بخشی نیازهای راهبردی ما؛ نیازهای تاکتیکی خودمان را که اینجا تأمین می‌کنیم ادامه آن برای بحث طرح‌ریزی رزمی ما است.

نیروی هوایی ارتش به تسلیحات هوشمند مجهز است

خودکفایی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در این است که سلاح‌ها، موشک‌ها و بمب‌های دقیق و هوشمند با بردهای متفاوت در اختیار دارد. سامانه‌های هدایت‌کنترل‌های نصب شده نیز اختصاصی نیروی هوایی است که اثبات شده توانمندی‌ها و قدرت خاص خود را دارند. این تجهیزات، پرنده‌های رزمی ما هستند که هر جا لازم باشد از آن‌ها  استفاده می‌کنیم.

در موضوع جنگ الکترونیک نیز به همین صورت عمل می‌کنیم. در خصوص عملکرد پهپادهای ما نیز این سؤال ممکن است؛ پیش بیاید که آیا پهپادهای مختلفی برای انجام هر کدام از این وظایف نیاز است؟ جواب این است که یک پهپاد به عنوان یک سازه پایه است و شما می‌توانید یک روز مأموریت شناسایی برای آن تعریف کنید و روز دیگر مأموریت‌های رزمی جنگال و یا مأموریت‌های ترکیبی؛ البته این احتمال وجود دارد که از ترکیب انواع پهپادها نیز برای مأموریت‌ها  استفاده شود. 

استفاده از هوش مصنوعی در عملیات‌های پهپادی نیروی هوایی ارتش

در نیروی هوایی قدم‌های محکمی برای استفاده از فناوری‌ها برداشته شده و در حال بلوغ کامل است. یکی از آن‌ها هدایت دسته جمعی پهپادها و در یک مأموریت واحد تعریف مأموریت‌های مختلف برای فروندهای مختلف پهپاد است. این کار، فرماندهی و کنترل و هوشمندی خاصی را می‌طلبد که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی انجام می‌شود. این موارد جزو علومی است که در نیروی هوایی جریان دارد و نیروی انسانی این آموزش‌ها را می‌بیند.

امروز هم بحث استفاده از هوش مصنوعی، سایبر، الکترونیک بسیار برجسته شده و مسئولان ما هم به خوبی این موضوعات را شناسایی کرده‌ و از قبل نسبت به این موضوعات ورود کرده‌اند. این علوم اکنون تحت بهره‌برداری ما هستند و از آن‌ها در مأموریت‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

پهپادها (پرنده‌‌های بدون سرنشین) ما اکنون به یکی از ابزارهای مؤثر تبدیل شده و برای ما قدرت تولید می‌کنند. این تجهیزات،‌ ابزارهایی هستند که می‌توانند با هزینه بسیار بسیار کم خسارت‌هایی سنگین وارد کنند. این تجهیزات در نیروی هوایی وجود دارد و ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم و دشمنان خود را با آن می‌ترسانیم.

 

 

طرح‌ریزی‌های مشترک پایگاه دوم شکاری و پدافند شمال غرب

فارس:‌ یکی از بخش‌ها و رده‌های مهم نیروهای مسلح حوزه پدافند هوایی است. در منطقه مأموریتی شما منطقه پدافند شمال غرب نیز فعالیت می‌کند. هماهنگی مأموریتی شما و پدافند شمال غرب به چه نحوی انجام می‌شود؟

امیر یوسفی:‌ پدافند هوایی شمال غرب کشور وظیفه دفاع و مقابله با پرنده‌هایی را دارد که به صورت خصمانه وارد منطقه شمال غرب شوند. ما هم با حضور در آسمان این منطقه یک محیط مأموریت مشترک داریم. علی‌القاعده ما حتماً باید با همه هماهنگی و تعامل کامل، به هنگام و دقیق داشته باشیم. اطلاعات فضای کشورمان تحت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در اختیار برادران ما در پدافند نیروی هوایی ارتش قرار می‌گیرد. ما هم این اطلاعات را توسط سامانه کنترل فرماندهی نیروی هوایی ارتش دریافت می‌کنیم این از منابعی است که به عنوان هماهنگ‌کننده از بیرون هستند. 

در شمال غرب کشور پایگاه دوم شکاری و منطقه پدافندی هوایی شمال غرب با یکدیگر یکی هستیم و زیاد فاصله نداریم. ما اکثراً در تمامی موارد مرتبط با طرح‌ریزی‌ها و مأموریت‌های خود با یکدیگر مشورت می‌کنیم و طرح‌ریزی‌های ما مشترک است. ما انفرادی کاری انجام نمی‌دهیم چرا که محیط مأموریتی ما یکسان است و از یکدیگر جدایی‌ناپذیر است. این‌گونه نیست که نیروی هوایی یک مأموریتی انجام بدهد و پدافند هوایی در جریان نباشد و یا اینکه پدافند هوایی مأموریتی انجام دهد که نیروی هوایی در جریان آن قرار نگیرد. این تعامل، یکپارچگی و هماهنگی همواره وجود دارد، در شمال غرب هم این انسجام و اتحاد بسیار شایسته و مطلوب وجود دارد.

تمرین عملیات ترکیبی جنگنده و پهپاد در پایگاه دوم شکاری

فارس:‌ پایگاه دوم شکاری هم پرنده‌های باسرنشین دارد و هم بدون سرنشین. آیا پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین عملیات مشترکی را با یکدیگر در پایگاه دوم شکاری انجام می‌دهند؟

امیر یوسفی:‌ بله. ما این کار را در رزمایش‌ها تمرین می‌کنیم. استفاده همزمان از بدون سرنشین به همراه باسرنشین‌ها یک تاکتیک محسوب می‌شود. برای اجرا شدن یک طرح رزمی باید حداقل ۹ جنبه تحلیل شود تا به عنوان یک عملیات رزمی مطرح باشد و به صورت موفقیت‌ انجام شود. یکی از آن‌ها به‌کارگیری تجهیزاتی است که در آن رزم حضور دارند. به طور مثال ما در نیروی هوایی پهپاد، جنگنده، رادار و ضدهوایی را به صورت ترکیبی با یکدیگر استفاده می‌کنیم و همواره  به همین شکل تمرین می‌شود.

افسران جوان ما در آموزش پله پله خود در هر مرحله یکی از این موارد را رصد و تحلیل می‌کنند. به عنوان یک آموزش، ارزیابی داخلی انجام می‌دهند و موظف به ارائه یک طرح ترکیبی هستند که در آن جنگنده، شناسایی، جنگال، ضدهوایی، توپ، رادار و فرماندهی کنترل باید کار خود را انجام بدهند و همه آن‌ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند. این تمرینات لذت‌بخش هستند و آن‌ها که قبل از مأموریت روی کاغذ با یکدیگر مباحثه و چالش دارند هم در زمان اجرای مأموریت این موارد را دارند.

 

 

انجام آخرین به‌روزرسانی‌ها از بابت قطعات و فناوری الکترونیک برای جنگنده‌ها

فارس: هر از گاهی شاهدیم به ویژه در فضای مجازی عنوان می‌شود که جنگنده‌های در اختیار نیروی هوایی ارتش همچون Mig-۲۹ و F-۵ قدیمی هستند و دیگر کارایی روز را ندارند. شما به عنوان یک خلبان و کارشناس نظامی در حوزه هوایی این شبهه و مسئله را چگونه پاسخ می‌دهید؟

امیر یوسفی:‌ اگر به اسم نگاه کنیم آن دوستان که به فضای مجازی گرفتار شده‌اند، حرف‌شان صحیح است. F-۵ سال ۱۴۰۲ با F-۵ سال ۵۹ یا ۶۰ یکسان نیست و کلاً تغییر کرده است. سازه‌های پرنده از بابت قطعه و تعمیر و نگهداری، فرآیندهایی دارند که باید به موقع تعویض شوند و در هر تعویض نوسازی‌ها و به‌روزرسانی‌ها در حال انجام است.

قطعات هواپیما هر کدام ساعت کارکرد خاص دارند و برخی باید پس از ۵۰۰ ساعت برخی ۷۰۰ ساعت و برخی دیگر پس از هزار ساعت تعویض شوند و یا برخی قطعات نیز باید پس از یک زمان مشخص تعویض می‌شوند. F-۵ امروز با F-۵، چندین سال پیش تفاوت دارد و قطعات آن تعویض شده است. دوستان فکر می‌کنند یک هواپیما یک بار ساخته شده و مدل آن همان مدل سال ساختش است.

در خصوص جنگنده‌ها نیز آخرین به روزرسانی‌ها از بابت قطعات و فناوری الکترونیک انجام شده است. این موضوع در خصوص میگ ۲۹ نیز صدق می‌کند.

موضوع مذکور در خصوص سلاح نیز صادق است، دوستان در اینترنت یا فضای مجازی سرچ می‌کنند که تسلیحات F-۵ چیست؟ اطلاعات نمایش داده شده مربوط به اطلاعات ۵۰ سال قبل کارخانه سازنده است. در صورتی که تسلیحات نصب بر روی جنگنده‌های ما آن‌ها نیستند و مهمات و تجهیزات ما همه ایرانی و به روز هستند.

مهمات ما از سیستم‌های پیشرفته آمریکا عبور کرده و به اهداف برخورد می‌کند

تسلیحات ما همان‌هایی هستند که آمریکا به‌عنوان مدعی ابرقدرتی در جهان، از آن‌ها هراس دارد. مهمات ما همان‌هایی هستند که از سیستم‌های پیشرفته آمریکایی‌ها عبور می‌دهیم. یعنی مهمات و تسلیحات خودمان را به راحتی از آن‌ها عبور می‌دهیم و به هدف می‌زنیم.

گاهی اوقات در فضای مجازی شاهد هستم که چه میزان اطلاعات نادرست به صورت مکرر و با تنوع بسیار به جوانان ارائه می‌شود‌. این موضوع به آگاهی جوانان ضربه وارد می‌کند و آنچه به عنوان قدرت در جمهوری اسلامی ایران نیروی هوایی و جوانان ما وجود دارد با آنچه در فضای مجازی ارائه می‌شود، بسیار فاصله دارد.

میزان توانمندی ما تا جایی که مجاز است، اعلام می‌شود و تشریح آن‌ها برای مردم نیاز به کار رسانه‌ای دارد. استفاده از فضای مجازی و رسانه‌های الکترونیکی نیز لازمه آن است. البته به قدری که دشمنان ما از فضای مجازی استفاده می‌کنند، ما چنین استفاده‌ای نداریم. به همین دلیل، لازم است از راه‌های مختلف بصیرت جوانان‌مان را افزایش دهیم.

 

 

در حوزه قدرت هوایی به قدری قوی هستیم که کسی جرات اقدام علیه ما ندارد

ما در حوزه قدرت هوایی به قدری قوی هستیم که کسی جرات نمی‌کند، اقدامی علیه ما انجام دهد. شما شک نکنید اگر آمریکا مطمئن باشد که امروز می‌تواند علیه ایران از هوا ماموریتی انجام دهد و موفق می‌شود، حتماً آن را انجام خواهد داد و نباید در این‌خصوص شک نکنید. آن‌ها هیچ چیزی به نام رافت و دلسوزی برای مردم جهان ندارند. چرا که قسی‌القلب بودن خود را در طول تاریخ نشان داده‌اند، اصلاً قوت آن‌ها در قسی القلب بودنشان است به نحوی که هر لحظه احساس کنند که می‌توانند ضربه‌ای وارد کنند آن را انجام خواهند داد.

علت اینکه آن‌ها حرکتی انجام نمی‌دهند ناشی از محاسبه‌گر بودنشان است، یعنی ابعاد اقتصادی و مادی این موضوع را بررسی می‌کند و هنگامی که به نفع آن‌ها باشد کاری را انجام می‌دهند. وقتی که این کار را انجام نمی‌دهند، دو حالت دارد؛ یا اینکه می‌ترسند یا اینکه صرفه اقتصادی برای‌شان ندارند.

بهترین جوانان جهان در ایران هستند

سرزمین ایران سرزمین تاریخی و با برکتی است، مردم ایران مردمی هستند که اگر فرصت داشته باشند در حوزه‌های فناوری، قدرت نظامی، صنعتی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و همه زمینه‌ها جهش می‌کنند. ما در حوزه فضای مجازی نیاز داریم که روش‌های مطمئن و معتمدی برای جوانان داشته باشیم که این اطلاع‌رسانی به درستی انجام شود.

بهترین جوانان کره زمین از بابت علمی و همت و اراده در ایران هستند. حیف است که از بابت اطلاعات غلط مسموم شوند و می‌توان آن‌ها را وارد فرآیند جهش کرد تا موثر باشند.

فارس: امیر بسیار متشکریم از این بابت که برای مصاحبه با خبرگزاری فارس فرصت اختصاص دادید.

امیر یوسفی: من از هم شما و زحمات و تلاش‌های خبرگزاری فارس در حوزه رسانه‌ای کشور متشکرم.

پایان پیام/ ت ۵۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426263

مهمترین اخبار ایران و جهان: