نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 07:30

خلأ بزرگ صنایع تبدیلی برای فرآوری انجیر در لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان‌ به نبود صنایع تبدیلی در حوزه محصول انجیر اشاره کرد و گفت: با وجود پتانسیل موجود و تولید بیش از ۳۰ هزار تُن انجیر اما متاسفانه در حوزه صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

محمدحسن کیانی‌فر امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سطح زیر کشت باغات انجیر لرستان، اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات استان ۲۵۰۰ هکتار است که سالانه بیش از ۳۰ هزار تن محصول مرغوب و بازار پسند از این باغات برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: میزان تولید انجیر در باغات استان ۱۲ تن در هکتار است، البته با رعایت اصول درست تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها همچنین آبیاری اصولی این میزان به ۲۵ تن هم می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان اشتغال دائم فعالیت در هر هکتار باغ انجیر را ۵ نفر در هر خانواده عنوان کرد و گفت: بیش از ده نفر هم در فصل برداشت به صورت موقت مشغول می‌شوند‌.

به گفته کیانی‌فر در صورت تامین آب، شیوه آبیاری نوین و تامین زمین مستعد امکان توسعه باغات انجیر تا هزار هکتار دیگر نیز وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اما به نبود صنایع تبدیلی در حوزه محصول انجیر اشاره کرد و گفت: با وجود پتانسیل موجود و تولید بیش از ۳۰ هزار تن انجیر اما متاسفانه در حوزه صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: فرآوری انجیر بیشتر به شکل خانگی و در سطح بسیار کوچک شامل خشک کردن و تولید مربا از انجیرهای درجه ۲ و ۳ است.

کیانی‌فر تاکید کرد: امکان سرمایه‌گذاری در تولید کنستانتره انجیر، مربا، مارمالاد و شیره انجیر وجود دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1364719

مهمترین اخبار ایران و جهان: