نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 11:59

وزیر دفاع چین به روسیه و بلاروس می‌رود

رسانه‌های دولتی چین از سفر وزیر دفاع این کشور به روسیه و بلاروس خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شین‌هوآ، «لی شانگ‌فور»، وزیر دفاع این کشور برای دیدار با مقامات و همتایان خود امروز دوشنبه ۱۴ آگوست راهی روسیه و بلاروس خواهد شد.

سفر او به این دو کشور تا ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) طول خواهد کشید.

چین و روسیه در سالهای اخیر در چارچوب راهبرد اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است.

«لی ژانشو»، رئیس پارلمان وقت چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) دی‌ماه پارسال در دیدار با روسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملاً همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند. چین تا پیش از این عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441419

مهمترین اخبار ایران و جهان: