نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 19:06

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

رهایی مردم نیجر از سیاست‌های استعماری فرانسه و تمسخر تهدیدات جدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی توسط لبنانی‌ها از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: با گذشت چندین روز از کودتای نیجر تحلیلگران همچنان به بررسی ابعاد و زوایا و دلایل وقوع آن می‌پردازند به طوری که اکثریت کارشناسان معتقدند که این کودتا نه علیه دموکراسی بلکه علیه سیاست‌های استعماری فرانسه و آمریکا صورت گرفته است.

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم نوشت: کودتایی که در رسانه‌های غربی با نام کودتا علیه دموکراسی در نیجر خوانده می‌شود در واقع شورش علیه گرسنگی، فقر و تسلط کشورهای غربی از جمله فرانسه و آمریکا بر منابع ملی این کشور است. مردم نیجر از این کودتا استقبال کردند چرا که به مثابه روز آزادی از چنگال‌های استعمار غربی به آن نگاه می‌کنند. اکثریت مردم این کشور معتقدند که نظام قبلی یک نظام دموکراتیک نبود بلکه مستبد، فاسد و عروسکی در دست فرانسه به شمار می‌آمد. مقامات سابق نیجر خاک این کشور را در اختیار پایگاه‌های نظامی آمریکا و فرانسه به بهانه مبارزه با تروریسم قرار دادند؛ تروریسمی که بر اثر سیاست‌های استعماری همین کشورها در منطقه ساحل آفریقا به وجود آمده است.

ما مقابل احتمال وقوع جنگ جهانی سوم به صورت نیابتی توسط آمریکا و فرانسه هستیم که می‌تواند قاره آفریقا را تجزیه کرده و ثروت این قاره را به غارت ببرد. روسیه و چین از کودتای نظامی در نیجر حمایت می‌کنند و کشورهای غربی مخالف آن بوده و برای بازگرداندن رئیس جمهور مخلوع تلاش می‌کنند. این در حالیست که کشورهای آفریقایی مانند مالی و بورکینافاسو و چه بسا چاد با مداخله نظامی در نیجر مقابله خواهند کرد. بنا به نظر کارشناسان، الجزایر تنها کشوری است که قدرت نظامی برای خنثی کردن کودتا در نیجر را دارد اما مخالف این مسأله است.

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

روزنامه العربی الجدید نیز در این خصوص نوشت: به نظر می‌رسد با وجود آنکه آمریکا خود را وارد مذاکرات با کودتاچیان در نیجر کرده، پایان دادن به این کودتا از طریق کانال‌های دیپلماتیک در آینده نزدیک صورت نپذیرد. آمریکایی‌ها تنها راه برای اعمال فشار بر کودتاچیان را تهدید به قطع کمک به این کشور می‌دانند. این کشور همچنین نسبت به نفوذ روسیه در نیجر و حضور شبه نظامیان واگنر در این کشور نگران است.

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

روزنامه القدس العربی در خصوص رژیم صهیونیستی نوشت: به نظر می‌رسد وزارت خارجه آمریکا چاره‌ای جز تغییر کلمات همیشگی خود در توصیف جنایات شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها پیدا نکرده و از کلمه مبهم خشونت بسیار عام است به کلمه تروریست که بسیار دقیق‌تر بوده منتقل شده است. وزارت خارجه آمریکا در یک بیانیه اعلام کرد که به شدت حمله تروریستی شهرک نشینان تندرو علیه فلسطینی‌ها در شرق رام الله را محکوم می‌کند. این در حالیست که در گذشته این کلمه تنها به اقدامات فلسطینی‌ها اطلاق می‌شد.

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص رایزنی‌های حزب الله و جریان ملی آزاد نوشت: با وجود آنکه نتایج این رایزنی‌ها در خصوص پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان هنوز مشخص نیست اما تبدیل به کابوسی برای برخی جریان‌های سیاسی شده است. توافق دو طرف در خصوص انتخاب رئیس جمهور می‌تواند یک جهش ویژه در این پرونده ایجاد کرده و احزاب و جریان‌های سیاسی را مجبور به بازنگری در حساب و کتاب‌های خود کند. عصبانیت برخی جریان‌ها از این رایزنی‌ها به قدری است که حتی سمیر جعجع رئیس حزب القوات لبنان ائتلاف میان حزب الله و جریان ملی آزاد را شیطانی توصیف کرده است!

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

روزنامه لبنانی البناء نیز به لفاظی‌های یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان اشاره کرد و نوشت: گالانت مدعی شده لبنان را به عصر حجر بازمی گرداند. لبنانی‌ها این سخنان گالانت را مسخره می‌کنند چرا که صهیونیست‌ها به تازگی یک گزارش در خصوص خسارت‌های سنگین در اراضی اشغالی طی نخستین روزهای حمله حزب الله به این منطقه منتشر کرده‌اند. در این گزارش آمده است که دست کم شش هزار موشک به صورت روزانه بر سر شهرک نشینان صهیونیست فرود خواهد آمد.

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

روزنامه یمنی المسیره به هشدار «حسین العزی» معاون وزیر امور خارجه این کشور خطاب به نیروهای آمریکایی اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: به منظور حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و دریانوردی در دریای سرخ، نیروهای آمریکایی باید از آب‌های سرزمینی ما در دریای سرخ دور شوند، زیرا هر رویکردی در آب‌های سرزمینی ما ممکن است به معنای آغاز طولانی‌ترین و شدیدترین نبرد باشد. آمریکا اعلام کرده است که نیروهای بیشتری به دریای سرخ اعزام می‌کند و این یک تهدید مستقیم برای آب‌های سرزمینی، جزایر و استان‌های یمن است، به‌ویژه آنکه آمریکا بر ادامه تجاوز و محاصره مردم یمن اصرار دارد.

نیجر «دست‌نشانده فرانسه» را پَس زد

روزنامه سوری الوطن به نقل از معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد نوشت: نظامیان اشغالگر آمریکایی در منطقه التنف، تروریست‌ها را به مواد شیمیایی مجهز کرده‌اند و به آنان آموزش داده‌اند که چگونه با صحنه‌سازی، از این مواد استفاده کنند. نیروهای آمریکایی این مواد شیمیایی را در اختیار تروریست‌های موجود در منطقه التنف گذاشته‌اند تا یک حادثه صوری ایجاد و دولت سوریه را به استفاده از آن متهم کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434419

مهمترین اخبار ایران و جهان: