نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 18:24

حیات دوباره سراب تاریخی نیلوفر کرمانشاه

کرمانشاه- سراب تاریخی نیلوفر کرمانشاه پس از طی یک دوره خشکسالی با بارش های برف و باران حیات دوباره به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سراب نیلوفر دریاچه کوچکی است که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار گرفته این دریاچه تا اواسط دههٔ هشتاد مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود و در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشاند.

سراب نیلوفر پنجاه و پنجمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی از ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و اطراف این سراب تأسیسات رفاهی گردشگری و پارک تفریحی احداث شده‌است.

در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۴ سراب نیلوفر ۲ بار به طور کامل خشک شد در شهریور ۱۴۰۰ اعلام شد که بر اثر خشکسالی دبی سراب نیلوفر نسبت به سال‌های پربارش قبلی ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده و در هشت مرداد ۱۴۰۱ اعلام شد که سراب نیلوفر به دلیل عواملی همچون حفر چاه‌های عمیق ۱۲۰ متری و کشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه، ذرت و سیب‌زمینی توسط کشاورزان منطقه به شدت در معرض خشکی قرار دارد و احتمال دارد طی روزهای آینده یا پس از کشت دوم به طور کامل بخشکد.

در ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ اعلام شد که سراب نیلوفر به طور کامل خشک شده و بستر آن ترک برداشته و تنها چند چاله کوچک در آن کمی رطوبت دارد.

اما این روزها دوباره با بارش‌های برف و باران در منطقه سراب نیلوفر جان دوباره گرفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1083719

مهمترین اخبار ایران و جهان: