نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 12:55

خسارت هزار و 200 میلیارد تومانی برف و باران به اصفهان/ موج جدید بارش از ۷ اسفندماه در استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس بررسی اولیه تیم‌های ارزیاب بر اثر بارش برف و باران بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان وارد شده است.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی در شهرستان سمیرم اظهار داشت: ماشین‌آلات کمکی با اولویت بازگشایی سایت‌های مخابراتی از بخش‌های دیگر استان به سمیرم اعزام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه سایت مخابراتی خروس‌گلو که مرز جاده شهرضا به سمیرم است، ۱۵ کیلومتر جاده را پوشش می‌دهد که به علت قطعی برق آنتن‌دهی ندارد، افزود: سایت پشت میل دومین سایتی است که آنتن نمی‌دهد و باید برف‌روبی شود، همچنین سایت دولت قرین ۱۰ کیلومتر پوشش جاده دارد و باید بازگشایی شود.

شیشه‌فروش بیان کرد: سایت‌های نرمه کوه و کلنجه کوه در وردشت و پادنای سمیرم که ۲۶ روستا را تحت پوشش دارند با دیزل کار می‌کنند و باید برق پایدار داشته باشند و در حال بازگشایی است، همچنین سایت مخابراتی در بخش چنارورد که ۴۰ روستا را تحت پوشش دارد، برق آن قطع است و باید زودتر بازگشایی شود.

 

 

۲۵ سایت همراه اول در استان اصفهان قطع است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در کل استان ۲۵ سایت همراه اول براثر شدت برف و کولاک برق آن‌ها قطع است، عنوان کرد: شدت طوفان همراه با کولاک و برف به اکثر شبکه‌های برق سمیرم خسارت وارد کرده و سبب سقوط ۷۰ پایه برق شده است.

وی با بیان اینکه در روستای کمران فریدونشهر بهمن ۲۰ تیر برق را انداخته است، اضافه کرد: ۸۵ تا ۱۰۰ روستا هنوز راه دسترسی به آن مسدود است و ۱۵۰ روستا هم پر از برف است و باید بازگشایی داخل روستا انجام شود.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه همچنان راه ۷ روستای پشتکوه فریدونشهر بسته است و باید اقدام ویژه‌ای انجام شود، گفت: ماشین‌آلات راهداری فرسوده است و برای بازگشایی ۳ دستگاه ماشین‌آلات سنگین برف‌روبی از لشکر ۴۰ سپاه صاحب‌الزمان در حال بازگشایی راه‌های محور پشتکوه فریدونشهر دوم و گردنه کلوسه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد:مسیر دسترسی ایستگاه تلویزیونی صداوسیما در کوه مارشنان کوهپایه قطع‌شده و ۳ سورتی پرواز بالگرد برای انتقال تجهیزات انجام‌شده تا برق آنجا را پایدار کنند.

 

 

آغاز بارش برف و باران از ۷ اسفندماه در استان اصفهان

وی افزود: پیش‌بینی‌شده این هفته پدیده خاصی نداشته باشیم و از هفته آینده ۷ اسفندماه مجدد سامانه بارشی به استان نفوذ پیدا می‌کند و در غرب و جنوب استان بارش برف و باران را خواهیم داشت و از ۱۵ اسفند سامانه‌های بارشی استان را فرامی‌گیرد که در غرب و جنوب برف و در سایر مناطق استان بارش باران را به دنبال دارد.

شیشه‌فروش ادامه داد: امروز جلسه علت‌یابی حوادثی که در سطح استان به دنبال بارش برف و باران اتفاق افتاد و بررسی عملکرد دستگاه‌ها در حوادث و اینکه چه راهکارهای پیشگیرانه‌ای برای برف بعدی و سیلاب‌های آینده باید اندیشید، برگزار می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: در زیرگذرهای شهرضا، دهاقان به سمت شهرضا و نیز بهارستان آب بسیاری جمع شده بود و به مدت دو روز در حال تخلیه آب بودند، این ۳ نقطه باید بررسی شود، نباید با یک بارندگی آب در آن جمع شود.

 

وی با تأکید بر اینکه حجم برف بسیار است و به‌طور قطع در آینده سیلاب پیش رو خواهد داشت، تصریح کرد: بر اساس بررسی اولیه تیم‌های ارزیاب براثر بارش برف و باران بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان واردشده است که ۵۳۰ میلیارد تومان آن در بخش راه‌ها، ۷۰ میلیارد تومان در بخش برق و مابقی در بخش‌های کشاورزی، مسکن و معابر شهری است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: به‌اندازه برف کوهرنگ در منطقه چادگان در بخش چنارود و در پشتکوه فریدونشهر و وردشت سمیرم برف باریده بود و شرایط اصفهان مانند کوهرنگ است و در این شرایط استان اصفهان به کوهرنگ کمک کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ارسال هزار و ۱۰۰ بسته معیشتی از سوی فولاد مبارکه به کوهرنگ، اعزام ۲۰۰ نفر از عوامل بسیج صاحب‌الزمان، پرواز ۲ فروند بالگرد از ارتش و پایگاه هوانیروز، ارسال ماشین‌آلات برف‌روبی از لشکر ۸ نجف، شهرداری‌ها و آب منطقه‌ای بخشی از کمک اصفهان به کوهرنگ بود.

وی اضافه کرد: همزمان نیز هزار تخته چادر امدادی و ۳۸ نفر در قالب ۵ تیم امدادی به خوی اعزام شدند و ۱۷ دستگاه کانکس اسکان موقت از مخابرات به خوی رفت و فولاد مبارکه نیز در شهرستان خوی ایستگاه نانوایی و آشپزخانه سیار دایر کرد و ۵ کامیون اقلام اهدایی استان نیز به خوی فرستاده شد.

 

فرسودگی ماشین‌آلات یکی از نقاط ضعف این حوادث بود

شیشه‌فروش با بیان اینکه فرسودگی ماشین‌آلات یکی از نقاط ضعف این حوادث بود و عمر  ماشین‌آلات بیش از ۳۰ سال است، گفت: سازمان راهداری کشور وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به تقویت ماشین‌آلات راهداری استان اقدام کنند؛ نیاز داریم کشور اعتباراتی برای پیشگیری از سیل به استان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و طرح هدایت آب‌های سطحی اختصاص دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: برای ورودی شهر اصفهان شرکت عمران و شهرداری بهارستان، راهداری و شرکت آب منطقه‌ای وظایفی دارند و باید طرح جامعی برای پیشگیری از آب‌گرفتگی اجرا شود و زیرگذر شهرضا و دهاقان هم باید طرح‌هایی اجرا شود که این آب‌گرفتگی‌ها ایجاد  نشود.

وی با تأکید بر اینکه باید به اصفهان متناسب با مأموریت‌هایی که دارد اعتبارات ویژه‌ای اختصاص پیدا کند، بیان کرد: سیل، بارش برف سنگین، گردوغبار، خشکسالی، خشکی زاینده‌رود و فصلی بودن آن، آلودگی هوا و تصادفات جاده‌ای از مخاطرات استان اصفهان است و نیاز به اعتبارات ویژه دارد.

شیشه‌فروش با انتقاد از اینکه بیشتر در کشور در فاز مقابله وارد می‌شوند و باید در فاز پیشگیری تلاش کرد، عنوان کرد: وزارت نیرو، راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها باید از سیلاب‌ها درس بگیرند و یک‌بار برای همیشه اعتبارتی برای پیشگیری از سیلاب‌ها اختصاص دهند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: سازمان منابع طبیعی کشور باید اعتباراتی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، سدسازی و کنترل روان آب‌ها به استان اصفهان اختصاص دهد تا میلیاردها مترمکعب آبی که خارج می‌شود در استان ذخیره شود.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1046219

مهمترین اخبار ایران و جهان: