نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 11:44

سفر فرستاده آمریکا در امور یمن به عربستان

در میانه انتقاد دولت صنعاء از مشکل‌آفرینی واشنگتن در روند صلح این کشور، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فرستاده ویژه‌اش در امور یمن را راهی عربستان کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا روز گذشته، سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تیم لیندرکینگ»، فرستاده ویژه کاخ‌سفید در امور یمن، روز دوشنبه ۱۲ ژوئن وارد عربستان سعودی شده تا تلاش‌ها برای «ایجاد یک روند صلح جامع» در یمن را پیگیری کند.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده متعهد به حمایت از حل و فصل مناقشه یمن در اسرع وقت است؛ واشنگتن با سازمان ملل متحد و شرکای خود در منطقه برای توسعه آتش بس که تحت نظارت سازمان ملل متحد به دست آمد، همکاری نزدیک دارد. این تلاش‌ها با هدف ایجاد طولانی‌ترین دوره آرامش از آغاز جنگ تاکنون است تا بتواند به یمنی‌ها کمک کند تا آینده بهتری را برای کشورشان رقم بزنند.

کاخ سفید در ادامه اعلام کرد که لیندرکینگ در جریان سفر خود به عربستان سعودی با مقامات یمنی و سعودی و همچنین شرکای بین‌المللی دیدار خواهد کرد تا در مورد «تلاش‌های هماهنگ برای فعال‌سازی مذاکرات جاری» گفت‌وگو کند.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن اخیراً به شدت از بیانیه اخیر اتحادیه عرب که در شهر جده عربستان سعودی صادر شد، انتقاد کرده و تصریح داشت: آمریکا و غرب پس از آن که در یمن، با سلاحهای خود، بدترین فاجعه تاریخ را رقم زدند،  دیگر نمی‌توانند در زمینه حقوق بشر، برای عربها، سخنرانی کنند. از همه می‌خواهیم که تا دیر نشده است [در مواضع خود] بازبینی کنند؛ زیرا یمن به هیچ‌کس رحم نخواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه گزارشش افزود که تلاش‌های فرستاده ویژه به عنوان یک تحول در روند گفت‌وگوهایی خواهد بود که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان خود در منطقه داشته است. براساس ادعای آمریکایی‌ها، لیندرکینگ درباره پیشرفت‌های اخیر در عملیات جلوگیری از نشت نفتی از نفتکش صافر در آب‌های یمن رایزنی خواهد کرد.

این در حالی است که شورای عالی سیاسی صنعاء روز گذشته، تاکید کرده بود: مردم یمن با آگاهی و بصیرت خود، امروز متوجه شده‌اند که آمریکا همانطور که در خط مقدم تجاوز به یمن قرار داشت، امروز برای ادامه تجاوزات و تشدید محاصره سخت تلاش می‌کند و تمام اقداماتی که در استان‌های اشغالی در حال انجام است در چارچوب توطئه‌های رژیم اشغالگر آمریکایی برای مشروعیت بخشیدن به حضور خود در آن مناطق و تحمیل سیاست‌های خود است.

المشاط که حالا برای ۳سال دیگر به ریاست شورای عالی سیاسی یمن انتخاب شده، در آخرین دیدارش با «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفته بود: رخدادها ثابت کرده است که آمریکا و انگلیس در برابر هر گونه تلاشی برای برقراری صلح در یمن مانع‌تراشی می‌کنند و این مسئله به خاطر منافع اقتصادی و سیاسی این دو کشور است. ما هر گاه به توافقاتی دست یافتیم، آمریکا فرستاده شوم خود را به منطقه می‌فرستد و این تلاش‌ها را ناکام می‌گذارد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن بیست و هفتم فروردین ماه، در جلسه‌ای سران این کشور را در جریان مذاکراتی قرار داد که با هیأت سعودی و با میانجیگیری عمان صورت گرفت. او تصریح می‌کند: اگر ائتلاف سعودی و به دنبال آن، آمریکا به فکر آن باشد که درگیری‌های نظامی را از سر بگیرد و در روند صلح مانع‌تراشی کند، باید بداند که یمن دست برتر را دارد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1284519

مهمترین اخبار ایران و جهان: