نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 15:01

سنتی به بلندای واقعه غدیر، به‌یاد روزی که نبی پرچم را به علی داد

واقعه غدیر با آیین‌ها و سنت‌ها ماندگارتر شده که یکی از کهن‌ترین آنها در نزدیکی شهرستان رفسنجان اجرا می‌شود، داورانی‌ها به یاد روزی که ولی انسان‌ها، پیامبر مهربانی‌ها، حضرت محمد مصطفی(ص) پرچم هدایت مسلمانان را به حضرت علی(ع) سپردند و ایشان را امیر المومنین خواندند، بیرق‌گردانی می‌کنند.

خبرگزاری فارس – کرمان؛ زهرا بمی: غدیر، یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان است که از هفته‌ها قبل برای بزرگداشت آن تدارک دیده می‌شود و هر محله، شهر و منطقه برای خودش مراسم خاصی دارد.

شهر آذین‌بندی می‌شود و کوچه‌ها و محله‌ها جشن و سرور برپا می‌کنند.روستاهایی هم هستند که از زمان‌های گذشته طبق رسم و رسوماتی که داشتند، مناسبت غدیر را بزرگ برگزار می‌کنند و مراسم‌های خاصی دارند.

«بیرق‌گردانی» سنتی دیرینه در داوران

روستای داوران در ضلع شرقی شهرستان رفسنجان واقع شده و یکی از مناطقی‌ست که سنت ماندگاری برای غدیر در دل خود جای داده و اهالی آن برای غدیر مراسم «بیرق‌گردانی» برگزار می‌کنند.

این مراسم با حضور سادات، روحانیت و مردم روستای داوران چهار هفته منتهی به عید سعید غدیر جمعه‌ها انجام می‌شود و دو عدد پرچم که یکی از آنها مربوط به ایوان طلای نجف اشرف و یکی از آنها پرچم گنبد مطهر امام حسین(ع) است و هرکدام جداگانه به همراه قرآن کریم در سینی قرار گرفته به درب خانه‌ها رفته و مردم نیز از این حرکت استقبال می‌کنند.

 هدف از برگزاری این مراسم متبرک شدن منازل با پرچم ایوان طلای مولا علی(ع) و آماده شدن مردم برای مراسم بزرگ عید غدیر در این روستاست.

در حاشیه مراسم بیرق‌گردانی مدح امیرالمومنین(ع) و همچنین دعای نزول بارش باران و دفع بلا قرائت می‌شود.

آیین «بیرق‌گردانی» با حضور جوانان و نوجوانان پررنگ‌تر از گذشته 

رضا باقری دهیار روستای داوران در خصوص این آیین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار کرد: آیین بیرق‌گردانی از سنت‌های دیرینه‌ای است که ده‌ها سال از پیشنیان بر جای مانده است.

وی بیان داشت: بیرق‌گردانی با حمل پرچم گنبد مطهر امام علی(ع) و امام حسین(ع) درب منازل انجام و مردم نذورات خود را به‌صورت نقدی یا غیرنقدی تحویل می‌دهند که صرف جشن غدیر و اطعام در این روز بزرگ می‌شود.

از برگزاری جشنواره غدیر تا توزیع کمک‌های مومنانه 

دهیار داوران از برگزاری جشن بزرگ عید غدیر در این روستا خبر داد و گفت: امسال به‌مناسبت عید غدیر روزهای پنج‌شنبه و جمعه مجاور جاده بین‌راهی امام رضا(ع)، جشنواره غدیر خم برگزار می‌شود که جشنواره عسل، جشنواره میوه و...در قالب آن دیده شده و ۱۱۰ غرفه برپاست که شامل محصولات بومی‌محلی و تولیدات مددجویان بهزیستی است.

وی همچنین از برگزاری مراسم بیرق‌گردانی در زمان خشکسالی و حوادث سخن به‌میان آورد و تصریح کرد: این مراسم طی این سال‌ها پررنگ‌تر شده و جوانان و نوجوانان استقبال خیلی خوبی از آن دارند و نسل به نسل در حال گسترش است.

باقری خاطرنشان کرد: به‌مناسبت این ایام خیران روستا، کمک‌های مومنانه را تهیه و بین نیازمندان توزیع می‌کنند.

به گزارش فارس، در جای‌جای شهر رفسنجان مراسم‌های مختلفی برای عید غدیر تدارک دیده شده و امسال این جشن‌ها باشکوهتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و قرار است موکب‌ها و هیئت‌های مذهبی شهرستان نیز مهمانی غدیر را در بلوار امام علی(ع) برگزار کنند.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1338263

مهمترین اخبار ایران و جهان: