نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 21:06

امحای زمین‌های کشاورزی آلوده و پیدا شدن چالشی جدید به‌نام آبیاری با فاضلاب خام

یک کارشناس بهداشت محیط با اشاره به نتیجه دادن تلاش‌هایش جهت قلع و قمع زمین‌های آبیاری شده با فاضلاب از دغدغه دیگری که ابیاری با فاضلاب خام(پساب) است پرده برداشت.

 به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا فاتح در یادداشتی از امحای زمین‌های آبیاری شده با فاضلاب ابرازی خرسندی کرد و گفت: پس از چند سال دوندگی و زحمات طاقت فرسا و مایه گذاشتن از همه توانمان، بالاخره امسال مزد تلاشمان را گرفتیم و نفسی به راحتی کشیدیم.

وی در ادامه افزود: با این وجود متاسفانه ابتدای کار دیگری هستیم و درگیر مشکلات جدید شده‌ایم و رسالتمان به گونه دیگری رقم خورده است.

فاتح افزود: آبیاری با فاضلاب خام که ممنوع بود، با دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان و درجه بندی خروجی تصفیه‌خانه‌ها و یا همان پساب و اعلام اینکه درجه پساب تصفیه خانه های ایران c است و این درجه تصفیه مناسب آبیاری محصولاتی که مصرف غذایی دارند نیست، مشکل ما دو چندان شده است. 

وی ادامه داد: خوب چکار باید کرد؟ اولا الگوی کشاورزی باید تغییر کند. یعنی به جای گندم و جو و یونجه و ذرت و برنج... باید محصولات دیگر کاشته شود. مثلا پنبه و درختانی که مصرف صنعتی دارند و یا نیشکر فقط برای تولید متانول برای صادرات به کشورهایی که جهت سوخت خودرو از متانول استفاده می‌کنند.

او گفت: دوم تغییر الگوی آبیاری، به این معنا که باید کاملا روش آبیاری سنتی و یا همان روش غرقابی تبدیل به روش آبیاری قطره ای و بارانی گردد، سوم سیستم تصفیه فاضلاب باید پیشرفته‌تر شود و با در نظر گرفتن صافی‌های شنی، درجه تصفیه فاضلاب را به سمت درجه A و B برد تا مناسب کشاورزی جهت محصولات غذایی شود.

این کارشناس بهداشت محیط افزود: باید فکری به حال تصفیه خانه شماره ۲ در کنار شهرک صنعتی و تصفیه خانه شهرک صنعتی کرد، می‌دانید که همان اندک فاضلاب تصفیه شده و ناقص مجددا وارد کانال فاضلاب خام می‌شود و در این میان بحث اصلی، آب زهکش زیر سطح شهر شیراز است که متاسفانه به اندک بهایی قسمت اعظم آن به کارخانه ذوب آهن پاسارگاد کوار فروخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید جلو انتقال این آب به کوار گرفته شود و اکنون که دست کشاورز از فاضلاب و پساب کوتاه شده است، آب زهکش با برنامه ریزی مسئولان شهری و استانی و استفاده از آبیاری نوین به‌طور کامل در اختیار بخش کشاورزی شرق شیراز گذاشته  شود، گفت: باید به فکر صدها نفر کشاورز بیکار شده هم باشیم که کاری به جز کشاورزی بلد نیستند، به فکر فرو نشست دشت شیراز هم باشیم، نمی‌دانم چرا نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی جواب نماینده کوار، خرامه و سروستان در مجلس شورای اسلامی را ندادند، آنجا که در جراید اعلام کردند ما سهمیه فولاد کوار را که برده ایم، سهم آب کارخانه گنداله‌سازی خرامه را هم از همین آب خواهیم برد!

فاتح تاکید کرد: آقایان محترم بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم انتقال آب از دشت شیراز به جای دیگر با توجه به فرونشست زمین و بی آبی کشاورزان و زمین های کشاورزی به هیچ عنوان نباید انجام گیرد، ما در امر مبارزه با آبیاری با فاضلاب و پساب غیراستاندارد مصمم هستیم ولی دغدغه بیکاری کشاورزان در جایی که آب زهکش به حجم و مقدار کافی جهت ادامه کشاورزی وجود دارد، یک دم ذهن شخصی مثل من و دیگر همکاران را رها نمی‌کند. ببینید وظیفه من مبارزه با کشاورزی با آب های غیرمتعارف است و هیچ تعهد و وظیفه ای برای تامین آب کشاورزی مناسب جهت کشاورزان عزیز ندارم، ولی وجدان و احساس همدردی با کشاورزان بیکار شده بنده را وامی‌دارد که در حد توانم کاری بکنم.

وی تاکید کرد: در اینجا از مسئولین شهری و استانی تقاضا دارم، فکری برای در اختیار نهادن آب زهکش شیراز برای کشاورزان بنمایند، ببینید مشکل اصلی فعلا صدها کشاورز و خانواده هایشان هستند که فکری برای تامین معاششان شود. 

او اظهار داشت: ذوب آهن بخش خصوصی کوار مشکل و دغدغه من و امثال من و کشاورزان منطقه نیست، نمیدانم تا حالا درگیر تردید بین اجرای دستور اداری و دلسوزی برای کشاورز حتی متخلف شده اید یا نه؟ می‌دانم همگی افراد ادارات درگیر در این ماجرا، احساسی شبیه به احساس من داشتند و دارند، پس عاجزانه خواهشمندم آب پاک را در اختیار کشاورزان قرار دهید.

پایان پیام/ ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1293719

مهمترین اخبار ایران و جهان: