نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 17:39

سهم استان زنجان از سد «تالوار» ۱۰ میلیون متر مکعب است

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه پروژه سد تالوار برای استان‌های همدان، زنجان و کردستان پوشش صنعتی، کشاورزی و شرب را خواهد داشت، گفت: سهم استان زنجان از این سد فعلا ۱۰ میلیون متر مکعب است که برای تامین آب شرب بخشی از شهرستان خدابنده را مد نظر قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اکبرباقری، مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان در جلسه شورای اداری استان زنجان با بیان اینکه آب یکی از زیر ساخت‌های اصلی و مهم در توسعه اقتصادی استان به حساب می‌آید، اظهار داشت: پروژه سد بلوبین با ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی تامین‌ کننده آب دو شهر ایجرود، حلب و ۹۲ روستای این دو منطقه را پوشش خواهد داد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه حجم مخزن این پروژه ۳۰ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی آن ۱۸ میلیوین متر مکعب است، گفت: اعتباراتی که برای این پروژه هزینه و جذب شده است در ۱۲ سال گذشته حدود ۱۴۶ میلیارد ریال بود که این میزان در دو سال اخیر ۱۹۲ میلیارد ریال است.

باقری در ادامه به پروژه سد مراش اشاره و ادامه داد: این سد تامین کننده آب شهرهای ماهنشان و دندی و ۱۲۲ روستای حوزه این دو منطقه است که ۴۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن آن است.

وی به تشریح وضعیت پروژه سد ایالو نیز پرداخت و اضافه کرد: این پروژه ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تامین کنند آب شهر دندی و ۳۰ روستای اطراف این منطقه است  که در حال حاضر هم این سد ۳.۲ آب دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان اعتباراتی که برای این پروژه هزینه و جذب شده است را ۲۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طی دو سال اخیر ۱۶ میلیارد ریال برای این پروژه اعتبار جذب شده است.

وی همچنین به وضعیت پروژه سد مشمپا نیز اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه در حال حاضر از ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

باقری در ادامه به وضعیت پروژه سد تالوار نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این سد از پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی برخوردار است، افزود: سد تالوار برای استان‌های همدان، زنجان و کردستان پوشش صنعتی، کشاورزی و شرب را خواهد داشت، که سهم استان زنجان از این سد فعلا ۱۰ میلیون متر مکعب است که برای تامین آب شرب بخشی از شهرستان خدابنده را مد نظر قرار داده‌ایم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان در پایان گفت: اعتباراتی که برای سال ۱۴۰۱ مد نظر بود و مصوب شد ۷۸۴ میلیارد ریال بود که ۶۳۷ میلیارد ریال آن تخصیص پیدا کرد که از این میزان هم ۵۴۹ میلیاد ریال آن بدون احتساب ماده ۵۶ جذب شد.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1293463

مهمترین اخبار ایران و جهان: