نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 15:00

پایه‌های سست استحکام‌بخشی«فلک الافلاک»/قلعه درمعرض خطرحوادث طبیعی

خرم‌آباد- استحکام‌بخشی «فلک الافلاک» به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان همچنان نیمه‌تمام مانده تا به گفته متولیان این بنای تاریخی همچنان در معرض خطر حوادث طبیعی باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نامش «فلک الافلاک» است یعنی «سپر سپهران»، اما این روزها اجرای طرح‌های مختلف آزادسازی حریم، ساماندهی و استحکام‌بخشی آن همچنان اجرا نشده تا نگرانی‌ها پیرامون این بنای تاریخی هر روز مضاعف‌تر شود.

طرح استحکام بخشی «فلک الافلاک» همچنان نیمه‌تمام

طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک سال‌هاست که به دلایل مختلفی تکمیل‌نشده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار کارشناسان مواجه شده است.

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

«فلک الافلاک» به سقف کمبود اعتبار خورد/پایه‌های سست استحکام‌بخشی!

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

«فلک‌الافلاک» همچنان در معرض خطر حوادث طبیعی

عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در سخنانی، اظهار داشت: عملیات استحکام‌بخشی ضلع غربی تپه قلعه «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد به منظور حفاظت از این اثر ارزشمند در حال انجام است.

وی گفت: این عملیات با استفاده از مصالح سنتی و سنگ در راستای جلوگیری از رانش و ریزش تپه، حفاظت از آب شستگی و حفظ بستر تاریخی تپه و بنای قلعه انجام می‌شود.

«فلک الافلاک» به سقف کمبود اعتبار خورد/پایه‌های سست استحکام‌بخشی!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه برای اجرای مرحله از عملیات استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است، افزود: قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» همچنان در معرض حوادث طبیعی بوده و باید با تسریع در اجرای طرح استحکام‌بخشی از این میراث ملی حفاظت کرد.

حسن‌پور، بیان داشت: روند استحکام‌بخشی قلعه تاریخی و ارزشمند «فلک‌الافلاک» همچنان در دستور کار قرار دارد و در صورت تأمین اعتبار وارد فاز جدیدی خواهد شد.

از قول رئیس جمهور برای مرمت «فلک الافلاک» چه خبر؟

بنا بر این گزارش، در آخرین پیگیری‌ها در این زمینه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در جریان سفر خود به لرستان و بازدید از این قلعه تاریخی، از تأمین اعتبارات لازم برای مرمت و اجرای طرح استحکام‌بخشی بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک خبر داد.

وی همچنین بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی این قلعه تأکید کرد.

«فلک الافلاک» به سقف کمبود اعتبار خورد/پایه‌های سست استحکام‌بخشی!

رئیس‌جمهور بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تأکید کرد و گفت: قلعه فلک‌الافلاک از آثار تمدنی و مدنیت مردم این خطه است و باید به‌خوبی نگهداری و معرفی شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: دولت برای ترمیم و نگهداری آثار تاریخی اعتبار مناسبی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی گنجینه‌های پرارزشی هستند، لذا باید برای نسل‌های آینده به خوبی نگهداری شوند.

بنا براین گزارش، بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1305519

مهمترین اخبار ایران و جهان: