نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 14:02

خاکبرداری منجر به ریزش دیوار امامزاده سلیمان(ع) اشتهارد شد

کرج- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: خاکبرداری منجر به ریزش دیوار امامزاده سلیمان(ع) اشتهارد شد که علی رغم تذکرات میراث فرهنگی بود.

رحیم خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد ریزش دیواره امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد گفت: دستگاه متولی و پیمانکار باید زیر نظر ناظر عالی از سوی میراث‌فرهنگی کار را انجام می‌داد که متأسفانه مرمت علی رغم مکاتبات متعدد بدون ارسال جزئیات اجرای طرح مذکور آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: عملیات خاکبرداری سنگینی در روز تعطیل و بدون حضور ناظر میراث فرهنگی در پای دیوار امامزاده انجام شده و با توجه به وجود حفره غیر مجاز پای دیوار سازه دوام نیاورده و متأسفانه بخشی از دیواره فروریخته است.

به گفته مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز «قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی» همه دستگاه‌ها و مراکز و نهادها را مکلف می‌کند که بناهای تاریخی که در اختیار دارند را با اعتبارات جاری خود مرمت و حفظ کنند.

خاکی ادامه داد: اوقاف هم یکی از دستگاه‌هایی است که باید نسبت به حفظ و مرمت بناهای تاریخی و ثبتی که در اختیار دارد اهتمام داشته باشد و میراث فرهنگی وظیفه نظارت و تعیین چارچوب‌های حفظ و مرمت را دارد. این امامزاده نیز دارای ارزش بالای تاریخی و فرهنگی و ثبتی است و حفظ و مرمت آن بر عهده مالک است. میراث‌میراث فرهنگی به عنوان ناظر عالی موظف است چارچوب‌های حفظ و مرمت را تذکر دهد و به اوقاف نیز تذکرات لازم در این زمینه داده شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه مرمت امامزاده علی رغم مکاتبات متعدد، بدون ارسال جزئیات اجرای طرح مذکور آغاز می‌شود. عملیات خاکبرداری سنگینی در روز تعطیل و بدون حضور ناظر میراث فرهنگی انجام شده و با توجه به وجود حفره غیر مجاز پای دیوار سازه دوام نیاورده و متأسفانه بخشی از دیواره فروریخته است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ناظر عالی اداره کل به محض اطلاع از خاکبرداری سنگین در محوطه وجود حفره‌ی پای دیوار تذکر به توقف عملیات می‌دهد اما خاکبرداری ادامه می‌یابد.

خاکی اظهار کرد: اکنون میراث‌فرهنگی تکالیف قانونی را به اوقاف متذکر شده و از آن‌ها می‌خواهیم هر چه سریع‌تر نسبت به بازسازی این امامزاده واجب التعظیم و رفع نگرانی مردم متدین منطقه و استان اقدام کنند و ما نیز به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل می‌کنیم.

به گفته او در این مدت جلسات شورای فنی، شورای تأمین و جلسه دادستانی برای رفع هر چه سریع‌تری این موضوع برگزار شده و میراث‌فرهنگی برای پایش وضعیت اضطراری بنا اقداماتی را انجام داده است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه این اتفاق بدون اطلاع ناظر اداره کل اتفاق افتاده، مصرانه می‌خواهیم از اقدامات مشابه جلوگیری شود در غیر این صورت اقدامات قضائی متناسب انجام می‌شود.

این بنا در سال ۸۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

خاکبرداری منجر به ریزش دیوار امامزاده سلیمان(ع) اشتهارد شد

منبع: مهر
شناسه خبر: 1356619

مهمترین اخبار ایران و جهان: