نیوز سیتی!
12 دی 1402 - 14:41

کاسبی بزرگ مافیای بذرگوجه فرنگی در کازرون

نماینده کشاورزان شهرستان کازرون گفت: انحصار فروش بذر گوجه فرنگی خسارت های جبران ناپذیری به کشاورزان این شهرستان وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، شهرستان کازرون پتانسیل کشت  2 هزار و ۵۰۰ هکتار گوجه فرنگی را داراست ،هرساله  اواخر آذر ماه کشاورزان کازرون زمینهای خود را برای کشت گوجه مهیا میکنند . در این میان مشکلاتی از قبیل تهیه بذر مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان گوجه‌کار محسوب می‌شود. متاسفانه امسال بذر گوجه فرنگی در شهرستان کازرون نایاب شده، پیگیری‌ها حکایت از این دارد که عدم ترخیص به موقع بذر گوجه فرنگی علت اصلی این موضوع است.

بررسی‌های خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان کازرون حکایت از انحصار واردات و توزیع بذر گوجه فرنگی در کشور توسط یکی از شرکت‌های مستقر در تهران را دارد.این انحصار موجب شده تا شاهد توزیع قطره چکانی وبا قیمتهای چندین برابر در بازار سیاه را شاهد باشیم .

عدم توزیع به موقع بذر باعث آسیب جدی وکشت خارج از فصل درکازرون میشودکه ضررهای هنگفتی را به کشاورزان وارد میکند.

حسینی به نمایندگی از کشاورزان کازرون در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت:هزینه‌های کشاورزی در بخش‌های مختلف چندین برابر شده و دولت هم از این تولیدکنندگان حمایتی نمی‌کند.

وی افزود:با توجه به شروع فصل کشت وفرصت محدود آن مشکل جدی وکنونی کشاورزان تامین بذر گوجه فرنگی است که نمایندگی انحصاری آن در شهرستان شرکت فلات است که امسال بذر تامین نشده است وشاهد افزایش ۶۰۰درصدی قیمت آن در بازار سیاه هستیم،

حسینی ادامه داد: با روند افزایش سرسام آور قیمت بذر گوجه فرنگی،کشاورزان به ناچار بعد از تهیه بذر مورد نظر از بازار سیاه برای کشت به گلخانه ها متوجه شده اند که نمونه بذرها فیک وتقلبی بوده و دچار ضرر وزیان هنگفت شده اند.

وی در سخنان پایانی خود از عدم حمایت مسئولان از کشاورزان وگوجه کاران گفت وخواستار شنیده شدن صدای این قشر زحمتکش وحل مشکلاتشان شد،

قیمت بذر،سم و کود شیمیایی که قبلاً یارانه‌ای بود، آزاد شده و همه حمایت‌هایی که وجود داشت از کشاورزان دریغ شده است.

 


نشست فرماندار کازرون و کشاورزان برای حل مشکلات آنان

 

حل مشکلات کشاورزان کازرون با ایجاد اتحادیه

فرماندار کازرون در جمع کشاورزان شهرستان با بیان اینکه رفع مشکلات کشاورزان همواره از دغدغه‌های اصلی  دولت است اظهار داشت :تشکیل اتحادیه‌های تعاونی صنفی کشاورزی نقش موثری در رفع مشکلات و پیگیری دغدغه‌های این قشر بر عهده دارد.

محمدعلی بخرد گفت:گسترش شبکه توزیع ورفع انحصار در توزیع بذر گوجه فرنگی بایستی به صورت جدی دنبال شود.

فرماندارکازرون اظهار داشت: رعایت الگوی کشت و در نظر گرفتن پتانسیل موجود جهت کشت به موقع ،از آشفتگی جلوگیری میکند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1624263

مهمترین اخبار ایران و جهان: