نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 11:51

توقف موقت ساخت کارخانه‌های جدید سیمان در ازبکستان

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان گفت: در این کشور ساخت کارخانه‌های سیمان ممنوع می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عزیز عبدالحکیم‌اف» وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان گفت: در این کشور ساخت کارخانه‌های سیمان ممنوع می‌شود.

به گفته وی، از 47 کارخانه ساخته شده، 23 کارخانه فعالیت خود را متوقف کرده است. هنگام بررسی فعالیت 25 تولید کننده سیمان، مشخص شد که 90 درصد آنها الزامات زیست محیطی را نقض می‌کنند.

عبدالحکیم‌اف در اجلاس مجلس عالی اظهار داشت: دولت ازبکستان برنامه ریزی کرده ساخت کارخانه‌های جدید سیمان متوقف می‌شود.

وی اعلام کرد: برخی از کارخانه‌های سیمان در مناطق کوهستانی ساخته شده است که می‌توان گردشگری اکولوژیک را توسعه داد. فعالیت این کارخانجات به سلامت و طبیعت خسارت وارد می‌کند.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی خاطرنشان کرد: ما چندین موارد را بررسی کردیم، من شخصاً از ناحیه «ظفرآباد» استان «جزخ» بازدید کردم که در آنجا کارخانه سیمان وجود دارد. درختان و اطراف آن در فاصله 5-10 کیلومتری با لایه‌ای گرد و غبار پوشیده شده است. این بدان معناست که گیاهان و جانوران آنجا از بین رفته است. ما قانون را بررسی کردیم، اکنون برای این تخلفات فقط از 100 تا 200 میلیون صوم ازبکی (از 8 هزار تا 16 هزار دلار) جریمه در نظر گرفته شده است.

عبدالحکیم‌اف اعلام کرد که قرار است حداقل 10 میلیارد صوم ازبکی (806 هزار و 452 دلار) جریمه اعمال شود که کارخانجات را وادار به نصب تجهیزات مدرن پاکسازی گرد و غبار و گاز می‌کند.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی خاطرنشان کرد: در چارچوب اعطای آزادی به تجارت، آزمایش‌های زیست محیطی این گونه پروژه‌ها هنگام انتخاب مکان و تایید اسناد برآوردهای طراحی حذف شده است. از اول نوامبر سال 2023 میلادی آزمایش زیست محیطی احیا شد.

وی تاکید کرد: ظرفیت کارخانه‌های سیمان در ازبکستان چندین برابر بیشتر از نیاز است. این موضوع در نشست کابینه وزرا به ریاست نخست وزیر بررسی شد. اکنون تصمیم گرفته شد که کارخانجات جدید سیمان احداث نشود. شاید این توقف به صورت موقت اعلام شود.

عبدالحکیم‌اف اعلام کرد: کنترل زیست محیطی بر کارخانجات سیمان همراه با دادستانی کل انجام خواهد شد.

در اوایل ماه خبرگزاری «گازیتا.اوز» مقاله را در مورد کارخانجات سیمان در ازبکستان منتشر کرد و از مقامات خواست تا تأثیر فعالیت آنها بر سلامت انسان و محیط زیست را بررسی کنند. یادآور می‌شویم، کشور از امسال به جای کاهش 2 برابری میزان مالیات، استفاده از منابع زیرزمینی را برای تولیدکنندگان سیمان 4 برابر کاهش داده است.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشستی روز 18 ژانویه گفت: کشور ظرفیت‌های تولیدی دارد که می‌تواند بیش از نیاز سالانه به سیمان را پوشش دهد. اما جای تعجب است که مسئولان با به کارگیری فن‌آوری‌هایی که اثرات مضر بر محیط زیست را کاهش می‌دهند، پیشنهاد احداث 22 کارخانه سیمان دیگر را می‌دهند.

رئیس جمهور ازبکستان روز گذشته خاطرنشان کرد که کارخانه‌های صنعتی امتیازات و مزایای زیادی برای «پایداری خود» در نظر گرفته‌اند، اما برخی کارخانجات به فکر پرداخت مالیات یا حفظ محیط ‌زیست نیستند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1658719

مهمترین اخبار ایران و جهان: