نیوز سیتی!
22 بهمن 1402 - 00:13

لاپید: اسرائیل نیازمند کابینه‌ای جدید و کارآمد است

رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی روز شنبه در سخنانی تاکید کرد که اسرائیل نیازمند کابینه‌ای جدید و کارآمد است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یائیر لاپید» رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی روز شنبه بار دیگر از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم انتقاد کرد.

وی گفت: «کاهش رتبه اعتباری اسرائیل، شاهد دیگری بر این است که این دولت به وظیفه خود عمل نمی‌کند و به مردم آسیب می‌رساند».

لاپید اضافه کرد: «اسرائیل نیازمند کابینه‌ای جدید و کارآمد است».

پیشتر موسسه رتبه بندی اعتباری آمریکایی مودیز رتبه اعتباری اسرائیل را برای نخستین بار از زمان پیوستن این رژیم به طرح درجه‌بندی این موسسه در سال ۱۹۹۵ با چشم انداز منفی به «A۲» کاهش داد  و اعلام کرد این نتیجه گیری را پس از بررسی شرایط اسرائیل در نتیجه جنگ غزه ارائه داده است.

این موسسه اعلام کرد که دلیل اصلی کاهش رتبه‌ اسرائیل، جنگ ادامه‌دار غزه و پیامدهای گسترده‌تر آن است که خطرات سیاسی برای اسرائیل را افزایش می‌دهد.

مودیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کار را پس از ارزیابی «درگیری نظامی مداوم اسرائیل با حماس و پیامدهای گسترده‌تر آن انجام داده که خطرات سیاسی برای اسرائیل را افزایش داده است و همچنین نهادهای اجرایی و قانونگذاری و قدرت مالی آن را در آینده قابل پیش‌بینی تضعیف می‌کند. 

این موسسه افزود: خطرات تشدید درگیری با حزب الله لبنان در شمال همچنان وجود دارد و این احتمال تأثیر منفی عمده بر اقتصاد اسرائیل را افزایش می‌دهد. مودیز همچنین پیش بینی کرد که که بار بدهی اسرائیل بالاتر از انتظارات قبل از جنگ باشد.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با کاستن از اهمیت کاهش رتبه اعتباری این رژیم گفت که این کاهش رتبه به خاطر وضعیت جنگی حاکم است، اما اقتصاد اسرائیل محکم است و وقتی که ما در جنگ پیروز شویم دوباره رشد خواهد کرد.

چهارشنبه گذشته، آژانس رتبه‌بندی فیچ نیز اعلام کرد که هر گونه تشدید یا گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس، عملکرد بانک‌های اسرائیلی را تضعیف می‌کند. این آژانس در گزارشی درباره بانک‌های اسرائیلی اعلام کرد که فرضیه تشدید درگیری‌ها می‌تواند رتبه اسرائیل در سال ۲۰۲۴ را کاهش دهد.

رتبه اعتباری معمولاً نشان دهنده توانایی کشورها برای دریافت وام و میزان اعتماد به توانایی آنها برای انجام به موقع تعهدات مالی است. هر چه رتبه بندی یک کشور بهتر باشد، خطرات مرتبط با استقراض آن کمتر می‌شود، در نتیجه  آن کشور شرایط بهتر برای دریافت وام با هزینه‌های کم‌تر خواهد داشت.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1667663

مهمترین اخبار ایران و جهان: